RECENZIA: Nina Protušová - Čierna schránka

Marisa Francisová sa už nevie dočkať konca školského roka a vydať sa na cesty. Miesto toho ju však jej prehnane poverčiví rodičia vyhodia z domu. Stalo sa jej totiž niečo nečakané. Z obyčajného anglického dievčaťa sa stala lucidínka.

Pýtate sa kto to je? Lucidín je človek, ktorý sa narodil pod šťastnou hviezdou a má čokoľvek, čo si zamanie. Vďaka svojim schopnostiam spozná muža, ktorý je rovnaký ako ona. Ale predsta je rozdielny, tají pred ňou viac než čierna schránka toho najhoršieho z nich. Hra, ktorá sa točí okolo nej, je nepríjemne nebezpečná. Komu možno veriť? Svetlo však prichádza aj v tej poslednej chvíli.

Čierna schránka je prvotina mladej a určite veľmi nádejnej slovenskej autorky Niny Protušovej. Do povedomia sa dostala vďaka literárnej súťaži Mám talent, kde bodovala v žánri sci-fi & fantasy, aj keď sa jej nepodarilo vyhrať. Zaujal však originálny námet, kde sú čítateľom predstavení lucidíni. Čiže nám ukázala niečo úplne nové, čo v žiadnej knihe ešte nebolo a naplno prejavila svoju fantáziu. Kniha môže veľmi zaujať, obzvlášť mladého čitateľa, ten skúsenejší si môže, ale i nemusí prísť na svoje. Dej príbehu by totiž mohol byť viacej prepracovaný a akčnejší. Dokonca môže pôsobiť až plytko či nezáživne. Druhá polovica a koniec mi prišli lepšie a viac čitateľnejšie. Viac sa vyvinuli postavy a dej nabral na obrátkach.

V príbehu nájdete mnoho postáv, z ktorých sú niektoré vážne zaujímavé, iné však veľmi ovplyvniteľné, naivné či plytké. Medzi moje obľúbené sa zaradil napríklad Dean. V prvej polovici bol spomenutý veľmi málo, ale na konci zohral svoju úlohu a dokázal, že je odvážny, sebavedomý a nadaný. Ďalšou pre mňa skvelou kladnou postavou bol Fred. Ten dodal knihe hlavne vtip, ale aj bola to aj príjemná a priateľská postava. Hlavná postava Marisa sa mi zo začiatku páčila, pôsobila nezávisle a inteligentne. Takto som ju brala približne tri štvrtiny knihy, potom sa z nej stala naivná a a veľmi ľahko ovládateľná mladá žena. V týchto častiach vyzerala naivne a hlúpo, čo mi bolo veľmi ľúto, lebo bolo zmenené to, čo sa mi na nej najviac páčilo. Gregory sa mi páčil, ale svojimi činmi, hlavne v úplnom závere, ma veľmi sklamal. Stephan tam bol iba chvíľku, ale obľúbila som si ho ďaleko viac. Postavy preto môžem zhodnotiť ako zaujímavý zhluk charakterov, z ktorých niektoré príbeh len zlepšovali, ako niektoré ho skôr kazili.

Túto knihu môžem zhodnotiť ako zaujímavú prvotinu. Určite si nájde čitateľov, ktorých zaujme a nebudú sa môcť od nej odtrhnúť. Nájdu sa v nej však mnohé štylistické chyby či hluché miesta. Kritický čitateľ by rozhodne našiel mnohé nedostatky. Pre mladších čitateľov alebo tínedžerov to môže byť skvelá oddychovka. Musím však pochváliť autorku, keďže je veľmi mladučká, je to skvelé ako príbeh premyslela. Nie je zbytočne rozťahaný a všetko je na svojom mieste. Vidím tam skôr štylistické chyby, ktoré pri intenzívnom písaní v budúcnosti isto zmiznú. Sú to však veci, ktoré sa mi veľmi páčili a preto som si knihu nakoniec užila. Napríklad je skvelé, že celý príbeh je vsunutý do jedného zväzku a nie je rozťahaný do zbytočných ság, ako to mnohokrát býva. Preto knihu odporúčam, hlavne vďaka námetu a čo nenáročný čitateľ určite ocení.

Hodnotenie: ***

Recenzoval: Christine