Jessie Burtonová – Miniaturista

Jessie Burtonová napísala pútavý debutový príbeh, ktorý nesie názov Miniaturista. Príbeh je zasadený do sedemnásteho storočia, čo mu tiež dodáva tú správnu atmosféru a napätie.

Keď som si prečítala anotáciu, hneď som vedela, že to bude niečo jedinečné a nemýlila som sa. Autorka sa inšpirovala reálnou osobou, Petronellou Oorthmanovou, ktorá vlastní miniatúru svojho vlastného domu. Všetko ostatné je fikcia.

Nella je mladé, osemnásťročné dievča, ktoré sa vydalo za Johannesa Brandta. Odlúčená od svojej rodiny odchádza žiť do Amsterdamu. V dome ju privíta švagriná Marin, slúžka Cornelia a sluha Otto. Manžela stretáva až po niekoľkých dňoch a aj to stretnutie je iné, ako očakávala. Aby sa nenudila, keď bude Johannes na cestách, kúpi jej vitrínu a dá jej za úlohu naplniť ju podľa svojho uváženia. Nella najskôr nechápe, čo si s ňou má počať, ale keď jej do života vstúpi záhadná miniaturistka, začnú sa diať zvláštne veci.

Keď naozaj spoznáš človeka, Nella, keď vidíš pod najsladšie úsmevy a gestá, keď vidíš zúrivosť a úbohý strach, ktorý každý z nás zatajuje, potom odpustenie znamená všetko. My všetci ho zúfalo potrebujeme.

Príbeh vás vtiahne už od začiatku. Nevedela som sa od neho odtrhnúť. Autorka prepracovala každučký detail. Aj navonok nepodstatné veci vám neskôr dajú zmysel. Kniha je plná zvratov a neočakávaných udalostí, ktoré vám vyrazia dych. Niekedy som čumela ako teľa na nové vráta a čudovala sa, kam na to autorka chodí. Jej štýl je pútavý, plynulý, nenájdete v ňom hluché miesta, ktoré by vás nútili knihu odložiť. Príbeh som hltala a keď som sa začítala, mala som problém sa odtrhnúť. Miniaturista je naozaj zaujímavý príbeh, ktorý sa nepodobá na nič, čo som doposiaľ čítala.

V knihe sú rozmanité postavy. Autorka každú opísala do detailov, na základe toho si vytvoríte o nich ucelený obraz. Navonok sa vám môžu zdať povrchné, ale keď sa začítate hlbšie, zistíte, že každá postava má svoje tajomstvo, o ktorom by nechcela rozprávať. V úvode som si myslela, že Marin nie je dobrý človek, ale ako dej napredoval, aj jej povaha sa odkrývala a budete sa čudovať, čo sa o nej dozviete. V príbehu je všetko o čosi komplikovanejšie, ako sa vám bude na prvý pohľad vzdať. Preto hovorím, nedávajte na prvý úsudok, pretože autorka vás presvedčí o niečom a o niekoľko strán to už tak nie je. Asi najviac zo všetkých som si obľúbila Corneliu. Na začiatku tichá slúžka ktorá sa stará o domácnosť Brandtovcov, na konci odvážna mladá žena, ktorá sa nebojí povedať, čo si myslí. Počas čítania som s ňou niekedy nesúhlasila, ale jej činy ma neskôr presvedčili, že to myslela v dobrom.

Chamtivosť je zhubný nádor, ktorý musíme vyrezať, chamtivosť je strom a peniaze sú jeho hlboko vrastené korene!

Niektoré postavy som na začiatku mala rada, ale ku koncu to tak nebolo. Ich činy ma presvedčili o tom, že boli sebci, ktorí nepozerali na nikoho a na nič. Ich vlastné záujmy boli v rebríčku hodnôt na prvom mieste a nikto by to nezmenil.

Miniaturista je nielen príbeh o tajomnej miniaturistke, ale aj o rodinných tajomstvách, nepriateľstvách, pomste. Taktiež aj o tom, aby si človek stál za svojimi rozhodnutiami, aj keď nie vždy môžu byť tie správne. Dej nám rozpráva aj o tom, ako zranené ľudské ego môže niekoho primäť ku krutým rozhodnutiam. Kniha vám niekedy vyvolá zimomriavky, keďže nebudete vedieť, čo ďalej očakávať. Občas vám vyčarí úsmev na tvárach. Hoci zavše môžete mať pocit, že dej je až príliš mätúci, vydržte, postupne sa všetko dozviete. V úvode som mala pocit, že toho na nás autorka nahádzala statočne veľa, často som túžila pretáčať strany rýchlejšie, aby som sa dozvedela, čo chcela tou situáciou povedať.

Život v tomto dome nie je len absurdný, je to hra, nácvik na páchanie podvodov. Kto je vlastne ona? Čo má robiť?

Miniaturista je komplexné dielo, ktoré vás dostane. Po jeho dočítaní som v duchu autorke tlieskala za to, čo dokázala vymyslieť. Nájdete v ňom všetko: vtip, napätie, zvraty, ktoré vám vyrazia dych a taktiež nádych mystickosti. Prvá kniha anglickej autorky Jessie Burtonovej vychádza práve dnes.

Recenzoval: Sue