Jonas Jonasson - Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

Poznáte ten pocit, keď vezmete do rúk knihu, prečítate si anotáciu a zaujme vás a následne vaše srdce zaplesá nad vydarenou obálkou? Presne toto sa stalo, keď som sa dozvedela o knihe Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol.  Hovorila som si, že príbeh bude humorný, plný vtipných scén, pri ktorých sa budem chytať za brucho a moja bránica dostane zabrať. Možno som od knihy príliš veľa  očakávala, ale nič z toho som nedostala.

Allan Karlson oslavuje svoje sté narodeniny a pobyt v domove dôchodcov sa pre neho stáva až príliš stereotypný. Rozum mu nahlodala myšlienka a skôr ako si to stihol uvedomiť, už liezol von oknom. Po jeho úteku sa rozpútava naháňačka a špekulácie či starčeka niekto náhodou neuniesol. Na prvé prečítanie by ste si povedali, že to môže byť naozaj dobrý príbeh, lenže tu sa v mojej hlave usadil malý červík, ktorý mi vždy našepkával, že som po tej knihe nemala siahnuť.

Jonas Jonasson je švédsky autor a kniha Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol je jeho prvotina. Jeho štýl ma vôbec nezaujal a preto sa čítanie tejto knihy pre mňa stalo utrpením. Kniha postrádala dynamickosť a túžobne som chcela otáčať stránky rýchlejšie, aby som knihu prečítala čím skôr. Autor nepíše pútavo aj scéna, ktorá mala vyznieť vtipne ma nudila a tak som sa v duchu tešila na kapitoly z minulosti, ktoré boli pre mňa jediným oživením príbehu.

Tieto kapitoly mi občas vyčarili úsmev na tvári, keďže Allanov život je naozaj pestrý môže sa pochváliť takými skvostami, ako stretnutie s Trumanom, jazda autom s Churchillom a mnohými inými situáciami.

Mala som pocit, že kniha je písaná ťažkopádne a dej nebol plynulý. Niekedy vás pri knihe zaujme príbeh, ale ak nie je dobre napísaná, môžete sa akokoľvek snažiť a nezapáči sa vám. Presne toto bolo príčinou, prečo sa mi kniha Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol nepáčila. Miestami ma doslova rozčuľovalo, že som knihu ešte nedočítala a tak som sa do čítania musela nasilu nútiť, čo je pre mňa veľmi zlé znamenie.

Hoci postava Allana je bezstarostná a jeho prístup k životu je pozoruhodný nedokázala som si ho obľúbiť ani trošku. Doslova mi bolo jedno čo sa s ním udeje a to sa mi nestáva často. Autor svoje postavy vykreslil plytko, čiže som nemala šancu si ich obľúbiť alebo znenávidieť.  Postáv bolo až príliš veľa a niekedy som sa v ich príbehoch strácala.

Čo dodať na záver? Nenechajte sa odradiť mojou negatívnou recenziou, pretože kniha by sa vám mohla páčiť. Možno som knihu čítala v zlom čase a možno keby som si ju znova prečítala tak by ma viac oslovila. Avšak, ak autor vydá nejakú ďalšiu knihu s veľkou pravdepodobnosťou po nej nesiahnem.

Moje hodnotenie: **

Veľmi pekne sa chcem poďakovať vydavateľstvu IKAR, ktoré mi poskytlo RC výtlačok knihy. Kniha Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol vychádza práve dnes, tak ak vás zaujala anotácia a tak isto aj obálka neváhajte a určite si ju zadovážte.

Recenzoval: Sue Colibrik
secretworld-of-deepsoul.blogspot.sk