Pomalé skúmanie ticha

Hlboko pod univerzitou sa nachádza Podsvet, ponuré nehostinné miesto. O sieti rozpadávajúcich sa prastarých chodieb a opustených miestností vie iba hŕstka ľudí.

V samom srdci zabudnutého bludiska, uprostred rozľahlých tunelov Podsveta, ktosi žije. Dievča. To záhadné stvorenie sa volá Auri.

Príbeh Patricka Rothfussa sa pred pár rokmi na Slovensku veľmi preslávil. Príbeh o chlapcovi s krvavočervenými vlasmi, ktorý od svojich jedenástich rokov prechádza životom úplne sám. Lenže Kvothe spoznal aj jedno zvláštne, plaché a tajomné dievča, ktoré pomenoval Auri. A toto je príbeh o nej. Náhľad do jej každodenného života.

Lenže tento príbeh nesadne každému, pretože Auri je veľmi divná postava. A tým pádom bude divný aj tento príbeh. Divný príbeh o dievčati, ktoré v maličkostiach vidí radosť, príbeh o zlomenom dievčati, ktoré sa snaží prežiť v zlomenom svete a príbeh o dievčati, o ktorého existencii neviem takmer nikto. Táto kniha vám priblíži Podsvet, jeho tajné zákutia a 6 dní Aurinho súkromného života.

Auri tam hodnú chvíľu iba nehybne stála. Napadlo jej, že sa rozplače, ale keď nazrela do svojho vnútra, zistila, že v nej už nezostali nijaké slzy. Bola plná rozbitého skla a bodliakov. Cítila únavu a sklamanie z celého sveta a bolela ju ruka.

Podsvet bola tajomné miesto plné záhad už v Kvotheovom príbehu a keď tam chodieval, vždy ma zaujímalo, čo by našiel, keby šiel ešte ďalej. Ešte hlbšie. A nikdy som sa to nedozvedela, pretože nikdy tam nešiel. A potom je tu táto novelka, ktorá nám ukáže aj iné zákutia Podsveta a verte mi, tie sú veľmi zaujímavé. Podľa mňa bol tento príbeh pre autora nejaká potreba vypísať sa. A vzniklo z toho niečo skvelé. A je to presne také strelené a zvláštne, ako som od Aurinho života čakala.

Auri je veľmi svojská, plachá a neskutočne divná postava. A to je na tom to najlepšie. S Auri sa stotožní mnoho čitateľov, pretože z nejakého dôvodu sa vyhýba ľuďom a svetu a radšej uprednostňuje absolútnu samotu. A mnohí z nás takisto. Mnoho z čitateľov jej perfektne porozumie a pochopí ju, pretože sa cítia presne ako ona. A autor to vedel. Vedel, že ona bude postava, s ktorou sa dokážu stotožňovať. Obyčajné dievča, ktoré sa rozpráva s predmetmi a hľadá im svoje miesto. Vidí v nich krásu a lásku, ktorú mnohí nikdy neuvidia. Auri nie je hrdinka a nie je ani krásne dievča, o ktorom snívajú všetci chalani. Auri je proste Auri. Je výnimočnou postavou z toho príbehu. Postavou, ktorá ho robí miestami nezvyčajným. A síce tu autor opíše len 6 dní jej života, keď čakala na Kvothea, dokážete jej porozumieť. Čo by som ale ocenila by bolo, aby sme sa dozvedeli aj niečo z jej minulosti. Prečo sa vyhýba svetu? Prečo sa bojí ľudí? Prečo nemá rada otázky?

Rozbehla sa po chodbe a ponad prvú hlbokú puklinu v podlahe sa preniesla ako baletka. Ponad druhú preletela ľahko ako vtáča. A tretiu divo preskočila ako pekné dievča, čo sa podobá slnku.

Lenže problém je, že táto kniha nesadne každému. Ak ste predchádzajúce knihy čítali a Auri pre vás bola len obyčajná vedľajšia postava, o ktorej sa nepotrebujete nič dozvedieť alebo vás proste nezaujíma, nepúšťajte sa do nej. Nebude vás baviť. Mnohým dokonca príde divná až nezmyselná. Ale ak sa zaujímate o Auri, Podsvet a jej život, tak určite sa vám bude páčiť. A pochopíte. Musím pochváliť aj naozaj prekrásne ilustrácie, ktoré sa v knihe nachádzajú. A na konci nám povie pár slov aj samotný autor. Nie, nemyslite si, že to je poďakovanie. Je to príbeh o príbehu. U mňa knižka určite zabodovala a hodnotím ju 4,5/5 vločkami. A dúfam, že autor čo najskôr dopíše aj záverečný diel trilógie, pretože príbeh Kvothea je plný tajomstiev a naozaj som zvedavá, ako to dopadne.

Recenzoval: Naty Chudá