Labyrint - Smrteľná liečba

Obálka je naozaj super, písmo a všetko :-) Pasuje ku knihám, spolu sú naozaj krásne, avšak ma trošilinku málo mrzí, že chrbát knihy nie je čierny, pretože v tom prípade by sadol k jednotke a dvojke ako vyšitý.

"...CHAOS je dobrý."

Na poslednú časť svetovoznámej trilógie Labyrint - The Mazer runner - som sa neskutočne tešil, nevedel som sa dočkať, kedy vyjde. Už z recenzií na predošlé časti je vidieť, ako veľmi si ma táto úžasná triloógia zobrala a ako veľmi som si ju zamiloval. Prvý diel bol fantastický, druhý taktiež, i keď mi prišiel o trošičku slabší ako jednotka a trojka - Smrteľná liečba - "veľké finále" bolo tiež viac než lepšie.

Od dočítania druhej časti - Zhorenisko - to už bol nejaký ten piatok, myslím, že to bol práve mesiac október, v ktorom som Zhorenisko dočítal. Ak ste čítali recenziu na Zhorenisko, tak viete, ako veľmi som túžil po tretej knihe. V Labyrinte nám autor pred očami vytvoril naozaj drsné podmienky dystopického sveta, ktorý sa rúti do zabudnutia. V Zhorenisku nám autor vytvoril otázky, na ktoré odpoveď vedel však už len on. A keď mi prišiel domov balík od Ikaru, otvoril som ho a uvidel krásnu Smrteľnú liečbu, výskal som od radosti. A behom dvoch dní som ju aj prečítal.

Ja ani neviem, čo mám vychvaľovať skôr, pretože to si táto kniha zaslúži - s ňou aj celá trilógia, ktorú si James Dashner až priveľmi dobre naplánoval.

Autor James Dashner počas svojich prvých dvoch dieloch trilógie Labyrint vytváral rôzne teórie o konci tejto trilógie. Ako som spomínal, tuším, že na Goodreads, autor v nás celé tie dva prvé diely budoval akési puzzle, ktorých bolo veľmi, veľmi moc a nevedeli sme ich poskladať, pretože chýbalo niekoľko posledných, ale za to veľmi dôležitých, kúskov. Tie nám práve James Dashner dáva pri Smrteľnej liečbe. Každou kapitolou, každou stranou sa vám v mysli objavujú akési puzzle, ktoré naraz čoraz viac zapadajú do seba a dáva do všetko zmysel. Klobúk dolu pred autorom, jeho fantáziu a priam geniálnosť si naozaj vážim.

James Dashner nie je len taký autor, ktorý má dystopickú trilógiu s dobrým nápadom, skvelým filmovým spracovaním. Jeho písanie je úžasné, naozaj. I smrť dokáže Dashner opísať krásne, avšak nie tak "zvyčajne" krásne - podáva totižto všetko svojim vlastným spôsobom, tak, ako sa to jemu páči. Je naozaj geniálny, raz by som ho chce stretnúť naživo a urobiť dajaké interview :-D Len tak mimochodom, kniha sa veľmi rýchlo čítala, myslím si, že dlhšia kapitola než štyri strany v tejto knihe ani neexistovala, čo mne však absolútne vyhovuje. Mám oveľa viac rád, keď má kniha kratučké kapitoly a má ich moc, akoby mala mať dlhé kapitoly, ktorých je málo. Príbeh tak pripadá určitým spôsobom rýchlejší. A tu sa ja dostávam k tomu, k čomu som sa chcel dostať. A to je rýchlosť príbehu, deju. Ide naozaj rýchlo, nie je ani jediná časť, ktorá by "stála". Stále sa niečo dialo, samozrejme, že i v predošlých dieloch, ale tuto to bolo turbopower :D Samá akcia, tak by sa táto kniha dala nazvať. Nikdy ste nevedeli, čo vás čaká na konci kapitoly. Nikdy ste nemohli predpovedať, čo sa bude diať ďalej, pretože Dashner bol šialený, samozrejme v tom dobrom, priam najlepšom, zmysle slova. Na finále bolo naozaj vidieť, ako veľmi dobre James pozná svoj príbeh a ako krásne sa s ním vyhrával a napokon, ako kruto sa s nami zahrával, čitateľmi, pretože v nás (aspoň vo mne) dokázal vyvolať napätie, smútok, a i tak málo radosti, čo sa v tejto trilógií nachádza. Toto je skutočná dystópia, taká, akú si pod pojmom "dystópia" predstavujem. Krutý svet, futuristický, akcia, napätie, všetko čo má fantastická kniha mať...a napokon troška medzi prsty "korenie lásky" aby sa nepovedalo, že to je drastické :DD

Aby som sa vyjadril aj k postavám, opäť neraz opakujem, že sú fantasticky vytvorené, plastické a reálne, unikítne a svojské. Páči sa mi, ako každá postava má svojské správanie a vlastnú myseľ. Thomas bol skvelý, na celej trilógii sa mi páči, že je viacej o chlapcoch ako o zmätených dievčatách, ktoré sa vo sfére dystopií čoraz viacej objavujú, a čoraz viacej nevedia, či radšej svalnáča s blond vlasmi alebo svalnáča - holohlavého a s tetovaním na ruke :D :D :D

Brenda bola úžasná, jedna z najlepších ženských hrdiniek u mňa. Je úplne fantastická, silná. A čo sa týka Teresy, tak, ako to celé dopadlo, som šťastný. To, že som ju neznášal, to bol autorov vlastný zámer, čiže sa mu to vyplnilo - jeden zo znakov, že James Dashner je fantastický a geniálny autor.

Úžasná trilógia Labyrint je jedna z tých mála sérií, ktoré chcete dočítať, pretože chcete vedieť, čo sa stane na konci a ako to všetko dopadne, avšak zároveň ju nechcete nikdy prestať čítať, pretože je tak dobrá.

Trilógia Labyrint už patrí do môjho "favourite series" zoznamu. Jej finále, Smrteľná liečba, bola dychberúca, akčná a naozaj bola zakončením, ktoré vám zanechá v srdci stopu.

Musím jej dať proste plný počet, inak to ani nejde.

Recenzoval: Miloš Biháry