Malá doba ľadová - Tamara Heribanová

Čo skrýva tento zaujímavý názov, a ako do celého príbehu zapadá Malá doba ľadová ? Spočiatku som si myslela, že je to proste obrazný názov, akých poznám stovky. Ale potom sa to zmenilo.

Inak všimli ste si, že slovenskí autori majú oveľa lepšie anotácie, ako zahraniční ? Alebo je to iba zlý preklad ? Tak či tak táto anotácia ma hneď chytila a bola jedným z dôvodov, prečo som do knihy šla. Ďalším bol aj fakt, že kniha je od slovenskej celkom známej spisovateľky Tamary Heribanovej. Predpokladám, že slováci ju určite poznajú a ak aj nie ju, tak aspoň jej mamku- Alenu Heribanovú. Tamara pôsobila viac ako 8 rokov ako redaktorka magazínu EMMA a popritom stihla napísať jej debut Predavačka bublín a dve detské knihy, ktoré ako sama vraví: sú aj pre dospelákov, ktorí zo seba ešte nevyhnali dieťa. Dizajn celej knihy som v kníhkupectve obzerala už dlhšie. Narozdiel od ostatných kníh je trošičku iný ale naprosto krásny.

Príbeh Emmy je v knihe rozdelený na dve časti po deviatich kapitolách a každú z nich sprevádza úryvok od ostatných postáv v diele. Takisto tu nájdeme vsuvky vsuvky typu sms-iek a e-mailov, ktoré ma v novodobých románoch bavia. Myslím si, že dodávajú istú energickosť a preto ich vždy ocením. Pár slovíčok musím venovať aj poslovenčovaniu anglických slovíčok... áno ešte stále som si na ne nezvykla. Možno to po pár mesiacoch/rokoch bude iné, ale mejl a skajpovať u mňa momentálne vyvolávajú nepatrnú vlnu zúrivosti.

I keď si myslím, že táto kniha je jedinečná, miestami mi práve chýbala taká obyčajná obyčajnosť. Chápem, že každá osoba je originálnou bytosťou, a možno to je iba tým, že som z dediny a v meste žijem iba počas školy. Ale i keď je kniha ''obyčajným'' románom (rozumej bez fantasy prvkov) tak je trošilinku neskutočná. Väčšinu detstva preži hlavná hrdinka v Nemecku, potom pracuje v reklamke, jej priateľ je začínajúci, neskôr úspešný podnikateľ, ktorý otvoril pár reštaurácií, ďalej je tu jedna sestra modelka, ktorá žije v USA s miliardárom rusom, druhá sestra je bio žena, venujúca sa akupunktúre a pod. Chápete o čom hovorím ? Alebo to iba moje okolie žije tak málo záživným životom ? (a toto prosím pekne neberte ako sťažovanie sa na svoj život :D).

Každopádne knihu hodnotím pozitívne a ďakujem za to, že aj na Slovensku máme skvelé a hlavne originálne spisovateľky. A ak by to s ňou niekto v prostriedku vzdal prosím vás čítajte do konca. Ten koniec je taký, že vás odrovná. Absolútne nečakaný, neobyčajný.. proste po dočítaní som ešte pár minút sedela nad knihou s ústami do O a pýtala sa samej seba či sa to skončilo tak ako sa to skončilo.

Recenzoval: Nikee