Paranormálna romanca, ktorá vás chytí (a nepustí)

S Jamie McGuireovou ste sa už mohli stretnúť s jej sériou Krásna katastrofa, ktorá sa na svetových knižných rebríčkoch držala dlho ako jednotka a svoju obľubu si získala aj na Slovensku. Neskôr k nám prišla ďalšia jej kniha, ktorá je Katastrofe celkom podobná, ale svojim spôsobom aj odlišná - Prozreteľnosťou pod hlavičkou vydavateľstva YOLi.

Mnoho čitateľov sa do nej pustili hlavne kvôli autorkinmu menu, no je takého úspechu, ktorý získala Krásna katastrofa, Prozreteľnosť naozaj hodná? Prozreteľnosť je nový hit mladej spisovateľky Jamie McGuire, ktorý si nielen v Amerike vyslúžil veľa pozornosti a s poriadnym odstupom ale úspešne dorazil aj k nám v krásnej paperbackovej verzii s označením paranormálna romanca. Dočkáme sa ale spomínaného nadprirodzena a zároveň romantiky?

Knižkou nás vedie vysokoškoláčka Nina, ktorá krátko po smrti jej milovaného otca spoznáva sympatického, trochu tajomného mladíka. Čoskoro sa ukáže, že ich stretnutie na autobusovej zastávke nebolo náhodné. Jared Ryel ju pozná lepšie než najbližší priatelia z internátu. Čoskoro medzi nimi preskočí iskra, lenže Jared akoby sa obával naplno prejaviť svoje city, pretože táto láska je z kategórie zakázaných... Jedného dňa Ninu na ulici osloví neznámy muž a dožaduje sa dokumentov o prevode časti otcovho rozsiahleho majetku.

"Keď sme sa vrátili do internátu, Kim nám zakývala na rozlúčku a pokračovala do svojej izby. Zvalila som sa na posteľ. Beth si vzala osušku a kozmetiku a odišla do sprchy. Pohľadom som prechádzala po prasklinách na strope. Myseľ mi zablúdila k Jaredovi. Iba nedávno som sa bála, že ho už nikdy neuvidím a teraz ho stretávam pravidelne - takmer ako na želanie."

Po vyhrážkach od bývalých otcových spoločníkov sa Nina dozvedá, že otec v skutočnosti žil dvojakým životom. Hoci to znie neuveriteľne, zaplietol sa do nebezpečnej hry so samotným peklom. Temný vojvoda sa dožaduje niečoho, čo im vzal, a Nina spočiatku nemá ani potuchy, o čo ide. Ochrániť ju môže iba Jared, s ktorým ju spája viac než priateľstvo.

Na paškál sa nám dostala ďalšia zaujímavá kniha s anjelskou tématikou. Zabudnite na svätožiary, biele plachtové odevy či lutny. V Prozreteľnosti naberú anjeli na realite a stratia sa v dave. Od ľudských bytostí sa ale odlišujú svojou silou, rýchlosťou a schopnosťami uzdravovať sa. Každý anjel má svoju úlohu a vo svojej podstate je strážny anjel svojho taleha. Toho celý jeho život chráni a keď taleh zomrie, taký istý osud čaká aj anjela. V knihe spozorujeme vzťah medzi anjelom a jeho talehom a čoskoro sa z toho vyvinie viac, ako len ochrana a povinnosť.

Hlavná postava Nina je obyčajná študentka vysokej školy, ktorá po smrti otca ostane s mamou a svoj život teda prežíva bez otca. Z tejto strany si McGuireová dala na postavách veľmi záležať. Jednotlivé Ninine kamarátky Beth a Kim dokázala vykresliť samostatne a inak a neboli to len bábky pre bezúčelné scény len preto, aby bola knižka dlhšia. Dokázala podať jednotlivých vysokoškoláckych chlapcov tak, ako sa to na chlapcov patrí (neboli to autorkine márne pokusy vžitia sa do chlapcov) a v poslednom rade dokázala zachytiť reálne postavy a dokázala sa do nich vžiť tak, ako doposiaľ žiadny iný autor.

"Ráno ma zobudilo vyzváňanie mobilu. Zašmátrala som na nočnom stolíku, vytrhla telefón z nabíjačky a priložila si ho k uchu. 'Haló?' Zháčila som sa, človek na druhom konci sa určite opýta, prečo mám taký šialený hlas. 'Ahoj, Mína, tu je Ryan. Zabudla si si u mňa učebnicu anatómie. Chcel som ti to povedať skôr, než pôjdeš do školy.' 'Och, vďaka. Dnes ju asi nebudem potrebovať, pripravujeme sa na laboratórne cviká.' Pretrela som si oči a rozmýšľala, kedy som zaspala. Vôbec som nebola oddýchnutá."

Viditeľným negatívom knihy je avšak to, že autorka sa nechala zmiesť vlnou romantiky a vyskytuje sa jej tam preto viac, než by sa malo. Tak sa zápletka zakrýva rovnakými scénami a to knihe bohužiaľ značne uberá na kvalite. Prakticky tu máme ďalší teen príbeh o ľudskej bytosti ženského pohlavia a tajomnom chlapcovi.

Vtedy si ale hlavnú úlohu zahral autorkin neskutočne pútavý štýl písania, ktorý vás, ako už titulok spomína, chytí a nepustí a prinúti vás dočítať knižku dokonca. Vďaka jej slovu dokáže čitateľ jednoducho prehliadnuť to veľké množstvo zbytočných scén, obľúbi si ich a bude ich čítať dookola.

Celkovo Prozreteľnosť osobne považujem za vydarenú knihu s trochu výraznejšími chybičkami, ktoré obyčajný čitateľ dokáže ale ľahko prehliadnuť, chyby vidí iba recenzent, ktorý má takýchto kníh za sebou už celkom dosť. Knižku hodnotím ako príjemný priemer s podivuhodnou zápletkou, nie tak vynikajúcim, ale obstojným spracovaním a  prepracovanými postavami. Všeobecne prekvapí hlavne milovníkov anjelskej témetiky,nadprirodzena a romantiky

Druhý diel, Proroctvo vychádza v septembri tohto roku (2014).

Recenzoval: Zuzana Ľudviková