RECENZIA: Slza (Lauren Kate)

Pád, Súženie, Vášeň, Vykúpenie.... Séria Padlí anjeli od Lauren Kateovej zožala vo svete mimoriadny úspech a medzi jej fanúšikov sa rýchlo zaradili aj slovenskí čitatelia. Bude mať podobný úspech aj Slza, ktorá taktiež patrí do repertoáru tejto americkej autorky?

Lauren Kateová sa o anjeloch vo svojej päťdielnej sérii napísala až-až. Síce som jej tvorbu predtým neokúsil, nikdy som ju nepovažoval za autorku, ktorá by patrila medzi TOP spisovateľov. Avšak príbeh, s ktorým prichádza Slza, ma zaujal a keďže ide konečne o niečo odlišné, povedal som si, že dám knihe určite šancu. Nehovoriac o obálke, ktorej spracovanie mi vyrazilo dych. Od Slzy som teda veľa nečakal, a to sa mi rozhodne vyplatilo, keďže ma príjemne prekvapila. Netvrdím, že sa bude páčiť každému, avšak na čítanie, ktoré vyplní upršané dni prázdnin, je ako stvorená.

"Všetko sa jej zdalo akési chatrné. Akoby všetko, čo milovala, mohla odplaviť voda."

Slza rozpráva príbeh mladej Eureky, dievčaťa, ktoré je ako každé iné. S tým rozdielom, že pri nevysvetliteľnej autohavárii prišla o mamu a vlna, ktorá zmietla všetko, čo v živote mala, jej prevrátila život naruby. Eureka sa márne snaží začleniť naspäť do života a zdá sa, že jedinou odpoveďou na jej trápenie je záhadný Ander, ktorého stretáva v tých najabsurdnejších chvíľach. Znie to ako námet na telenovelu? Možno. Ak však dáte knihe šancu, môže vás - podobne ako mňa - príjemne prekvapiť... Narozdiel od hlavnej hrdinky, pravdepodobne najväčšieho problému, na ktorý v Slze narazíte.

"Od jej smrti nebolo v Eurekinom živote nič stabilné. Chcela, aby bolo všetko jasné, pevné. Potrebovala niekoho, komu by mohla veriť."

Ako som už spomínal, Eureka to v živote nemá ľahké, to jej však nedáva oprávnenie pravidelne mrnčať a správať sa hlúpo. Ak sa ale prenesiete cez všetky chyby, ktoré hlavná postava má, zbadáte, že kniha vonkoncom nie je taká zlá. Je vidieť, že Lauren Kateová sa s ňou poriadne vyhrala a vytvorila si pevnú pôdu na ďalšie pokračovania. Síce nenarazíte na pasáže, vďaka ktorým by vám spadla sánka. Možno si občas zakričíte a vaše čítanie bude sprevádzané emóciami. Myslím si, že tak-či-tak má Slza niečo do seba a že nás autorka môže ešte poriadne šokovať.

"Skúmala mu tvár, pehy a hnedú ofinu. Videla, že je niekto úplne iný. A vedela, že už niet návratu. Najmä po niečom takomto."

Veľakrát sa vraví, že v jednoduchosti sa skrýva krása - Lauren Kateová napísala pomerne nenáročný príbeh, ktorý si vás môže aj nemusí získať. Opäť teda ide o knihu, ktorá má síce zopár chýb, ale rozhodne stojí za prečítanie. Ak by vás zaujímalo, ako bude príbeh Eureky pokračovať, mali by sme sa to dozvedieť približne o dva roky, kedy je plánované vydanie druhej časti.