Nina Protušová – Čierna schránka

Marisa žije svoj bežný život, pokým sa jej nezačnú diať zvláštne veci. Netuší, akú majú príčinu, avšak začína si myslieť, že jej preskočilo. Až keď ju rodičia vyhodia z domu, zistí, že je situácia naozaj vážna.

Nedokáže sa zmieriť s tým, čím sa stala. Lucidínkou. Postupne spoznáva všetky možnosti svojich nových schopností a taktiež, že akákoľvek moc má aj svoje temné úskalia.

Na Slovensku je raritou, ak sa na knižnom trhu objaví fantasy kniha napísaná slovenskou autorkou alebo autorom. Nina Protušová si pre svoju prvú knihu vybrala naozaj zaujímavý námet, avšak pre mňa táto kniha má veľmi ďaleko od skvelého diela. Čierna schránka je jej prvotinou a skutočne to na nej cítiť. Miestami sa dej vliekol a ja som bojovala s nutkaním pretáčať strany a dostať sa k zaujímavejším pasážam. Pre mňa je kniha sklamaním, ale som presvedčená, že si nájde svoj okruh čitateľov.

Do knihy som sa púšťala s obrovskými očakávaniami, pretože mám rada knihy slovenských autorov a keď sa mi nejaká zapáči, hneď po nej siahnem. Preto som sa rozhodla prečítať si príbeh mladučkej slovenskej autorky. Úvod je veľmi pozvoľný. Marisa sa správa ako bežné dievča a nič nenasvedčuje tomu, že by mohla mat nejaké nadprirodzene schopnosti. Po asi sto stranách som dúfala, že sa príbeh konečne rozbehne, avšak nestalo sa tak. Veľmi mi prekážala absencia akcie a okamihov, ktoré by mi vyrazili dych. Po prečítaní knihy som sa zamyslela nad príbehom, a prvá myšlienka, čo mi napadla bola: “ved v tej knihe sa poriadne nič nestalo!”

Nápad s lucidným snívaním je naozaj skvelý. Očakávala som, že sa ho autorka poriadne zhostí, avšak dúfala som márne. Sama by som z knihy niektoré scény vymazala a nahradila ich napínavými, akčnými scénami, ktoré by vzbudili v čitateľovi očakávanie, čo bude ďalej. Takto som knihu odkladala po každej kapitole, pretože autorka ma nedokázala zaujať a príbeh ma nebavil. Kniha má obrovský potenciál, ktorý bohužiaľ autorka nevyužila. Možno ak by ešte počkala a prepracovala svoj príbeh, určite by mu to len prospelo. Takto som knihu ohodnotila veľmi nízkym hodnotením. Tak veľmi som chcela, aby sa mi kniha páčila, ale všetko bolo proti tomu.

Okrem už spomenutého, obrovským kameňom úrazu boli pre mňa postavy. Boli plytké, povrchné a zlievali sa mi dokopy. Akoby autorka nedokázala odlíšiť ich charaktery a tak som mala pocit, že sú všetci rovnakí. Niektoré postavy sa mi zdali úplne zbytočné. Sliediči nerobili nič iné, len plánovali. Predstavovala som si, ako sa vydajú na lov lucidínov, avšak toto zostalo len mojím zbožným želaním.

Hlavná hrdinka mi počas celej knihy prekážala. Ku koncu som nechápala jej rozhodnutia a tak som nad ňou len krútila hlavou, či je naozaj taká hlúpa, ako sa zdá. Nechá sebou manipulovať a je maximálne naivná. Akoby mala klapky na očiach a neprijme nikoho pravdu len tú svoju, aj keď to znamená, že sa popáli. Skutočne som si ju nedokázala obľúbiť a tak isto žiadnu inú postavu. Ich osudy mi boli ukradnuté a ani záver vo mne nevyvolal žiadne emócie Autorka sa snažila navodiť smutnú atmosféru, mnou to ani nehlo.

Záver mi prišiel zvláštny a po pretočení poslednej stránky som si povedala: “toto je všetko?” Od knihy som očakávala veľa a dostala som minimum toho, čo som si pod príbehom predstavila, keď som si prečítala anotáciu. Som presvedčená, že kniha si nájde svojich čitateľov, avšak pre mňa je obrovským sklamaním.

Hoci jedno sa musí autorke nechať a to jej štýl písania, ktorý ma hnal vpred, aby som knihu dočítala. Ak by autorka na sebe popracovala, určite by vytvorila príbeh, ktorý by ulahodil širokej škále čitateľov.

Suma sumárum, príbeh ma sprvoti zaujal, ale moje nadšenie odpadlo, keď som prečítala niekoľko desiatok strán. Knihu by som odporučila skôr menej náročným čitateľom, ktorý tento príbeh ocenia.

Hodnotenie: **

Recenzoval: Sue