(Ne)bezpečný výlet na Mars /Marťan - Andy Weir/

Kniha označovaná za novodobú robinsonovku tentokrát na planéte Mars oslavuje ľudskú inteligenciu, ktorá si vie i v beznádejných prípadoch poradiť, spolupatričnosť a ochotu pomôcť jednému zrnku z rozsiahlej púšte.

Misia na Mars s drahými, účinnými a profesionálnymi technickými vymoženosťami sa pre malý tím piatich astronautov s ich vedomosťami môže zdať hračkou. Tou naozaj je, dokým ich pri odchode nezastihne piesočná búrka tejto nehostinnej planéty a oni sú nútení ihneď ju opustiť. Nanešťastie, pri strate svojho parťáka Marka Watneyho museli opustiť v mienke, že je mŕtvy, lebo ak by sa urýchlene nedostali späť na loď, pravdepodobne by skončili ako on. Preto, so slzami očiach nechávajú astronauta Watneyho napospas červenej planéte úplne, úplne samého

Mark sa avšak o pár hodín preberá s bolesťou a dierou v skafandri. Pre svoju záchranu musí prerušiť všetky kontakty so Zemou a jeho jediným cieľom je prežiť. Tak sa Mark Watney, chtiac či nechtiac stáva Marťanom, aspoň na istú dobu. Dokáže botanik, ktorý mal v misii zbierať kúsky pôdy Marsu do vreciek za tisíc dolárov sám s malou základňou, vozidlom na krátke trate a niekoľkými skafandrami dýchať až do poslednej chvíle strávenej na tejto obežnici Slnka?

„MARŤANSKÝ DENNÍK: SOL 6

Som v riti. Zhodnotil som všetky fakty a došiel k vedecky podloženému záveru. V riti.“

Očakávania mojej maličkosti voči tejto knihe boli z môjho aktuálneho pohľadu slabé. Predstavovala som si, že sa astronaut naprázdno ocitne na cudzej planéte, snaží sa prežiť a cestu mu skríži nedostatok kyslíku a nebodaj i mimozemšťania. Nečakala som však, že to bude také realistické a počas čítania som nadobúdala pocit, že sa dozvedám už o prerozprávanej udalosti a nie o nejakom sci-fi diele. Lebo toto je reálny príbeh.

Napriek tomu, že sa Marťan radí do žánru science fiction, obsahuje množstvo uskutočniteľných a skutočných prvkov. Okrem tých je dielo doložené autorovými rozsiahlymi poznatkami v chémii, astrofyzike, fyzike samej a i v odbore astronautiky (a to nespomínam ani frajerskú mapu preskúmaného územia Marsu na prvých stranách knihy!). V takých chvíľach som sa nestačila pozerať, že také veci vôbec existujú a tak som nedostala len neskutočne pútavý príbeh, ale i salvy informácii, ktoré príbeh obohatili a spravili viacej vedecký.

Človek by si myslel, že počas takej dlhej doby strávenej na planéte ako jediný príslušník svojho druhu pravdepodobne nepríde o život nedostatkom kyslíku, ale skôr zošalením. Mark Watney bol ale výnimočná osobnosť. Aj v takejto situácii si dokázal zachovať chladnú hlavu, skompletizovať svoje všeobecné vedomosti na záchranu života a hoci to bude znieť absurdne, i v takýchto chvíľach si obyčajný botanik našiel priestor pre svoj suchý a svojský humor

„Tri postavy kráčali na východ. V neforemných skafandroch vyzerali všetky rovnako. Jediným rozdielom bolo, že Vogel mal na pleci vlajku Európskej únie a Lewisová s Martinezom americkú.“

Ak vám znejú monológy kozmonauta na Marse nudné a neobohatené dialógmi, počkajte si malú chvíľu a dostane sa aj vám. Autor obmieňal pohľady celkom často hlavne v druhej polovici knihy a vy ste sa následne ocitli v rýchlom raketopláne, ktorý chodil na návštevy k posádke lode Hermes, na Zem, na Mars a zas dookola. Jednoducho – kniha obsahovala veľa odbočiek nielen do iných časových úsekov, kde sme mali možnosť nahliadnuť do začiatkov tejto misie, ale autor Andy Weir dal priestor aj zámenám pohľadov miest.

Čo vám ešte prezradiť? Určite to, že Andy Weir nič nenechal na náhodu a každý detail mal podrobne premyslený, a tak sme sa dočkali perfektného a prepracovaného príbehu. Dokázal skvelo popísať hierarchiu medzi NASA tímom na Zemi, ako to tam chodí a ako si ľudia zachovajú profesionálny prístup, no pritom si dokážu „pustiť pusu na špacír“ a subjektívne sa vyjadriť.

Marťan jelegendárny príbeh o inteligencii človeka, pocite sebapatričnosti a nádhernej myšlienke, že celý svet dokáže spraviť maximum pre to, aby dopravilo jedného človeka zo siedmich miliárd do bezpečia. Tieto a ďalšie veci sú dôkazom, že Andy Weir je jeden z kvalitných autorov, ktorý dokáže vypracovať nielen technickú stránku knihy, ale aj tú pocitovú a psychickú. Pred vami pristála vesmírna raketa, ktorá čaká na preskúmanie neznámej planéty.Je len na vás, či sa rozhodnete nasadnúť.

Recenzoval: Zuzana Ľudviková