Liz Fentonová, Lisa Steinková - Zámena

Najlepšie kamarátky Casey a Rachel majú úplne odlišné životy. Zatiaľ čo Casey je známa moderátorka obletovaná mladými zajačikmi, Rachel je žena v domácnosti, ktorá si veľa uznania neužila. Keď sa na školskej stretávke strhne hádka a tieto dve si skočia do vlasov, vykričia si aj to, čo by nemuseli. Obidve chcú žiť život tej druhej, pretože si myslia, že sa má lepšie. No pozor na želania (a na čary). Na druhý deň ráno sa zobudia v inom tele. Došlo k zámene. Bude to tak, ako si kamarátky priali. Musia žiť život, ktorý sa im zdal taký perfektný. Ale čoskoro zistia, že nikdy neprenikli do problémov tej druhej. Všetko bol iba pohľad nezainteresovaného človeka. Odhaľujú, že perfektný život priateľky je len pozlátka.

http://data.bux.sk/book/020/250/0202504/large-zamena.jpgPri námete knihy autorky kombinujú všetky americké filmy pre tínedžerov, v ktorých sa objavila zámena tiel. Čakala som to, no v kútiku duše som verila, že tam pridajú niečo originálne a ak nie originálne, tak aspoň svoje. Verila som márne. Spisovateľky vykradli všetko – počnúc od námetu, zápletky, osobnosti postáv až po záver. Mám dojem, že sú televízne maniačky, ktoré si raz pri sledovaní komédie Medzi nami dievčatami spontánne povedali, že toto by bolo dobré vydať v knižnej podobe.

Celkom náročne by sa dalo predýchať klišé, ktoré sa v diele črtalo, no to, čo ma naozaj zabilo, bolo, že dej neoplýval ani štipkou humoru, aj keď sa ho tam snažili nasilu dosadiť – bolo to veľmi strojené a účinok žiadny. Keď sa na to teraz spätne pozerám, neviem vymenovať ani jednu vtipnú situáciu. Netuším, či to autorky písali kvôli zábave - aby pobavili čitateľa - no kniha budila skôr dojem tragédie (možno je to prisilné pomenovanie) ako komédie. Hlavné hrdinky stále za niečím smútili, čo je pochopiteľné, ale keď mali zobrať zodpovednosť za iný život, robili chyby, ktoré by za normálnych okolností zábavné boli, no tu to nefungovalo. Všetko predkladali až veľmi formálne, takže na smiech nezostával priestor.

Ale aby som im nekrivdila, jediný aspekt diela, ktorý je dobrý, sa nachádza vo vykreslení myšlienkových pochodov obidvoch kamarátok. Vieme, čo im víri v hlave, keď sú nútené predstierať, že sú niekým iným alebo ako dospeli ku rozhodnutiu, ktoré zmení priateľke život a aký boj zvádzajú, keď sa majú podľa vlastného svedomia rozhodnúť, čo je správne. Ako sa hovorí: Cestu do pekla dláždia dobré úmysly. Casey a Rachel nectiac skomplikujú žitie tej druhej.

Zámena prekypuje opismi hneď od začiatku. Otvorila som knihu a zľakla som sa; malé písmenka (ktoré mi zvyčajne neprekážajú) a minimum priamej reči. Domnievala som sa, že túto novinku nedočítam tak rýchlo a ľahko, ako som si predstavovala. Opak bol však pravdou a musím uznať, že niektoré pasáže boli zaujímavé. Dielo som prečítala ani neviem ako.

Knihu napísali dve spisovateľky – kamarátky, ktoré sa poznajú už mnoho rokov a bolo to aj cítiť, pretože som ani za svet nevidela rozdiely medzi tým, čo napísala Liz a čo Lisa. No mám podozrenie (keďže je dejová línia rozdelená na pohľad Casey a Rachel), že jednu postavu mala na svedomí jedná a druhú zas druhá autorka. Bolo by to logické, no ktovie, ako to je naozaj...

Asi sa teraz pýtate, či sa mi novinka od Ikaru páčila. Nebolo to až také hrozné. Dielo sa dalo čítať, no predstavovalo nesmierne klišé a zlepenec všetkých amerických filmov, ktoré si je človek ochotný pozrieť iba jedenkrát. Autorky nepriniesli do súčasnej literatúry nič nové, ale Zámena je celkom podarený kúsok. Hodnotila by som aj inak, no nemôžem, pretože komédie, ktorých dej sa točil okolo toho istého námetu, aký má táto kniha, som už videla a stále to bolo o tom istom. Dúfala som, že do deja primiešajú nejaký zvrat, ktorý by ma obral o reč, no nič také sa nekonalo. Bol to slabší priemer – „oddychovka“, ktorú si prečítate, keď nemáte náladu na komplikované knihy.

Hodnotenie: 2/5

Recenzovala: Natália Kapustová