Pred pádom

Prvá myšlienka po dočítaní: úplný zmätok a chaos

Kniha Pred pádom ma zaujala svojou anotáciou. Ako každý čitateľ som mala nejaké očakávania, no tie sa, bohužiaľ, nenaplnili. Doteraz sa snažím pochopiť význam príbehu a jeho záveru, avšak doposiaľ sa mi to nepodarilo. Zostala som dokonale zmätená a tak trochu aj nahnevaná.

Scott v duchu počuje vresk. Nie vrešťanie od hrôzy, ale mimovoľný zvuk, automatickú reakciu hlasiviek, keď sa niečo stane, keď vám inštinktívne dôjde, že nie ste v bezpečí, že činnosť, do ktorej ste zapojení, je nekonečne riskantná.

Scott Burroughs len tak-tak nestihol nastúpiť do súkromného lietadla, ktoré malo namierené do New Yorku. Pokojný let sa po ôsmich minútach zmenil na drámu, kde jedinými preživšími sú Scott a štvorročný chlapček. Burroughs si nespomína, ako k pádu lietadla prišlo. Spolu s chlapcom končia v nemocnici. A potom sa rozpútava sled udalostí, ktoré vedú k vyriešeniu záhady. Bol to teroristický útok? Porucha lietadla? Alebo zlyhal ľudský faktor?

Scott Burroughs, talentovaný, očarujúci divoch, ktorý nikdy nenaplnil nádeje, čo sa doňho vkladali, a už dávno prekročil hranicu, ktorá delí príjemne tajomných od smutne nudných.

Úvod začal pozvoľna, čo by absolútne nebolo na škodu, kedy ho autor aspoň pútavo napísal. Veď každá kniha potrebuje začiatok. No v tomto prípade mám pocit, akoby sa to ťahalo až takmer do polovice deja. A presne autorov štýl je pre mňa kameňom úrazu, práve on robí príbeh nudným a neatraktívnym.

Niekedy sa človek odnaučí hrať s ohňom iba tak, že celý vzbĺkne.

Autor nám predstavuje hŕstku postáv, ktoré ani neurazí, ani nezaujme. V podstate jediným, kto upútal moju pozornosť, je Scott. Práve jeho minulosť ma zaujala najviac. Neúspešný maliar, ktorý sa snaží preraziť. Ďalej sú tu otázky ohľadom jeho účasti na lete. Ostatné postavy mi veľmi neutkveli v pamäti. Prikladám to tomu, že ich minulosť šla pomimo mňa a osobne si myslím, že sa do príbehu veľmi nehodila.

Ľudia používajú slovo ʻpeniazeʻ, akoby šlo o obyčajný predmet. Všeobecné podstatné meno. A to… Jednoducho nerozumejú svetu.

V závere som sa cítila oklamaná. Autor začal stavať zápletku, čím konečne zaujal moju pozornosť. Verila som, že dej skončí jedným smerom. Vôbec som neočakávala, že by sa nevybral touto cestou. Pre mňa by bola schodnejšia ako to, čo som dostala. Pretože dôvod pádu lietadla mi prišiel detinský a úplne mimo. Aj keď by boli moje domnienky predvídateľné, bola by som spokojnejšia ako s reálnym koncom, ktorý ma skoro donútil hodiť čítačku o stenu.

Nie, ste hrdina, lebo ste sa zachovali hrdinsky. A ja som vás sem priviedol, aby som vám dal najavo, že to pre mňa niečo znamená. Vlastne pre nás všetkých.

Pred pádom je o chamtivosti ľudí, o tom, ako žiarlivosť môže zaslepiť človeku úsudok. Taktiež je o tom, ako média spravia z komára somára. Príbeh mohol byť skutočne vydarený, pretože má veľmi dobrý námet. No nemám pocit, že to v tomto prípade fungovalo. Často sa mi stávalo, že keď som sa konečne zahĺbila do deja, autor všetko dobré v ďalšej kapitole zabil. A takto to išlo z kapitoly na kapitolu. Kniha mala potenciál, ktorý však nebol využitý.

Recenzovala: Zuzana Fabiánová