bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Muž menom (L)Ove

Oveho príbeh nie je žiadna melodramatická limonáda, čo si s určitosťou uvedomí každý čitateľ, ktorý sa sám dostáva do veku frflošov.

oveLiterárny a divadelný svet je plný mizantropov a mrzútov. So vznikom filmu sa ich okruh rozšíril o ďalších protagonistov. Prirodzene, mnohí sú čitateľom a divákom nesympatickí, a v mnohých prípadoch ich autori používajú ako zrkadlo namierené voči publiku. Ale aj spoločenstvo mrzútov má vo svojich radoch jednu špecifickú kategóriu, v ktorej sú zoskupení všetci tí, v ktorých drieme dobro.

Dobro, ktoré buď na povrch vychádza len vo výnimočných situáciách a je viditeľné len vyvolenými ľuďmi, alebo je zakonzervované na dlhý čas v ľade, roztápajúce sa pôsobením iných, ktorí si k takto inak dobrým ľuďom nájdu cestu aj napriek obranným valom, ktoré je nutné prekonávať.

Milou a skutočne vtipnou verziou takéhoto ľudského príbehu je švédsky román Muž menom Ove aleboSmutnosmiešne rozprávanie o láske, neporiadnych susedoch, kvalitnom náradí a aute značky Saab. Počas čítania tohto príbehu sa mi vynárali impresie na v podobnom duchu nesúci sa román Jonasa Jonassona Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, ktorý akoby bol skrížený s filmom Tak dobre, ako sa len dá s Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe, pričom následne som zistil, že takéto prirovnania uvádzajú aj anotácie kníhkupcov.

Pravdupovediac, pred pár dňami som ani netušil, že takáto kniha existuje, že tento Backmanov román preložili už do dvadsiatich piatich jazykov, a že sa pripravuje aj filmové spracovanie, ktoré by podľa mňa mohlo mať potenciál francúzskej komediálnej drámy Nedotknuteľní, ak ho samozrejme tvorcovia neodfláknu tak, ako sa to stalo v prípade filmovej adaptácie 100 ročného starčeka, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Áno až taká vtipná, poučná a inšpiratívna táto knižka je.

Hlavným hrdinom príbehu je Ove, päťdesiatdeväťročný Švéd, verný jednej žene, práci a aj jednej značke auta. Nemá rád zmeny, je šetrný, v spotrebiteľskom a aj spoločenskom správaní sa správa konzervatívne, dodržuje pravidlá a od okolitého sveta nechce nič viac, len aby zákony dodržiavali aj všetci ostatní. Najhoršou vetou v Oveho živote je: Batérie nie sú v cene, a ak by sa malo niečo vytesať na Oveho náhrobok, potom rozhodne veta: Celý život šetril palivom.

No svet s Ovem nemieni súhlasiť. Mení sa, modernizuje sa, rozvrstvuje sa, stáva sa čoraz viac komplikovaným, a tým aj nepochopiteľným. Lebo všade navôkol je svet, v ktorom sa všetko vyraďuje, skôr než sa to opotrebuje a celá krajina je na nohách a tlieska faktu, že už nikto nič neurobí poriadne.

On je však mužom z inej generácie. Chlap ako on totižto potrebuje na život iba základné veci. Strechu nad hlavou, tichú ulicu, overenú značku auta a ženu, ktorej by mohli byť verný. Ďalej prácu, kde si plní úlohy a dom, v ktorom sa pravidelne niečo pokazí, takže stále je čo opravovať. Ove prosto patrí do generácie, v ktorej sa ľudia posudzovali ešte podľa práce a nie podľa rečí o nej.

Tretinu storočia prežil na tom istom pracovisku, no vedenie firmy si zrazu zmyslí, že jeho miesto je na striedačke, z ktorej na hraciu plochu už niet návratu. Ove však netúži po nadbytočnosti, necíti sa byť starým a pohŕda tými, ktorí celý svoj aktívny život túžia iba po dôchodku.

Frflošom bol asi odjakživa, no po smrti manželky a strate zamestnania sa z neho stal vyslovene zatrpknutý samotár, vykonávajúci funkciu samozvaného strážcu poriadku obytnej štvrte, v ktorej žije, nerozpakujúci sa poukazovať na chyby a porušovanie pravidiel ostatných spoluobčanov. Pomaly stráca zmysel života, plánuje samovraždu, no svet sa našťastie aj v týchto momentoch proti nemu spikne, lebo veď podľa Oveho moderná spoločnosť už nie schopná vyrobiť ani len poriadne lano, na ktoré sa je možné obesiť.

Skutočným dôvodom jeho unikania pred vlastnými samovražednými náladami a pokusmi je však paradoxne svet osídlený ľuďmi, susedmi a priateľmi, ktorí si k nemu nachádzajú cestu. Podľa Oveho mu však práve oni bránia spokojne zomrieť, pričom ho ešte viac privádzajú na pokraj šialenstva a samovraždy. Je to však len jeho mizantropický vzdor, ktorý sa ako v každej dobrej tragikomédii prirodzene zvrtne k dôvodu na život. Napriek tomu Oveho príbeh nie je žiadna melodramatická limonáda, čo si s určitosťou uvedomí každý čitateľ, ktorý sa sám dostáva do veku frflošov.

Okrem iného na tejto svižnej próze oceňujem, ako sa autorovi aj napriek mladému veku podarilo verne zachytiť vyrovnávanie sa človeka so starnutím, ako dokázal medzi komediálne pasáže vtesnať úvahy o smútku muža neschopného sa vyrovnať so stratou celoživotnej partnerky, ktorá bola všetkými farbami jeho čierno-bieleho videnia sveta. Na pomedzí tohto realistického ľudského príbehu sa však Backmanovi podarilo ešte aj niečo navyše, a to nastaviť zrkadlo nám a našej súčasnosti, hoci tá naša slovenská je pravdepodobne ešte smutnosmiešnejšia, ako tá švédska.

Fredrik Backman: Muž menom Ove (Smutnosmiešne rozprávanie o láske, neporiadnych susedoch, kvalitnom náradí a aute značky Saab),  Vydavateľstvo: Ikar, 2015, Preklad: Mária Bratová

Recenzoval: Jozef Kuric

https://dennikn.sk/blog/muz-menom-love/

Pridať komentár


V odpovedi prosím používajte iba číslice

Ešte nikto nekomentoval, budete prvý.