Michael Hjorth, Hans Rosenfeldt - Temné tajomstvá

Keď zavraždia  šestnásťročného chlapca z prestížneho gymnázia, verejnosť a média číhajú na každý krok polície. Atmosféra zhustne príchodom bývalého policajného psychológa, Sebastiana Bergmana, ktorý sa votrel do prípadu. Sebastian je manipulatívny sviniar obhajujúci iba svoje vlastné záujmy. Pred niekoľkými rokmi zomreli jeho žena a dcéra pri cunami a s ním to išlo z kopca. Všetci, ktorí ho poznajú vedia, že má niečo v pláne. On by im tak rýchlo neponúkol pomoc.

Vyšetrovanie sprevádzajú chyby, ktoré môžu prípad potopiť, ale detektívi sa nevzdávajú. Všetky stopy vedú na Palmlövské gymnázium. Je také perfektné, ako sa zdá? Chce budiť dojem nóbl inštitúcie, no na povrch vyplávajú temné tajomstvá.

Kniha ma zaujala už v českom preklade, no vždy som si vravela, že radšej počkám na slovenský – kníh je dosť a neponáhľa to. Temné tajomstvá mali a majú úžasné hodnotenia, no ja som vždy čítala niečo iné a potom na ne nebol priestor. Keď sa ku mne dostali, tešila som sa, že konečne sú aj u nás. S nadšením som sa začítala...

...no v tom nadšení som mala spomaliť – aspoň tak na polovicu. Keby som bola voči dielu skeptická, čítalo by sa mi ľahšie. Ale ja, ako vždy, sa dám strhnúť lavínou pozitívnych recenzií. Na moju obhajobu prehlasujem, že tie kladné názory sa rozplývali nad knihou, akoby to bol najlepší krimipríbeh na svete. No nepodľahnite tomuto tlaku. Musela som si to prečítať aj ja. Mám rada trilery, detektívky a hlavne severských spisovateľov, ktorých nik neprekoná. Pri tomto príbehu som však zistila, že nie je severský autor ako severský autor. Od niektorých treba dať ruky preč.

Naozaj nechcem tvrdiť, že všetko bolo zlé, ale ja som zvyknutá na inú kvalitu detektívky. Toto ma veľmi neohúrilo. Prípad išiel mimo mňa, čo by sa v knihách tohto žánru vážne stávať nemalo. Zaujímať ma začínal až pri rozuzlení. Keby sa ma niekto spýtal, o čom je dielo, poviem iba, že o narušenom psychológovi a mužovi, ktorý nie je vrah. Keby ste chceli vedieť niečo o prípade, nemáte najmenšiu šancu to zo mňa dostať. Pamätám si len to dôležité. Nič viac a nič menej. Takže vám vlastne neviem povedať ani to, či bolo v deji napätie.

Prepáčte, netrpím stratou pamäte, no príbeh bol nevýrazný, tak mám „okno“. Spomínam si na pasáže, kde bol Sebastian a muž, ktorý nebol vrah. Tie časti som zbožňovala. Mali niečo do seba a sršali akciou a napätím. Keby nebolo ich, netuším, ako by som knihu brala. Možno boli takí výrazní, že zatienili všetko okolo, ale ja som sa vždy tešila len na nich a bola som sklamaná, keď sa dej znovu orientoval na prácu policajtov. Človek, ktorý je závislý na trileroch a detektívkach, to môže označiť za „nudné, ale snaha bola“.

Čítala som už veľa detektívok, takže viem, čo je dobré a čo nie. Temné tajomstvá sú taký priemer, ktorý nikoho neurazí, ale kvalita nebola taká, akú by mohol niekto očakávať. Odporúčam ich tým, ktorí sa v tomto žánri ešte nevedia orientovať. Mohli by začať práve týmto dielom. Na začiatok to stačí, ba budú z toho unesení.

Pre tých, ktorí sú v tomto žánri zbehlí, odporúčam iných autorov. Vo vydavateľstve Ikar preložili uznávaného Jo Nesba alebo Jussi Adler – Olsena a ďalších vynikajúcich severských spisovateľov, ktorých mená vám musia byť známe. Je dobré dať novým počinom šancu, no niekedy je lepšie ísť na istotu.

Recenzovala: Natália Kapustová