Nielen o tom, ako som si zamilovala Polozlého..

Máte už dosť fantasy kníh plných upírov a vlkodlakov? Ak áno, ste tu na správnej adrese. Pri knihe HalfBad - Polozlý sa dozviete o úplne novej variante nadprirodzených bytostí a onedlho vás uchváti svet bielych a čiernych čarodejníc rovnako ako mňa a zamilujete si ho na prvý pohľad.

Triler sa odohráva v novodobom Anglicku, kde medzi ľuďmi žijú v utajení čierno - zlí a bielo - dobrí čarodejníci. Obe frakcie rozdeľuje veľká nenávisť a spája jedna jediná vec – strach o chlapca, ktorý pochádza z obidvoch strán. Nathanovi v žilách koluje dvojaká krv. Splodený zo zakázanej lásky medzi bielou čarodejnicou a najkrutejším a najmocnejším čiernym čarodejníkom uniká pred celým svetom. Mal radšej zomrieť pri narodení, ako si to želala rada Bielych čarodejníc. Nechceného polovičiaka čaká krutý osud.

Nič nie je dobré alebo zlé samo osebe: záleží na tom, čo vidíme my.
- William Shakespeare: Hamlet

Pre večný boj medzi bielymi a čiernymi čarodejnicami žije ako štvaná zver až do svojich sedemnástych narodenín. Vtedy sa rozhodne, na ktorú stranu skutočne patrí. Pod jednou podmienkou. Musí prijať tri dary a napiť sa krvi svojho predka, inak ho čaká smrť. Nathanova matka si však po jeho narodení siahla na život a o otcovi už dlhé roky nik nepočul. Nezostáva mu nič iné, len sa pokúsiť o nemožné – nájsť najobávanejšieho čierneho čarodejníka na svete.

Pri Polozlom sa zoznámime s úplne novým svetom čarodejníc, na aký nie sme vôbec zvyknutí. Novodobé čarodejné Anglicko vás vtiahne tak rýchlo, že si to ani nevšimnete. Zabudnite na čarodejnice s prútikmi a kotlíkmi. Predstavte si čarodejnice dnešnej doby a nechajte svoju fantáziu pracovať

Ale prečo je táto kniha taká vynikajúca, ako sa všade hovorí?

Svoj úspech zožal hlavne kvôli svojmu originálnemu námetu, ktorý sa na knižnom trhu stopercentne uplatnil. Dokázal zaujať čitateľov z vyše 40 krajín a inak nebolo ani u nás - po Polozlom sa len tak zaprášilo. To a ešte viac svedčí, že HalfBad je kniha, ktorá vás nezaujme len svojou skvelou obálkou, ktorá jednoznačne vyčnieva medzi ostatnými všednými obálkami a robí ho akýsim unikátom, ale ponúka aj originálny námet a dej, ktorý sa len tak nikde nevidí.

Najdôležitejšie je nepripúšťať si to. Nepripúšťať si bolesť, nepripúšťať si nič.
To je ten najdôležitejší trik, jediný potrebný trik na celom svete.
(str. 12)

Niet pochýb, že Polozlý má veľký potenciál stať sa jednou z najlepších kníh tohto storočia. Bol preložený do 45 jazykov a vydavateľstvá sa o ňu doslova "trhali." Čo môže potešiť je aj to, že sa dočkáme filmového spracovania od Fox 2000.

Sally Greenovej patrí neskutočne veľké uznanie. Všetci poznáme, ako skončia niektoré debuty autorov, ktorí ešte nie sú rozpísaní. Pri Sally to nebolo potrebné. Svoju prvú knihu zvládla úžasne. Samozrejme, našlo by sa pár hluchých miest, ale to je úplne bežné a pri tejto autorke som nemala tendenciu preskakovať strany či krútiť nad nimi hlavou. Som jej vďačná, pretože dokázala vytvoriť neskutočný svet plný intríg a nástrah, vyvarovala sa klišé a vymyslela postavu, ktorá nebola vôbec dokonalá, mala svoje zlé stránky.

Kniha Polozlý vás skrátka dostane. Sally Greenová dala žánru fantasy úplne nový rozmer. Do svojho debutu značne zakomponovala originálne prvky a to hlavne nový štýl písania. V prvých kapitolách môžete spozorovať text v druhej osobe jednotného čísla, ktorý vám napomôže vžiť sa do Nathana ešte viac.

Začítate sa do nezvyčajnej knihy a vďaka krátkym a výstižným kapitolám budete mať pocit, že čítanie utieklo rýchlo ako voda.

Spoznáte kopu premyslených charakterov, bez ktorých by táto kniha nebola to ono, nahliadnete do prepracovaného sveta a po prečítaní si budete priať druhý diel vedľa vás. Tento sľubný triler patriaci do Young Adult literatúry odporúčam každému, kto už má dosť upírov a vlkolakov a chce si prečítať kvalitnú a nezvyčajnú fantasy. Tak nečakajte a siahnite po Polozlom už teraz!

Moje hodnotenie: *****

Za poskytnutie tejto neskutočne dobrej knihy ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Ak vás knižka zaujala, môžete si ju kúpiť napríklad TU.