Láska a jej kat

Pomôcť ľuďom, ktorí vám neskutočne lezú na nervy, že sa na nich nemôžete ani pozrieť, je síce ťažké, no ako sa presvedčil uznávaný doktor Yalom, nie nemožné.

Dobrý lekár je na nezaplatenie, pomôže nám dostať sa z nenápadnej chrípky, ale mnohokrát aj z veľmi vážnej choroby. Čo však bežný lekár nevylieči, to je naša nepredvídateľná duša, ktorá vždy niečo chce a po niečom túži, a keď to nemá, robí si čo len chce. Tu prichádzajú na rad psychológovia a psychiatri, ktorí už konečne aj u nás získavajú uznanie (aj keď stále nie také ako v zahraničí). Viete vôbec, čo taký psychiater na sedení robí? Skutočne ho zaujíma všetko, čo mu pacient rozpráva alebo tam len sedí, tvári sa, že počúva a zo zvyku pokyvkáva hlavou? Nuž, aj na tieto otázky vám dá odpoveď zbierka poviedok z prostredia psychiatrie.

Skutočne ho zaujíma všetko, čo mu pacient rozpráva alebo tam len sedí, tvári sa, že počúva a zo zvyku pokyvkáva hlavou?

„Každý terapeut vie, že prvým zásadným krokom v terapii je dosiahnuť, aby pacient prevzal zodpovednosť za svoje problémy. Pokiaľ človek verí, že jeho problémy spôsobuje nejaká sila alebo vplyv zvonka, nemôže v terapii pokročiť.“

Uznávaný americký doktor Irvin D. Yalom ponúka vo svojej opätovne vydanej knihe sympatický pohľad do vnútra psychiatrickej kliniky. Každá z desiatich poviedok rozpráva o inom pacientovi, o priebehu jeho liečby, úspechoch i pádoch, o nadšení z postupu v terapii ale aj o neochote spolupracovať, nechať problémy za sebou a posúvať sa tak vpred.

Uznávaný americký doktor Irvin D. Yalom ponúka vo svojej opätovne vydanej knihe sympatický pohľad do vnútra psychiatrickej kliniky.

Stretnete sa s Penny, ktorá kvôli tomu, že jej zomrela dcéra, zanedbávala zvyšných dvoch synov. Potom tu je sedemdesiatročná Thelma, beznádejne a tragicky zamilovaná do svojho mladého terapeuta, ktorý síce spočiatku jej lásku opätoval, no potom sa jej odcudzil. Možno vás zaujme príbeh tučnej Betty, ktorej hlavným problémom nie je len jej veľká postava, aj keď by sme to všetci čakali. Nebojte sa, autor nerozpráva len o ženských pacientkach. Jedným zo zástupcov mužského pokolenia je Saul, ktorý nechce otvoriť listy, pretože má tušenie, čo obsahujú. Hovoríte si, či doktor náhodou nezabudol na lekárske tajomstvo? V tomto prípade, aj keď ide o reálnych ľudí, si autor od každého jedného vyžiadal povolenie a oni mu ho dokonca s radosťou dali.

„,Čo môžem urobiť, aby som vám pomohol, Carlos?´ ,Ak mi chcete pomôcť, naučte ma, ako nenávidieť pásavce!´ Carlos sa chvíľu vyžíval v mojej zmätenosti, potom pokračoval a vysvetlil mi, že pracuje s vizuálnymi predstavami – istou formou samoliečby, o ktorú sa pacienti s rakovinou pokúšajú.“

Láska a jej kat je pozoruhodná kniha, aj keď nie je zložitá, nie je ani jednoduchá. Irvin D. Yalom ako študovaný lekár často používa odborné výrazy a na prvých stranách v prológu pôsobí dosť výkladovo. To môže čitateľa dosť zmiasť, ale keď prekonáte túto nenútenú odbornosť, poskytne vám v jednotlivých poviedkach neopakovateľné príbehy jedinečných ľudí. Táto zbierka sa nedá prehltnúť za jedno poobedie, pretože každá postava vám ponúka niečo viac ako len prázdne riadky. Donúti vás zamyslieť sa nad svojimi vlastnými problémami ako aj nad problémami druhých. Začnete sa viac obzerať okolo seba a možno sa aj vy stanete keď nie psychológmi aspoň dobrými poslucháčmi.

Začnete sa viac obzerať okolo seba a možno sa aj vy stanete keď nie psychológmi aspoň dobrými poslucháčmi.

„Láska nie je len výbuch vášne medzi dvoma ľuďmi. Existuje nekonečný rozdiel medzi zamilovaním sa a zotrvaním v láske. Láska je skôr spôsob bytia, ,dávania´, nie ,zaľúbenia sa´, spôsob vytvárania vzťahov v širšom rozsahu, nie akt obmedzený na jedinú osobu.“

Kniha už v minulosti mala samé pozitívne ohlasy, preto došlo aj k ďalšiemu vydaniu, ktoré obsahuje aj autorov súčasný pohľad na svojich vtedajších pacientov. Na záver si dovolím citovať z recenzie New York Times: „Doktor Yalom opäť dokázal, že ak sa terapeutické príbehy dostanú do správnych rúk, stane sa z nich bohatá a originálna beletria.“ A ja s týmto môžem len súhlasiť.

Recenzoval: Mária Brišová