Renée Knightová – Cudzinec: Podobnosť čisto (ne)náhodná

Prvá myšlienka bezprostredne po dočítaní: keď to po polovici ide z kopca

O knihe Cudzinec od autorky Renée Knightovej som donedávna vôbec nepočula. Až po prečítaní anotácie, ktorá ma zaujala, som si povedala, že by som si ju rada prečítala. Je to autorkina prvotina a v niektorých pasážach je to cítiť. Celkovo je to slušný priemer, ktorý mal aj svoje svetlé, aj temné miesta, no neľutujem, že som si tento príbeh prečítala. Odo mňa získal hodnotenie 3 hviezdičky.

Niekedy v sebe musíte potlačiť lásku a uchýliť sa ku krutosti, ak to má priniesť úžitok.

1* – dynamika

Kniha rozpráva príbeh dokumentaristky Catherine Ravenscroftovej, ktorá si nečakane nájde doma záhadnú knihu. Pustí sa do čítania a s hrôzou zisťuje, že udalosti, ktoré sú v nej opísané, sa naozaj stali. Všemožne sa snaží toto tajomstvo pred manželom a synom skryť, no v okamihu, ako jej vstúpi do života starec Stephen Brigstocke, je takmer nemožné udržať ho. Robí všetko pre to, aby Catherine strpčil život. Verí svojej pravde a nemieni ustúpiť, pokým nedosiahne svoje. Dielo je vystavené bravúrne. Sedela som ako na ihlách, čakajúc, čo sa ďalej udeje. Sama som si nedovolila tvrdiť, na koho strane pravda stojí, a tak som len ticho čítala. Každou kapitolou som bola zmätenejšia a napätejšia. Autorka dokonale využila okamih prekvapenia a ja som skoro spadla zo stoličky. To veľké odhalenie mi vzalo dych. Dynamika príbehu je skutočne na jednotku s hviezdičkou.

Hovorí sa, že utopenie je celkom príjemný spôsob umierania, no keď si John uvedomil, že poňho nikto nepríde, zmocnila sa ho hrôza. Posledné sily vynaložil na záchranu jej dieťaťa.

1* – rôznorodé postavy

Autorka si skutočne dala záležať na vykreslení charakterov svojich postáv. Majú hĺbku. Pre mňa najzaujímavejšou postavou je Stephen Brighstocke. Stratil syna. Rakovina ho pripravila o manželku. Práve smrť Jonathana na ňom zanechala hlboké stopy. Tajomstvo jeho pobytu v zahraničí primälo Stephena k ráznym krokom. Sprvoti som ho pokladala za blázna. No ak ste roky presvedčený o svojej pravde – krutej pravde – robíte všetko pre to, aby ste dosiahli tak veľmi požadovanú spravodlivosť. Z jednej strany som ho chápala. Prišiel o všetko, čo mu bolo drahé, a jediná osoba, ktorú z toho mohol obviňovať, bola úplne cudzia žena, ktorá mala s jeho synom románik. Stephen ju chce zničiť. A tak kúsok po kúsku snová plán, ktorý bude viesť k jej skaze. Je to naozaj komplexná postava. Zatrpknutý starý muž, ktorého jediným dôvodom žiť je pomyslenie na pomstu. Na jednej strany som ho chápala. Pretože bol presvedčený o svojom a nikto by mu to nevyvrátil, a práve preto, že si išiel za svojím cieľom, hoci som mu ho neschvaľovala, som si ho svojím spôsobom obľúbila.

Aby ste sa stali spisovateľom, dobrým spisovateľom, musíte byť odhodlaný. Byť pripravený obnažiť si dušu. Na to je potrebná veľká dávka odvahy a ja som odjakživa zbabelec.

Cathrine som spočiatku nemala rada hlavne kvôli detailom, ktoré sa postupne odhaľovali. Všetko hovorilo proti nej. Skutočne som sa z nej nevedela vysomáriť, lebo autorka ju vykreslila tak, akoby v sebe ukrývala dve osobnosti. Nie, nie je schizofrenička, ale viac vám nepoviem, pretože by som musela odkryť dôležité časti deja.

Ostatné postavy dej skvelo dopĺňali. V istých okamihoch som sa o ne obávala, keď také novinky sa nenesú ľahko.

Smutné? Skôr fatálne, keď sa to končí smrťou, nie? Ale čo, planá vyhrážka. Vôbec necíti potrebu ochrániť ju.

1* – spracovanie

Hoci má príbeh isté úskalia, autorka ho spracovala bravúrne, a preto pred ňou skladám svoj imaginárny klobúk. V druhej polke knihy bolo trochu cítiť, že je to prvotina, no celkovo to autorka zvládla naozaj skvelo. V správnych dávkach ponúka čitateľom napätie, tajomno a taktiež mnoho myšlienok, ktoré vás nútia zamyslieť sa. Čitateľa drží ako na ihlách, pretože informácie servíruje postupne. Príbeh nenudí. Od úvodu sa v ňom niečo deje. Neviete, aké je hlavné tajomstvo a to je jedným z  dôvodov, ktorý vás poháňa vpred.

V istom okamihu príbeh trochu stagnoval. Pár kapitol sa tam „nič“ nedialo a ja som dúfala, že sa to posunie. Vtedy som si hovorila: „Kde je tá dynamika?“, ale ku koncu sa znova vrátila. Táto časť ma miestami nebavila z toho dôvodu, že sa tam všetko točilo iba okolo jedného. Stále tá istá pesnička. Tieto kapitoly som mala chuť preskočiť a dostať sa k časti, ktorá ma naozaj zaujímala.

Kiež by si bola uvedomila, že neurobiť nič sa raz ukáže ako fatálna chyba.

Cudzinec je naozaj vydareným debutom anglickej autorky Renée Knightovej, ktorý vás vtiahne do deja a nepustí. Predostrie vám, aká dokáže byť ľudská krutosť, keď je človek zaslepený svojou pravdou. Ukáže vám, že tajomstvá sa skôr či neskôr odhalia a budete musieť trpieť následkami. Je to kniha, ktorá vám utkvie v pamäti a občas vás bude pri jej čítaní mraziť.

Recenzovala: Zuzana Fabianová