RECENZIA: Fredrik Backman - Muž menom Ove

Ove je päťdesiatročný svojrázny Švéd, ktorý sa musí zmierniť s tým, že musí ísť na dôchodok. Je to starý frfloš, s ktorým je veľmi ťažké nájsť reč. Keďže jeho žena zomrela, v práci mu povedali, že ho viac nepotrebujú a je prinútený ísť do dôchodku, prichádza aj o posledné zvyšky entuziazmu. Pripadá si nadbytočne a stráca zmysel života. Keď sa do domu oproti prisťahuje hlučná rodina s malými deťmi, ktorej sa akoby náhodou podarilo nabúrať do jeho popolnice, spúšťa sa lavína a nečakaných udalostí. Ovemu sa títo ľudia spočiatku nepozdávajú, no následne sa začína vyvíjať prekvapujúci príbeh. Začítajte sa do knihy o milovníkovi áut značky Saab, kvalitného náradia a poriadku!

O mužovi menom Ove som prvýkrát počula, keď bola táto kniha preložená do češtiny a vznikol okolo nej obrovský boom. Neskutočné množstvo ľudí túto knihu odporúčalo a musím priznať, že nalákali aj mňa. Keď som sa dozvedela o pripravovanom slovenskom preklade bola som nadšená a nevedela som sa dočkať vydania. Bola som neuveriteľne šťastná, keďže Ove ma nesklamal. Bolo úžasné čítanie, do ktorého som sa vedela ponoriť a neskutočne som si ho užila. Fredrik Backman má výborne vycibrený rozprávačský talent, ktorý vložil do tohto vynikajúceho románu. Mňa oslovil svojou unikátnosťou, humorom, nekonvenčnosťou a suverénnosťou. Užila som si ju, pobavila ma a rada sa k tejto knihe vrátim.

Keď sa zameriam na Oveho, je to typický dôchodca. Sporivý, kritizujúci a nikdy nie je s ničím spokojný. Tiež si ide vždy za svojim a odmieta sa prispôsobiť modernej dobe. Mňa svojimi postojmi, názormi a komickými situáciami zaujal. Pre neho to bolo normálne, no čitateľovi to príde vtipné, čo ja absolútne geniálne. Veľmi sa mi páčila myšlienka takéhoho človeka, lebo týchto ľudí nájdete v každej dedine či sídlisku. Tiež sa mi veľmi páčila premena takého človeka, ktorá je síce ťažká, ale predsa len možná. Oceňujem tiež zakomponovanie rodinky, ktorá zmenila jeho zmýšľanie a pohľad na svet, čo malo veľkú silu.

http://2.bp.blogspot.com/-7JzXD69dG3A/VaLRM9FF79I/AAAAAAAAElg/Mse7VGGGVv0/s200/babi%25C4%258Dka.jpgUrčite ste si všimli, že severská literatúra zažíva obrovský rozmach. Okrem mnohých detektívok si však miesto našiel aj uhundraný Ove, ktorého prirovnávajú k Storočnému starčekovi, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Toho som nečítala, ale Ove si ma získal a môžem ho vrelo odporúčať. Ak máte radi humorne orientované knihy, tento švédsky román je pre vás to pravé. Je to povinná jazda pre milovníkov Švédska, ktorí si túto knihu naozaj vychutnajú. Ak ste už náhodou Oveho čítali, nezúfajte. Autorovi vyšla v susednom Česku aj druhá kniha s názvom Babička pozdravuje a omlouvá se, ktorej sa veľmi sľubne darí a ja sa na ňu rovnako teším. Mimochodom Oveho sa čoskoro dočkáme aj na filmovom plátne!

Recenzovala: Kristína Poloncová