Louise Thomsen Brits - Kniha o hygge

"Dáni sú pokladaní za najšťastnejší národ na svete. Za ich spokojnosť môže hygge, pocit tepla a istoty, okamih pohodlia a radosti. Táto krásna kniha vám pomôže nájsť hygge a naučí vás, ako ho vytvárať každý deň."

Asi každý človek hľadá spôsob, ako byť spokojný, ako sa cítiť príjemne, s prehľadom zvládať všetky problémy... Svedčia o tom aj počty predaných výtlačkov rôznej motivačnej literatúry. Osobne nepotrebujem na 300 stranách čítať o tom, ako všetko závisí od pozitívneho myslenie alebo ako musím milovať v prvom rade samu seba. Kniha o hygge ma však napriek tomu zaujala.

Prvý dôvod: Má len 192 strán, takže som predpokladala, že pôjde o rýchle, úderné čítanie.

Druhý dôvod: Hygge? Čo je to za slovo?

Tretí dôvod: Pýši sa podtitulom "Škandinávske umenie dobrého života" a mňa severské krajiny fascinujú.

Dá sa povedať, že Kniha o hygge má dve základné úlohy: objasniť, čo to vlastne je, a cez konkrétne príklady čitateľov naučiť, ako hygge nájsť vo vlastnom živote. V praxi takmer každá kapitola či podkapitola začína variáciou slov "Hygge je..." a popravde, občas som sa cítila kopou definícií tohto širokého pojmu trochu zmätená a unudená. Myslím si, že sa autorka mohla radšej výraznejšie venovať tipom, ako zaviesť hygge do bežného života. Taktiež som presvedčená, že by knihe prospel dynamickejší štýl písania, možno s využitím kratších viet či jednoduchšej slovnej zásoby. V takejto podobe si totiž miestami ťažko udržiavala moju pozornosť.

Teoretické vysvetľovanie a praktické ukážky sa v knihe prelínajú s pohľadom na (nielen) dánsku spoločnosť, ktorá je zjavne pomerne ovplyvnená hygge. Osobne sa mi pozdával náhľad do histórie hygge (a tak trochu i Dánska) či prehľad dánskych fráz, ktoré sa opierajú práve o koncept hygge. Kniha mi jednoznačne rozšírila obzory. Na druhej strane som sa nedokázala zbaviť pocitu, že to v Dánsku zase také ružové určite nemôže byť... (Hoci to nedokážem posúdiť na základe vlastnej skúsenosti.)

Jednoznačným pozitívom knihy bolo niekoľko skutočne pravdivých, pekných myšlienok. Musím oceniť najmä výber citátov, ktorými je Kniha o hygge často prekladaná. Ide o výroky iných autorov či filozofov, ktorí sa tejto téme venovali. Pri tvorbe tejto publikácie sa nezabudlo ani na jej vizuálnu stránku, takže atmosféru knihy dotvárajú rozličné "hygge" fotografie.

Na záver musím konštatovať, že svoje rozhodnutie prečítať si túto knihu neľutujem. Koniec koncov, bezbolestne a takpovediac "na pár stranách" som sa dozvedela niečo nové a narazila na niekoľko zaujímavých podnetov. Bohužiaľ, celkom nesplnila moje očakávania a v jej spracovaní by bolo čo zlepšovať. Za seba vám túto knihu síce nemôžem vyslovene odporúčať, no určite nechcem nikoho ani odrádzať - veď možno práve vám Kniha o hygge prehovorí priamo do duše... A ak nie, aspoň získate o tomto fascinujúcom pojme lepšiu predstavu.

Recenzovala: Kristína Smolková