RECENZIA: John Green - Papierové mestá

Margo Rothová-Spiegelmanová. V malom floridskom mestečku je málokto, kto ešte nepočul o tejto zvláštnej stredoškoláčke a jej šialených nápadoch. Tri dni kočovala s cirkusantmi, na gitare ju naučil hrať nejaký čudák v rozpadnutom dome a na koncert obľúbenej kapely sa dostala tak, že sa vydávala za priateľku basgitaristu.

Chlapec od vedľa, nenápadný čudák, Quentin "Kvéčko" Jacobsen, sa do čudáckej Margo tajne zamiloval. Jednu celkom obyčajnú noc mu toto zvláštne dievča vlezie do izby a presvedčí ho, aby jej pomohol vykonať 11 bodov krutej pomsty. Na druhý deň ráno Margo zmizne a po sebe necháva indície, ktoré vie rozlúštiť len Kvéčko, Preto sa vydá na na cestu, na ktorej konci stojí Margo.

John Green je už známy majster slova. V knihe Kam zmizla Aljaška sme hľadali Veľké Azda a v Na vine sú hviezdy nás trápila rakovina. Jeho tretia, v slovenčine vydaná, kniha Papierové mestá nás zobral po ceste, kde sme pátrali po Margo a jej Papierových mestách. Pri tomto autorovi je úplne bežné, že kniha má zvláštny námet a divné postavy. Moja ďalšia Greenova kniha preto mala určite niečo do seba. Ako vždy sa to skvelo čítalo, čo jej pri jeho slovnej zásobe a "čudnom" štýle tvorbe už povinnou výbavou. Od predchádzajúcej jeho tvorby to bolo iné, trošku menej záživné, ale predsa perfektné s dokonalými myšlienkami.

"Ľudské vedomie má špinavé okná."

John Green opäť raz použil aj zvláštne postavy, ktorí nie sú dokonalé, ale majú svoj obyčajný tínedžerský život. Hlavný hrdina Quentin alebo Kvéčko, ak chcete, sa mi veľmi páčil. Neboj ničím výnimočný, ale mal svoju osobnosť. Napríklad jeho odpor ku školským plesom či záľube v internetovej encyklopédii. Margo bola tá čo tomu dala silu. Green ju stvoril ako geniálnu postavu, ktorá keď si niečo vzala do hlavy, splnila to. Jej šialené nápady a zážitky ma neskutočne oslovili a inšpirovali. Veď povedzte, kto z vás by sa nechcel potúlať s cirkusantmi či dostať sa na koncert obľúbenej kapely zadarmo. Ich prepletený osud sa mi zdal veľmi zaujímavý a krásne vyrozprávaný. Z ostatných postáv bol skvelý Radar, Ben, Lacey či Kventinovi rodičia. Bola použitá zvláštna zmes charakterov a vytvorili tak zaujímavý cirkus sledov a osudov.

Papierové mestá sú mimoriadna kniha, ktorá má čo ponúknuť aj skúsenému čitateľovi. Pre mňa to bol dokonalý čitateľský zážitok, pretože som si ju užila a našla mnoho nádherných myšlienok. Je napísaná s obrovským nadhľadom a inteligenciou, ale zároveň citom a rešpektom k mladým ľuďom. Oproti autorovým predchádzajúcim knihám má pár nedostatkov, ktoré mi prosteJ nesadli, či už to bolo pár hluchých miest alebo divných spádov deja. Avšak knihu považujem za perfektnú a preto ju odporúčam tým, ktorí majú radia kvalitné young adult či knihy s dobrou pointou. Ak máte však málo "greenoviek" určite si počkajte na jeho štvrtú preloženú knihu v slovenčine a to Navždy tvoja Katherine, ktorej sa dočkáme v apríli. A tiež nezabudnite na filmovú verziu Papierových miest, ktorej sa dočkáme budúci rok v hlavných úlohách s Carou Delevingne a Natom Wolffom!

Recenzoval: Christine