Svet okolo nás riadi sila, ktorej zatiaľ nerozumieme. Nazývaj ju, ako chceš. Nepotrebuje meno, lebo pozná tvoje, priateľu.

Dejisko: Zem
Doba:
dnes
Situácia:
desivá

Svet sa zmenil na nepoznanie. Z ľudí sa stali monštrá - výri - ktoré roztrhali všetko živé, čo im stálo v ceste. Z experimentu s prvým nakazeným, ktorého nazývali Nula, vzniklo prvých dvanásť výrov - tieto experimenty skúšali na odsúdencoch na smrť. Tým sa však podarilo utiecť a vzápätí sa rozpútalo peklo. Každý z nich mal okolo seba nespočetné množstvo svojich vlastných výrov a ľudí, ktorých nezabili, uniesli a ďalej slúžili v ich radoch. A aby som nezabudla, všetci z tejto Dvanástky spolu dokážu komunikovať v myšlienkach.

V tejto temnej dobe žije už na svete len zopár šťastlivcov, medzi ktorých patrí bývalý vojak Bernard Kittridge, tehotná Lila Kyleová či mladá dievčina April a jej malý braček. Ich osudy sa nečakane pretnú pri úteku do bezpečia (alebo teda na miesto, ktoré naivne pokladajú za bezpečné). A zrazu v najakčnejších chvíľach sa presúvame do budúcnosti...

Dejisko: Zem (alebo to, čo z nej zostalo)
Doba:
100 rokov po vzniku výrov
Situácia:
hrôzostrašná

Hoci sa poznatky o výroch množia (napr. je dokázané, že denné svetlo ich zabíja a boja sa vody), ešte stále sú to oni, kto má v rukách moc. Obyčajní nenakazení ľudia sa životom len pretĺkajú a smrť je ich každodenným spoločníkom. A i v takejto temnej dobe sa nájdu po moci bažiaci jedinci, ktorí sú v záujme svojho vlastného ja schopní spriahnuť sa aj s nepriateľom. No nádej umiera posledná a možno sa nájdu hrdinovia, ktorí zabojujú aj za cenu vlastného života...

Dvanástka sa na GoodReads hrdí titulom Najočakávanejší horor roku 2012. Hoci mám s týmto žánrom mizivé skúsenosti, verím, že si toto označenie právom zaslúžila. Dej, ktorý som tu načrtla, je len nepatrným úlomkom celého príbehu, ktorý vám nechcem a ani neviem viac priblížiť. Nechcem, pretože toto si musí každý sám prečítať bez toho, aby bol s dôležitými faktami dopredu oboznámený a neviem, pretože doteraz (2 dni po dočítaní knihy) som z nej trochu mimo, v rozpakoch a stále ma neuveriteľne desí. Jasné, poviete si, že som padavka so slabým žalúdkom, ale tak to nie je. To, čo robí túto knihu tak reálne hrôzostrašnou, je autorov štýl.

Ľudí meniacich sa na vraždiace monštrá sme tu už mali - či už v knihách, alebo vo filmoch - lenže takýto nápad potrebuje aj primeraná prevedenie. Toho sa Justin Cronin zhostil naozaj bravúrne. Pri prvom listovaní v knihe som zostala mierne zaskočená jej rozsahom (cca 530 strán), mini písmenkami a dosť veľkým množstvom opisných častí. Priznám sa, že som nebola nadšená, no už v prológu som zabudla na svoje predsudky - mimochodom, ten sa začína veľmi originálne ako zápisky z Biblie.

Okrem (takmer) stále prítomného strachu som zažívala aj skutočnú ľútosť (varujem vás, nenahovárajte si, že autor predsa miluje svoje postavy a nič zlé sa im nemôže stať), hnev, smútok a zároveň nesie v sebe príbeh skutočné posolstvo. Okrem krvavých, akčných a drsných scén dokáže Justin Cronin skĺznuť aj do filozofickej roviny, dokonca siaha až k téme (ne)existencie Boha. Jeho postavy sú viacvrstvové, navzájom prepojené a mnohokrát ma štvalo a zároveň tešilo, že nekonajú tak, ako som si to ja predstavovala. Aj z tohto cítiť, že nejde o prvoplánový román, kde čitateľ dopredu tuší, že napriek nástrahám z toho vyviazne každý so zdravou kožou. V Dvanástke to nehrozí, nikdy som si nebola istá, čo sa bude diať na ďalšej strane.

Na záver sa ešte pristavím pri poslednej vete anotácie: Dvanástka je majstrovsky napísaný, dych vyrážajúci príbeh o prežití a sebaobetovaní. Áno, Dvanástka je predovšetkým o sebaobetovaní a o ľudskosti. Lenže čo je vlastne tá ľudskosť? Môžem byť ľudský, ak síce nezabíjam svojich blížnych, ale ubližujem im každým možným spôsobom? Môžem si zachovať kúsok ľudskosti, aj keď sa zo mňa stalo vraždiace monštrum?

Život, priateľ môj, sa presadí aj v najtemnejšej noci.

Myslím, že najvýstižnejšie bude, keď napíšem, že Dvanástka je temná kniha o svetle. Čo si pod tým predstavíte, je už len na vás a ak si chcete utvoriť svoj vlastný názor, rozhodne si tento príbeh (spolu s prvou časťou Priechod) prečítajte.

Celkové hodnotenie: **** a pol

Recenzoval: Catty
books-parts-of-my-life.blogspot.sk