Recenzia knihy Dych 1 – Dôvod dýchať (Rebecca Donovan)

Pôvodne som na túto knihu chcela napísať neutrálnu recenziu v objektívnom duchu, ale potom čo som si prečítala zopár negatívnych recenzií, tak som sa rozhodla pre trošku subjektívnejší pohľad, pretože si nemyslím, že kniha bola zlá a to hneď z niekoľkých dôvodov…

Emma je mladé dievča s ktorým sa život vôbec nemaznal. Všetko čo sa jej v živote mohlo pokaziť sa aj pokazilo – otec jej zomrel príliš skoro, z matky sa stala alkoholičky a preto sa presťahovala k despotickému strýkovi a krutej tete. Jediným svetlo v jej úbohom živote je škola, ktorá tvorí aj nádej pre lepšiu budúcnosť. Preto sa nie je čomu čudovať, že keď sa v jej živote zjaví svetielko nádeje v podobe Evana, ona sa ho všemožne snaží odohnať, aby mu neublížila (aby neublížila sebe samej).

Rebecca Donovan sa pustila do veľmi ťažkej témy – týranie detí na strednej škole – a podľa mňa túto tému zvládla bravúrne. Áno Emma sa veľa krát správala iracionálne a nerozumne. Svoje týranie sa snažila pred každým skryť a uzatvárala sa za tvár snoba. Ale teraz ruku na srdce, rada by som vedela ako by ste sa v skutočnosti tvárili vy, ak by sa vám to stalo. Porozmýšľajte. Som si istá, že by ste sa správali presne ako ona. Rebecca totiž v Emme preste vystihla skutočné správanie dievčat v jej veku. Je síce pekné, že sa kopu mladých ľudí búcha do pŕs a tvrdia, že im sa niečo také nemôže stať. Alebo si nahovárajú, že by sa v danej situácií správali inak. Ale je to naozaj pravda? Nie, nieje. Keby ste boli v Emminej koži, len by ste sa stiahli do vlastnej ulity, zamerali sa na pekný bod v budúcnosti (škola) a snažili sa vytesniť všetko naokolo čo vás rozptyľuje. Aj tu na slovensku je veľa mladých dievčat, čo prežíva rovnaké peklo a rovnako ho skrývajú pred okolím. Preto je ťažké odhaliť týranie a neprávosti konané na mladých ľuďoch.

Ale aby som sa vrátila späť. Dôvod dýchať je kniha, ktorá sa snaží mladým dievčatám ukázať, aké neprávosti môžu byť konané a možno ich takto varovať pred utajovaním a zakrývaním týrania. Možno si vďaka nej nejedno dievča uvedomí svoje chyby a dostane odvahu niečo so svojím životom spraviť.

Na knihe sa mi tiež páčili uštipačné diálogy medzi Emmou a Evanom, ktoré celý dej odľahčovali a nechali ma trošku si oddýchnuť a popremýšľať nad tými ťažšími časťami. Rebecca celý príbeh napísala veľmi sviežim štýlom, ktorý sa mi ľahko čítal. Ako som už písala vyššie zápletka knihy bola trošku ťažšia, ale v konečnom dôsledku to bola práve ona, čo ma nútila obracať stránky a dostávať sa netrpezlivo ďalej, len aby som mohla zistiť ako to s Emmou nakoniec skončí.

Odporučiť, či neodporučiť knihu? Z mojej strany máte rozhodne zelenú. A nie len mladý ľudia. Myslím si, že by sa kniha mohla páčiť aj starším čitateľkám, ktorím sa bude čítať veľmi ľahko a bude tvoriť oddychové a relaxačné čítanie. A ja sa už teraz teším na ďalšie pokračovanie, nakoľko kniha skončila veľmi otvorene. Skrátka som zvedavá, kam až život Emmu dotiahne.

Hodnotenie: ****

Recenzoval: Luc