Michelle Cohen Corasanti - Mandľovník

Knihu Mandľovník, ktorá na Slovensku vyšla len pred pár dňami vo vydavateľstve Ikar, som vám predstavila v poslednom príspevku. Ak ste ho čítali, určite viete, že som od nej očakávala dosť veľa a na čítanie som sa tešila. Bohužiaľ, niektoré z mojich očakávaní sa minuli s realitou.

Mandľovník je príbeh z nie-až-takej-dávnej minulosti a je z veľkej časti založený na skutočných udalostiach. Sleduje život Ichmada Hámida, ktorý je už odmala veľmi nadaný a disponuje výrazným matematickým talentom. Na jeho smolu je však tiež Palestínčanom na okupovanom území a izraelskí vojaci ich komunite nič nedarujú.

S rodinou žijú v malej chatrči pri mandľovníku, až do dňa, kedy vojaci zajmú jeho otca a zhabú im všetok majetok. Ichmad s bratom musia začať tvrdo pracovať, aby vôbec uživili rodinu, no Ichmad sa napriek tomu s pomocou miestneho učiteľa neprestáva vzdelávať a snaží sa splniť svoj sľub otcovi, že naňho raz bude hrdý.

Priznám sa, že celej situácii s Izraelom a Palestínou veľmi nerozumiem, ani na ňu nemám utvorený názor, no v konečnom dôsledku na tom vôbec nezáležalo, pretože sa s výpoveďou tejto knihy aj tak dokážem stotožniť - násilie nikdy nie je odpoveď a všetky deti by mali mať právo vzdelávať sa. Už kvôli tomu je podľa mňa dobré si Mandľovník prečítať, bez pochyby sa jedná o hodnotný príbeh.

Autorka si nedáva žiadne servítky pred ústa a všetko podáva jednoducho, realisticky a miestami na môj vkus azda až príliš surovo. Áno, realita je krutá, o tom nepochybujem, predsa len som však očakávala trochu menej depresívnosti a nechutných detailov a trochu viac inšpiratívnosti sľubovanej v anotácii.

Postáv bolo v knihe pomerne dosť. Rozhodne nemôžem hovoriť o idealizácii, vykreslené boli ľudsky. Tiež bolo podľa mňa skvelé, že napríklad na hlavnom hrdinovi Ichmadovi (a tiež na iných) bolo vidieť, ako sa postupom času vyvíjal a menil pod vplyvom nových okolností. Bohužiaľ sa mi ale žiadna z postáv tak úplne nedostala pod kožu. Bolo mi síce ľúto, keď sa udiala nejaká tragédia, no nesúcitila som priamo s danou postavou. Možno je to čiastočne spôsobené tým, že sa autorka zameriavala skôr na iné veci a nešla v tomto smere celkom do hĺbky.

Keď som si konečne našla čas a pustila sa do nerušeného čítania, stránky plynuli rýchlo a kniha sa čítala bez väčších problémov, hoci musím poznamenať, že by som nemala problém od nej odísť, nič ma  vyslovene nenútilo pokračovať. Nebola som očarená podaním, nezamilovala som si postavy, a aj keď ma zaujímalo, čo sa v Ichmádovom živote udeje ďalej, taký ten "rozprávací štýl" zapríčinil, že mi chýbalo väčšie napätie a scény, ktoré by ma strhli.

Mandľovník je zaujímavý príbeh, má svoju výpovednú hodnotu a rozhodne neľutujem, že som si ho prečítala... Ibaže ma nechytil za srdce a neohúril. Možno je to čiastočne moja chyba a chcela som jednoducho priveľa, no takto mi v ňom chýbalo čosi viac, čosi, čo by vo mne zanechalo silnejší výsledný dojem. Nesnažím sa vás od čítania odradiť, pretože Mandľovník stojí za povšimnutie, no osobne mu nemôžem dať viac než lepšie svojské tri hviezdičky.

Hodnotenie: ***

Recenzoval: Neliss