Nedaj sa

"Daj si pauzu, daj si Kit-Kat!" poviem a skala, čo mi zviera ruku, sa rozpadne. "To by nemalo fungovať takto," dodám, keď si vyslobodím ruku.

Mnohí čítali príbeh Fangirl, alebo po našom - Fanúšičku, ktorá je medzi YA literatúrou až notoricky známa. Taktiež aj sama autorka, Rainbow Rowellová, ktorá patrí medzi jedných z najlepších autorov tohto kraju literatúry. V príbehu Fanúšička sme sledovali život Cath, uzavretej Cath, ktorá píše príbeh. Je to fanfikcia na príbeh o čarodejníkovi a upírovi, ktorý vyšiel v niekoľkých dieloch. So Simonom Snowom a Bazom sa teda stretávame už vo Fanúšičke - tam však len prostredníctvom krátkych úryvkov. (Priznám sa, nečítal som ich.) No a teraz máme možnosť spoznaj ten príbeh. Nedaj sa! je príbeh o tom najhoršom vyvolenom všetkých čias. A o upírovi. A o ich láske.

Hlavnými hrdinami tohto príbehu na istý spôsob (ako povedala sama autorka) Harryho Pottera a Twilightu, sú Simon Snow a Baz Pitch. Simon Snow je čarodejník, najmocnejší mág všetkých čias a zároveň vyvolený, ktorý má poraziť Zákerného Jednotvárnika (neznášam ho). Simona som si nesmierne obľúbil, jedna z najlepších hlavných postáv vôbec. Pokojne môžem povedať, že ho mám radšej než Baza, toho som občas nemusel, aj keď aj ten má vlastné kúzlo - vyjadrím sa k nemu nižšie. Veľmi sa mi ľúbil ten koncept tohto vyvoleného, ktorý nie je vyvolený a zároveň ním je. Je to ťažké popísať bez spoilerov, no tento vyvolený-nevyvolený sa mi neskutočne moc páčil a dokázal som s ním súcitiť tak, akoby to bola reálna postava. Od začiatku sa mi páčilo jeho rozmýšľanie, jeho myšlienky, pocity a vnútorný svet, s ktorým sa občas aj hádal.

Prejdime k upírovi, ktorý mi zo začiatku prišiel ako Draco Malfoy. Baz bol fajn. Tiež sa mi páčilo jeho rozprávanie a myšlienky, nemám nič proti nemu. Občas mal však aj chvíle, kedy som ho nemusel a keby sa ma niekto opýtal či mám radšej Simona a či Baza, pre mňa to je jednoznačne Simon.

K vedľajším postavám v roli sidekick patrila Penelopa alias Penny, ktorá istým spôsobom hrala v príbehu rolu podobnú Hermione. Penny sa mi neskutočne páčila, veľmi fajn postavička a teda takú kamarátku by som úprimne bral, aj keď chápem Simona a spol., že im niekedy liezla nervy. Definitívne to však bola veľmi skvelá postava a niekedy mi bolo ľúto, že v určitých scénkach nebola.

No a Agatha, to bola taká postava, o ktorej ešte stále neviem, čo si mám myslieť. Na jednej strane fajn, na druhej by som jej dal pár faciek za to, ako sa zachovala. Ale istým spôsobom sa mi to páči na nej - Rainbow nám tým ukázala, že každý berie svoje rozhodnutia ako tie správne a že nie každý môže byť hrdinom, ktorý dokáže zachraňovať, pretože tak to nie je.

No a k ďalším postavám ako Mág, Nicodemus, k tým sa nevyjadrím, pretože by to súviselo so spoilermi. Až na to, že môj názor na Mága je taký, že nemal som ho rád od začiatku. Ešte sa však vyjadrím k postave, ktorá sa v príbehu vyskytovala dalo by sa povedať že pomerne málo - a tou postavou je Ebb. No, túto ženskú, ktorá sa stará o kozy som si zamiloval. Možno preto, lebo ju mal rád Simon a ten ju ukazoval ako fajn človiečika :-)

...len škoda, že nie je farebná ako v originále :/

Čo sa týka deja, Nedaj sa nie je fantasy ako fantasy. Skôr by som povedal, že je to klasická, bežná young adult literatúra, ibaže má prvky fantasy, kúziel, magických tvorov a podobne. Je to ťažké opísať - no určite to nie je taká tá fantasy...v pravom slova zmysle. Tu ide skôr o ten príbeh a jeho pointu.

Keď som začal čítať knihu, myslel som si, že Nedaj sa! bude takým priemerným, možno nadpriemerným príbehom, ktorý sa mi síce bude páčiť, no nevytvorí si u mňa v srdci miesto. Bol som však na omyle. Nedaj sa bola presne takou knihou, o ktorej som si myslel, že ňou jednoducho nebude. A nie, nie je to vďaka láske Simona a Baza, vôbec nie. Je to kvôli takej tej vlastnej podstate, pointe, samotnému príbehu a hlavne postavami, k čomu sa práve dostávam.

O tom, že Rainbow Rowellová píše skvele a neuveriteľne vás vtiahne do deja, som nepochyboval po prečítaní Fanúšičky, aj keď to bola jediná kniha okrem Nedaj sa, ktorú som od nej čítal. Píše naozaj kúzelne a vy neviete čím to je. Čím to je, že tá Rainbow vás neustále drží pri príbehu a jej príbehy sa vám páčia? Očakávam, že neviete. Ani ja neviem. Pretože Rainbow má jednoducho na príbehy talent a bodka. A jej postvay....k tomu sa chcem vyjadriť. Jej knihy sú plné postáv, ktorý si zamilujete, pretože to u nej inak nejde. Zamilujete si ich pre ich skutočne ľudské vlastnosti, pre ich konania, pre ich myšlienky a ste si nejako istý, že ich chcete nasledovať až na koniec vesmíru. Ja neviem, čím to tá ženská robí, no tvorba jej postáv je jedna z najlepších a ani sám neviem vôbec prečo.

Jej príbehy a Nedaj sa! sú šťastné, veselé, smiešne, no zároveň smutné, epické, dychberúce - no určite sú jedinečné a úžasné.

Tento príbeh by som dokázal čítať ešte niekoľko krát a potom by som Rainbow spamoval správami,a aby napísala pokračovania o životoch týchto skvelých postáv.

Nedaj sa! bola jednoducho čarovná knižka a určite si ju všetci prečítajte - aby ste mohli pochopiť prečo.