Občas sa stane, že nás zradia aj vlastné myšlienky.

Poznáte situácie, keď všetky indície naznačujú, že niečo nie je v poriadku, ale vy tomu urputne odmietate uveriť? Bojíte sa pozrieť pravde do očí a pripustiť si zlé veci?

Slávka je po rozvode manžela zdrvená a osamelá. Žije len pre svoju prácu s deťmi a pre syna, ktorého miluje. Nebadane do jej ponurého života vstupuje mladší muž. Štyridsiatnička Slávka sa najprv náklonnosti k Števovi zdráha, ale jej city sú silnejšie a mladíkovi napokon podľahne. Lenže reakcie okolia ju po dôkladnom zvážení prinútia krátky, no plnohodnotný románik ukončiť. Keď už sa zdá, že riaditeľka škôlky je z citového trápenia vonku, zastihne ju nečakaná správa o smrti. Slávka sa neustále zmieta v neistote, začína sa v jej živote znova objavovať Števo, ale aj bývalý manžel. Ani vražda susedky jej nedovolí dobre spávať. Všetko sa však akosi zamotáva a ani jej anjelské šepkania nepadajú na úrodnú pôdu. Kto z blízkeho okolia stojí za záhadnou smrťou matky malého dievčatka? Podarí sa Slávke ustáť všetky komplikácie a ubrániť si svojho mladšieho priateľa?

Šepkanie anjelov je piatou knihou známej slovenskej autorky Beáty Bazalovej. Tak ako vo všetkých predchádzajúcich knihách, aj v tejto sa autorka venovala výlučne ženským problémom. Na svet tak prišiel vzťahový román, ktorý v sebe okrem prvkov klasickej ženskej literatúry ukrýva aj záhadu a napätie.

V úvode románu sa čitateľ pomaly zoznamuje s hlavnou ženskou postavou Slávkou, spoznáva jej radosti, ale aj strasti a nenútene začína kráčať spolu s ňou po jej knižnej ceste. Prostredníctvom vnútorných monológov sa autorka snažila odhaliť pocitové vnímanie a vnútornú rozorvanosť ženy, ktorá žije svoj bezpečný, aj keď osamelý život bez muža. Dej naberá na obrátkach a začína sa čítať oveľa rýchlejšie v momente, keď do príbehu vstupuje mladší muž. Neskôr sa nebadane do fabuly najprv rozpačito vkráda záhadnosť, a keď je už zjavné, že smrť vytiahla svoje pazúriky, gradácia a pútavosť vo veľkej miere príjemne oživujú ďalší zážitok z čítania.

Napínavý štýl Bazalovej vás bude sprevádzať každou prečítanou kapitolou. Na pozadí Slávkinho príbehu môže čitateľ sledovať aj životnú líniu jej brata Juraja či osudy vedľajších postáv, ktoré majú v knihe svoje opodstatnenie. Na svoje si prídu taktiež i milovníci duchovna. Autorka v nemalej miere zakomponovala do deja element medzi nebom a zemou. Ženský román disponuje obšírnejšími, ale zato zaujímavými opismi, pričom dialógy, ktoré knihu spestrujú, sú reálne a živé.

„Koľko sa toho za ten rok zmenilo! Žila som v sklenenej guli, v bezpečnom svete, ktorý som si konečne vybudovala, v ktorom malo všetko pevné miesto. A teraz tou guľou niekto zatriasol a ja som tápala, nič som nevidela.“

Bea Bazalová tak rafinovane zamotala dej, že čitateľ sa síce snaží odhadnúť, kto za vraždou stojí, ale odhalenie ‚Čierneho Petra‘ si nechala autorka na úplný koniec. Ja sama som mala svoje tajné tipy, ktorých platnosť časom vypršala, a záver mi doslova vyrazil dych. Neboli potrebné ani žiadne umelo vytvorené dramatické situácie či väčšie množstvo postáv. Autorka stavila v knihe aj na širokú vzorku podnetov, ktoré sú v románe obsiahnuté, a týmto faktom neustále pobáda čitateľa k čítaniu. Konanie hrdinov a ich charaktery priamo korešpondujú so situáciami z bežného života a túto danosť autorka využila v plnej miere aj v Šepkaní anjelov, čo len dokazuje, že je dobrá pozorovateľka života.

„Myslela som na Evu. Ešte nedávno sedela v mojej kuchyni a o niekoľko dní ležalo jej telo vo väzení rakvy z lesklého dreva. Evine myšlienky, sny a túžby zomreli spolu s ňou, to čo bolo pre ňu dôležité, odrazu stratilo význam.“

Šepkanie anjelov je príbeh obyčajnej ženy, ktorá túži po láske, ale keď ju dostáva plným priehrštím, musí súperiť s nepochopením samej seba a okolia kvôli mladšiemu mužovi. Príbeh o spolupatričnosti rodiny, o neskonalej materinskej láske, ale aj partnerských vzťahoch, v ktorých nakoniec zvíťazí zodpovednosť a istota pred vlastným zlyhaním.

Knihu odporúčam pre všetkých, ktorí obľubujú reálne príbehy s perfektne vyfabulovanou zápletkou. Pre čitateľov, ktorí v románoch okrem lásky hľadajú aj nevšedné tajomno s poriadnou dávkou napätia. Kniha vás poteší, pohladí a zanechá vo vás pocit krásna.

Recenzovala: Simona Rošková