Milovali ste Storočného starčeka? Obľúbite si aj Analfabetku!

„Je to úžasný a veselý hit. Opäť.“ napísal švédsky denník Metro. Ak ste čítali Storočného starčeka, rozhodne si nenechajte ujsť ani Analfabetku, ktorá vedela počítať. Je to príbeh o ceste z plechových chatrčí a latrín kdesi v Južnej Afrike až do Švédska medzi čudné postavičky.

Už úvodný citát v knihe hovorí za všetko – „Rozdiel medzi hlúposťou a geniálnosťou spočíva v tom, že geniálnosť má svoje hranice,“ povedal Albert Einstein. Zoznámte sa s mladou černoškou Nombeko, ktorá sa narodila v chudobnom juhoafrickom predmestí Soweto, najväčšom meste chatrčí a latrín. Ako päťročná začala pracovať a štrnásťročná sa stala šéfkou latrínovej pobočky v sowetskom sektore B. Životaschopné dievča zatiaľ nevie čítať, zato neuveriteľne dobre rozumie matematike. Práve jej zázračné schopnosti ju predurčili na život plný dobrodružstiev, podivuhodných stretnutí a nečakaných zvratov.

Začína sa Analfabetka, ktorá vedela počítať. Jonas Jonasson, autor svetového hitu Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol prichádza s novinkou, ktorá opäť nesklame, pretože je plná humoru, irónie a nadhľadu. Storočný starček Alan Karlsson, ktorý očaril milióny čitateľov na celom svete, sa síce na scénu nevráti, no aj nová hrdinka udalosťami nabitého príbehu si vás získa.
„Okrem hlavnej postavy je všetko rovnaké,“ povedal s úsmevom Jonas Jonasson pre švédsky denník Expressen. „Stretnutia, ktoré sú nepravdepodobné, ale celkom dobre možné. Spoločenská satira a prekvapené klipkanie očami.“

– O čom je táto kravina? – spýtal sa jedného dňa inžinier Westhuizen a vrazil svojej slúžke do rúk štós papierov.
Nombeko si ich prečítala a podala správu.
– Ide o analýzu dôsledkov statického a dynamického pretlaku pri rozličnom počte kiloton na jednu bombu.
– Hovor tak, aby ti človek rozumel, – zašomral inžinier.
– Čím je bomba silnejšia, tým viac budov vyletí do vzduchu, – vysvetlila Nombeko.
– To by predsa pochopil každý idiot! S kým sa to tu musím baviť?! – odvrkol inžinier, nalial si koňak a požiadal slúžku, aby sa pratala kadeľahšie.

Osud zavial Nombeko ďaleko od domova, najprv k neznesiteľnému, večne opitému inžinierovi, potom k dvom navlas rovnakým, a predsa úplne rozdielnym švédskym bratom, k trom Číňankám s pochybným úsudkom aj k stretnutiu s tajnými agentmi, významnými politikmi a prezidentmi. A ešte k jednému ťažkému trojmegatonovému výbušnému problému...
Južná Afrika totiž koketuje s jadrovou výzbrojou a svetové veľmoci sú v pozore. Na predaj je bomba, ktorá vlastne neexistuje. A práve vtedy sa – našťastie - do veci zaangažuje Nombeko.

„Humor a fascinujúci štýl vyniesli príbeh do úplne inej ligy.“
Aftonbladet, Švédsko

V knihe Analfabetka, ktorá vedela počítať si Jonas Jonasson posvietil na rasizmus, diktátorstvo, fundamentalizmus, nekompromisnosť aj úplne obyčajnú všadeprítomnú ľudskú hlúposť. V príbehu sa objaví napríklad švédsky premiér Reinfeldt či kráľ Carl Gustav. Analfabetku nazval sám Jonasson románom typu „feel good“, čiže ide o knihu, pri ktorej máte jednoducho príjemný, dobrý pocit.

Myslím, že švédskeho autora Jonasa Jonassona netreba nijako zvlášť predstavovať. Jeho prvotina Storočný starček... obletela čitateľov po celom svete a nedávno sa dočkala v domovskej krajine filmového spracovania. To sa zaradilo na popredné miesto rebríčka najdrahších švédskych filmov a ešte viac zdôraznilo obľúbenosť a originalitu daného príbehu. Momentálne autor potešil svojich priaznivcov novým knižným titulom, v ktorom opäť stavil na netypické, nevšedné situácie, humor a bizarné postavy. Analfabetka, ktorá vedela počítať vás svojím pohľadom na svet zabaví a zároveň prinúti zamyslieť sa...

Na úvod musím poznamenať, že názov je trošku zavádzajúci. Hlavná postava, životaschopná mladá černoška Nombeko, sa totiž už v úvode knihy zoznámi so svetom písmen a kníh, no jej podobných ľudí tí lepšie postavení majú zafixovaných ako analfabetov, a tak i jej prischne táto nálepka. Ako štrnásťročná sa stáva šéfkou latrínovej pobočky v sowetskom sektore v Južnej Afrike. Možnosť zarobiť si na živobytie je pre ňu cesta k lepšiemu osudu, než má väčšina obyvateľov Sowetu. Jej matka takisto prepadla nežiaducim neduhom a po jej smrti je Nombeko ponechaná sama na seba. Jej cit pre počty sa pre ňu stane požehnaním, ale i kameňom úrazu, pretože neváha poukázať na byrokratické chyby nadriadených. Keď sa k tomu pridá nečakané úmrtie tajomstvami opradeného suseda, u ktorého objaví roky ukrývané diamanty, je načase opustiť rodný kraj a vybrať sa do knižnice v hlavnom meste...

Tu sa celý príbeh ešte len začína. Nešťastná náhoda v čase jej pätnástych narodenín spôsobí, že sa stane obeťou súdneho súkolia, kde často rozhodujú financie a moc. Dostáva sa do domu inžiniera holdujúceho alkoholu, venujúceho sa pokútnym projektom, kde spoznáva i tri roztomilo pochybné Číňanky. Cesty sa jej však postupne skrížia aj so švédskymi bratmi, no jej nečakané kontakty vyvrcholia i významnými politikmi, tajnými agentmi či obyčajnými ľuďmi s neobyčajnými snami a posadnutosťami. Až sa napokon postaví pred nepríjemnosť ohrozujúcu svetovú bezpečnosť...

Originálne zápletky, tragicko-komické postavy, zaujímavé osudy a nečakané zvraty - Analfabetka je prekvapivá po každej stránke, ako čitateľ ani len netušíte, čím vás autor ešte zaskočí. Je zjavné, že opisovanie životných osudov Nombeko si Jonasson užíval, a práve vďaka tomu je celá kniha úsmevnejšia a ľudskejšia. Aj vážne otázky nastoľuje cez pohľad bežného človeka, čo je nepochybne funkčné - aj to je dôvod, prečo sú témy rasizmu, diskriminácie či zbrojného priemyslu omnoho údernejšie. Táto knižná novinka je príjemným spestrením súčasného trhu i akejkoľvek domácej knižnice :-)