Pozvanie

Hlavná hrdinka Leonora dostane pozvanie na rozlúčku so slobodou. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby toto pozvanie neprišlo od veľmi dávnej kamarátky Clare, s ktorou prerušila kontakt už pred desiatimi rokmi. Čo si má o tom myslieť? Neuvažuje pozvanie prijať, medzi pozvaných však patrí aj spoločná priateľka Nina. A keďže zvedavosť je v tomto prípade silným súperom – zvíťazí. Stane sa to však jej osudným rozhodnutím.

Prvým indikátorom zlej predtuchy sa stane miesto, kde sa rozlúčka koná – jedná sa o veľmi podivný dom, ktorý je z väčšej časti postavený zo skla, stojí uprostred lesa, obklopený vysokými stromami, z ktorých nielen po zotmení sála strach. Ďalším indikátorom je zostava ľudí, ktorí sa navzájom takmer vôbec nepoznajú, dokonca ich nespája – okrem nevesty Clare – žiadna súvisloť. Podivná Flo, ktorá sa vydáva za najlepšiu kamarátku Clare, organizátorku rozlúčky a neoddeliteľnú súčasť Clarinho života o čom svedčí aj napodobňovanie samotnej budúcej nevesty (rovnaké oblečenie, vlasy, spôsob vyjadrovania…). Na rovnaké pohlavie orientovaný, jediný zúčastnený muž Tom, ktorý pochádza z hereckého prostredia a inklinuje k užívaniu drog. Čerstvá mamička Melanie, nechajúca svoje malé dieťa prvýkrát dlhšie bez svojej prítomnosti a je z toho patrične na nervy. Už spomínané Leonora a Nina, ktoré sú spolužiačky Clare ešte z čias pred univerzitou. No a nemôže chýbať samotná budúca nevesta Clare. A párty môže začať.

Leonora však ani netuší, aké prekvapenia cez tento jeden víkend zažije. Nemilé prekvapenia počnúc oznámením ženíchovho mena, končiac smrteľnou naháňačkou. Už som spomínala, že naša hlavná hrdinka (Leo)Nora je veľmi dobrá bežkyňa? Zaručene sa má na čo tešiť, a vy, milí čitatelia, tiež!

Strašne sa mi chce spať, ale ustavične mi niečím svietia do očí. Prezerajú si ma a prehadzujú a postupne ma zoblečú z krvavých šiat. Čo sa stalo? Čo som spravila? Vláčia ma nekonečnými chodbami. Osvetlenie je na noc stlemené a v izbách spia pacienti. Niektorí sa prebudia a podľa ich vyjavených pohľadov a toho, ako klopia oči, si viem živo predstaviť, v akom stave asi som. Odvracajú sa odo mňa ako od niečoho poľutovaniahodného a smutného.
Doktori mi kladú otázky, na ktoré neviem odpovedať. Nakoniec ma napichnú na prístroje a nechajú ma s poctivou dávkou tlmiacich liekov v žilách, takže ledva vnímam. Sama však predsa len nie som.
Pootočím sa, hoci to poriadne bolí, a cez drôtom vystužené okno na plechových dverách zbadám policajtku, ako pokojne sedí na stolčeku.
Strážia ma a ja netuším dôvod.

Menšiu výčitku mám voči prešpekulovanému záveru. Autorka poodhalí temné zákutie jedného naozaj chorého človeka, ktorého konanie takmer všetkých pripraví o rozum. Dôvod je však bagateľ, akosi som očakávala lepšie vyvrcholenie, dôvod na také počínanie síce bol takmer na úrovni psychopata, niektoré detaily mi však kazili dojem. To nie je dôvod nevziať knihu do rúk a neprelúskať sa ňou! Zanechala na mne dobrý dojem, nechýbalo napätie, strhujúce úvahy, nevysvetliteľné počiny, strach.

Autorka poodhalila ženskú slabosť a zároveň ženskú silu. Ženy majú v zásade slabosť na pekných a zaujímavých mužov, o čom svedčí Clarin výber budúceho manžela, zároveň sa však vedia dostať do nepríčetnej nálady, keď sa veci nedejú podľa ich predstáv. Niet pochýb, že v tomto príbehu zohrala závisť a následne nenávisť veľkú rolu. Nora hrá svoju rolu výborne, bojuje do posledného okamihu, bez ohľadu na okolnosti. Za svoju odvahu si vyslúži obvinenia a pochybnosti a takmer stratí vlastnú identitu. Nehodlá sa, však, vzdať!

Príbeh je zaujímavo vystavaný, dej sa odoráva v krátkom časovom úseku, preto aj rýchly spád deja. Autorka čitateľa nezaťažuje zdĺhavými opismi, rýchlymi krokmi ho príbehom prevedie k zaujímavej zápletke a nečakanému vyvrcholeniu a rozuzleniu. Čokoľvek od tohto príbehu na začiatku čakáte, to čo sa vám na stránkach naskytne, ste nečakali celkom určite.

Recenzovala: Martina Kušnieriková