Nedaj sa

Na autobusovú stanicu kráčam sám. Vždy keď odchádzam, vyskytne sa nejaký problém s mojimi dokumentmi. Celé leto nesmiem ísť bez dozoru a povolenia kráľovnej ani do Tesca, a potom na jeseň sa jednoducho odhlásim z domova a odídem.

Rainbow Rowellovú určite všetci dobre poznáte. Či už vďaka Eleanor a Park alebo Fanúšičke. A dovolím si tvrdiť, že sme si ju veľmi obľúbili. Tí z vás, ktorí ste čítali Fanúšičku, viete, kto je Simon Snow. Rainbow nás s ním zoznámila už v príbehu o Cat, ktorá o ňom písala fanfikcie a teraz je načase dozvedieť sa, aké to bolo podľa samotnej autorky.

Simon Snow je čarodejník. Chodí na Wattfordskú čarodejnícku školu, jeho najlepšou kamoškou je múdra Penelopa s podrezaným jazykom, chodí s Agatou, ktorá je stelesnením krásy a taviaci kotol ho na začiatku jeho čarodejníckej cesty spojil dokopy s Baziltonom Pitchom, s ktorým musí zdieľať jednu izbu. S Bazom sú nepriatelia na život a na smrť. No všetko sa začne meniť vtedy, keď Baz záhadne nenastúpi do školy a Simonovi sa omylom zjaví Bazova mŕtva matka s posolstvom.

Mnohí z nás, ktorí sme sa so Simonom a Bazom zoznámili vo Fanúšičke, sme sa nemohli vyhnúť porovnávania Simonovho príbehu s Harrym Potterom. Aj mne to pripadalo veľmi podobné, je zjavné, že Rainbow sa týmto svetoznámym čarodejníkom nechala inšpirovať. Čo ma však v Nedaj sa! poteštilo je, že táto podobnosť sa stráca. Ostal len svet čarodejníkov a mužský hlavný hrdina, ale všetko ostatné je naozaj iné. Rainbow vymyslela naozaj ďalší originálny fantastický svet, ktorý stojí za to a oproti HP sa čarodejníci nevyhýbajú tomu skutočnému svetu, nepopierajú ho, ale kľudne používajú slová a predmety zo sveta ľudského.

“Došlo mi v piatom ročníku, keď ma Snow všade sledoval ako pes priviazaný o môj členok.”

Samostatnou kapitolou sú pre mňa kúzla. V tomto prípade sa nestretávame so zložitými latinskými slovami a slovnými spojeniami, ale s riekankami, textami piesní a podobne, čo je podľa mňa strašne cool a zábavné a mňa to strašne fascinovalo, veď čo všetko by sa s takými kúzlami dalo robiť?B

Postavy v tejto knihe sú, ako sme u Rainbow zvyknutí, krásne vyvinuté, psychologicky dokonale vykreslené a doslova na zožratie. Zatiaľ čo hlavný hrdina Simon mne osobne nebol až tak sympatický, pretože mi jeho správanie pripadalo občas trochu ľahostajné a nepremyslené, len ako výsledok náhody, čo mne ako beznádejnej „plánovačke“ trošku liezlo na nervy, postava Baza bola úplne úžasná. Temný čarodejník, stále nad vecou, s uhrančivým výzorom a štýlom každého badboya, ktorých tak máme radiB A keďže kapitoly boli písané z pohľadov rôznych postáv, na tie jeho som sa vždy tešila najviac. Občas mi trošku robilo problém prepnúť sa z postavy na postavu, ale zvládla som to a myslím, že väčšine z vás to problém robiť nebude, to len ja som bola akosi mimo.

“Nebol som si istý, ako na to Snow prišiel alebo prečo mi uveril, keď som mu to povedal.”

Nedaj sa! je dobrá kniha. Nie len preto, že je od našej obľúbenej autorky, ale preto, že sme sa mohli zahĺbiť do nového sveta (a tie ja vždy strašne rada objavujem), spoznali sme nové tvory a nové magické udalosti, ale aj preto, že nám ukazuje silu priateľstva a solidarity, že nám hovorí, že všetci sme dôležití  a výnimoční, že nie je všetko také, ako sa nám doteraz zdalo a že zmien sa netreba báť. A navyše tá typická Rowellovská romantika, neotrepané frázy a vety, ktoré by chcel počuť asi každý z nás.

Tento príbeh sa bude páčiť všetkým mladým, ale aj tým starším čitateľom s kúskom fantázie a mladým duchom; všetkým tým, ktorí sa hľadajú alebo sa už našli a možno trochu nevedia, čo s tým. Ani Simon či Baz to nevedeli. A občas to neviem ani ja

Recenzovala: Zuzana Hnátová