Marťan

Existuje na Marse život? V knihe Marťan je táto otázka bezpredmetná. Na Marse totiž život je, ľudský život Marka Witneyho. Otázne je skôr to, ako dlho...

Ak vás zaujímajú aktuálne literárne novinky (čo predpokladám, prečo inak by ste čítali recenziu?), určite ste ju už zaregistrovali. Výklady kníhkupectiev sú už niekoľko týždňov plné týchto oranžových knižiek a rovnako sa už pomerne dlhšiu dobu drží na čele rebríčkov predajnosti internetových kníhkupectiev. V čom teda tkvie tajomstvo jej úspechu?

„Ares 3. Moja misia. Teda, nie celkom moja. Velila jej komandérka Lewisová. Ja som bol iba členom posádky. Vlastne som mal najnižšiu hodnosť zo všetkých. Mohol som sa stať veliteľom iba v prípade, že by tu okrem mňa nezostal nik iný.
A viete čo? Som veliteľ.“

Kniha je (prevažne) písaná formou denníkových záznamov astronauta Marka Witneyho, ktorý nedopatrením zostal na Marse sám. Posádka jeho misie bola totiž presvedčená o tom, že zahynul, a tak sa kvôli poveternostným a iným problémom vracajú späť na Zem. Mark je však živý a odhodlaný urobiť všetko preto, aby živým bol ešte veľmi dlho. Takto môžeme sledovať jeho boj s Marsom, boj o prežitie.

Mark je niečo ako vesmírny Bear Grylls.

Mark je niečo ako vesmírny Bear Grylls. Dokáže prežiť v extrémnych podmienkach a pre každý problém vie nájsť riešenie. Na misii Ares 3 mal pôvodne plniť funkciu botanika a strojného inžiniera, a práve znalosti z týchto oblastí a jeho schopnosť vynájsť sa v každej situácií mu pomáhajú prežiť. V jeho ponímaní je to vypestovať si na provizórnom políčku zemiaky ako zdroj obživy a nájsť spôsob, ako nadviazať kontakt so Zemou. A prežiť, až kým nenájdu spôsob, ako ho z Marsu dostať domov.

Nad všetkými Markovými pozoruhodnými vlastnosti vyniká jeho zmysel pre humor. Viete, ako sa hovorí: Keď sa dokážeš aj v ťažkej situácií zasmiať – vyhral si. V tomto prípade vyhráva na celej čiare. Hlavný hrdina svoje rozprávanie bohato korení humorom a iróniou, čo je asi jeden z najväčších dôvodov, prečo sa túto knihu oplatí prečítať si. Predsa len, suchopárne opisy toho, ako opravuje hab (svoj vesmírny príbytok), či ako hnojí úrodu zemiakov svojimi výkalmi, by asi natoľko nezaujali...

Keď sa dokážeš aj v ťažkej situácií zasmiať – vyhral si. V tomto prípade vyhráva na celej čiare.

„Keby som mohol mať čokoľvek, chcel by som vysielač, aby som sa spýtal NASA na bezpečnú trasu po rampe. Vlastne, keby som mohol mať naozaj čokoľvek, bola by to kráľovná Marsu so zelenkastou kožou a krásnou postavou, ktorá ma zachráni, aby sa mohla niečo naučiť o tej zaujímavej pozemskej činnosti zvanej ,milovanie´.“

Horšie sa však už čítajú pasáže, ktoré sú preplnené odbornými termínmi z chémie, fyziky či mechaniky. Rozumiem, že to k takémuto typu diela patrí a bez toho by kniha bola len ťažko aspoň trocha autentická, ale aj tak, podrobnosti o rôznych hydrolýzach, fungovaní motorov vesmírnych rakiet a podobne, plné presných údajov a výpočtov, pôsobili miestami fakt nudne. A čo sa ešte týka tej autentickosti, nie som odborník, to zďaleka nie, ale napriek mnohým, naoko podloženým a racionálne zdôvodneným (aspoň tak sa mi zdalo) údajom, človek jednoducho pri čítaní nadobudne pocit, akoby sa mu autor snažil povedať, že prežiť na Marse takmer bez všetkého je jednoducho hračka. A tak som namiesto toho nadobudla pocit úplne iný. Že príbehu neverím.

Vecou, ktorá ma najviac sklamala, bola ľahká predvídateľnosť celej knihy. To, ako skončí, si dokážete ľahko domyslieť už po prečítaní úvodných strán a rovnako jednoducho dokážete predvídať takmer všetky dejové zvraty. Po celý čas čítania som čakala, že sa stane niečo veľké, fatálne, nepredvídané, niečo, čo by všetko zmenilo, no neprišlo to. Zmena perspektívy, z ktorej bol príbeh v niektorých kapitolách rozprávaný, môže byť dobrým ozvláštnením, no v niektorých prípadoch to bolo len zbytočné prerozprávanie toho, čo sme už dávno vedeli.

Keby som mala čo najúprimnejšie odpovedať na úvodnú otázku, prečo je tejto knihe venované toľko publicity, odpovedala by som jednoducho. Netuším. Pokiaľ ide o jej autora, Marťan je prvé dielo Andyho Weira, takže v tom to nebude. Námet knihy je určite pútavý a jedinečný a žáner sci-fi v poslednom čase mimoriadne obľúbený, podľa môjho názoru však ide len o priemerné dielo, ktorého popularita je podľa mňa trochu prehnaná a neopodstatnená. Ale proti gustu...

Marťan čitateľom ponúka možnosť zažiť niekoľko sto solov (marťanských dní) v kozme, nazrieť na červenú planétu a sympatický humor hlavného hrdinu.

Marťan čitateľom ponúka možnosť zažiť niekoľko sto solov (marťanských dní) v kozme, nazrieť na červenú planétu a sympatický humor hlavného hrdinu. Ak hľadáte presne to, máte to tu! Ak však od kvalitného príbehu očakávate niečo viac, môžete byť mierne sklamaný.

Recenzoval: Monika Želasková