S. J. Parrisová - Zradca

Pre čitateľov, ktorí uprednostňujú  dobrodružné historické romány s detektívnou zápletkou iste nie je neznámou anglická autorka Stephanie Merrittová, ktorú však poznajú skôr pod jej  literárnym pseudonymom S.J. Parrisová.

Spisovateľka sa preslávila najmä svojou sériou historických thrillerov, ktorú spája spoločná, reálne existujúca  historická postava, vedca, učenca a filozofa, Giordana Bruna. Tento je prenasledovaný inkvizíciou a katolíckou cirkvou za svoje pokrokové názory a žije ako vyhnanec z milosti anglickej kráľovnej Alžbety I., v nevľúdnom prostredí stredovekého anglického dvora. Výmenou za ochranu pred prenasledovateľmi a skromný príjem musí Bruno dať k dispozícii svoj rozum, znalosti a detektívne schopnosti Francisovi Walsinghamovi, ktorý vedie sieť špiónov, slúžiacich na ochranu trónu.

Po predchádzajúcich častiach série: Kacír, Rúhač a Prorok prichádza k slovenským čitateľom teraz momentálne najnovšia časť: Zradca.

Dej sa začína v auguste v roku 1583, kedy Bruno pricestuje v spoločnosti svojho urodzeného priateľa, sira Philipa Sidneyho do prístavného mesta Plymouth. Tam kotví veľká flotila , ktorá sa pod vedením slávneho moreplavca sira Francisa Drakea chystá vyplávať na dobrodružnú výpravu proti Španielom, ktorí po úspechoch Krištofa Kolumba majú veľké zisky z ciest do Nového sveta. Vďaka svojim výnimočným veliteľským, organizačným a námorným schopnostiam si vyslúžil neurodzený Drake titul a získal rešpekt aj u nepriateľských Španielov. Prezývali ho El Draco - Drak.

Investori, financujúci flotilu sú presvedčení, že pod takýmto veliteľom je úspech výpravy zaručený a všetci zbohatnú. Celá situácia sa ale začína komplikovať. Na Drakeovej lodi objavia  urodzeného dôstojníka, obeseného vo svojej kajute. Jednoduchí námorníci, tvoriaci jadro každej posádky sú veľmi poverčiví ,cítili pri plavbe cez oceán, ako ľahko ich môžu živly zničiť a nedokázali spoliehať sa iba na svoje schopnosti. Preto považujú samovraždu na lodi za veľmi zlé znamenie pre celú výpravu a hrozí, že sa rozutekajú. Drake má však okrem toho ešte ďalšie starosti. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako samovražda pri bližšom preskúmaní sa javí ako vražda. V takom prípade hrozí, že ak ho nevypátrajú, tak vrah môže zaútočiť znova a počas plavby by to mohlo mať katastrofálne následky pre morálku a disciplínu. Drake tuší, že jeho život je tiež v nebezpečenstve, lebo Filip Španielsky vypísal odmenu za jeho hlavu a okrem toho ho prenasleduje svojou pomstou brat popraveného vzbúrenca z minulej plavby John Daughty. Riziko Drakeovho ohrozenia zvyšuje aj fakt, že vlastní tajomnú starobylú knihu, ukoristenú zo španielskej lode, za ktorú bývalý vlastník , mladý jezuitský kňaz, obetoval život. Táto kniha pravdepodobne pochádzala z vatikánskych archívov a cirkev sa vynasnaží, aby sa tam aj vrátila.

Sir Philip túži po dobrodružstve a preto sa aj bez súhlasu kráľovnej chce pridať k výprave do Nového sveta, ale Drake tomuto plánu nie je naklonený. Aby ho presvedčil o svojej užitočnosti, ponúkne sir Philip admirálovi Drakeovi služby a schopnosti svojho priateľa Bruna. Ten má podľa jeho slov nielen talent na vypátranie vraha, ale je schopný aj preskúmať starý dokument a presvedčiť sa o jeho pravosti, prípadne cene. Hoci Bruno po ceste okolo sveta netúži, pre priateľa chce urobiť , čo sa dá. Zistí, že tajomný dokument je vlastne nikdy nepublikované, kacírske  Evanjelijum podľa Judáša a tvrdenia v ňom obsiahnuté sú v priamom rozpore s učením katolíckej cirkvi.  Napínavé pátranie po vrahovi zavedie Bruna s Philipom do zlovestných uličiek stredovekého Plymouthu, kde okrem neskutočnej biedy , chudoby odhalí aj morálnu skazenosť šľachty a mestskej honorácie.

Hoci autorka musela niečo z historickej pravdy obetovať príbehu a vytvoreniu napätia,

človek má pocit, že je naozaj v stredovekom Anglicku . Dej  príbehu je veľmi zaujímavý, napínavý a čitateľ sa nemôže dočkať rozuzlenia a záveru. Označenie historický thriller si kniha zaslúži na 100 percent.

Recenzoval: Iceman