Jamie McGuireová – Prozreteľnosť

Nápady sú dôležité,  vždy však ide o prevedenie. Tento príbeh Jamie McGuireová spracovala podobne ako už v úvode spomínanú knihu. Komu vyhovuje štýl uvádzacích viet, všetkého povedaného a ničoho nezatajeného, tomu táto kniha zrejme nepokazí ani náladu ba ani chuť do čítania.

Nina, hlavná postava v tejto knihe, následne po smrti svojho otca spoznáva neznámeho mladíka, na ktorého nedokáže prestať myslieť. Ako sa ukáže, ich stretnutie nebolo také náhodné, ako sa nazdávala, ale onen mladý muž, ju už poznal. Dôvod je viac ako prekvapivý. Kto je tento tajomný Jared? Prečo o nej vie všetko? A vôbec, ako je možné, že si pamätá veci z jej života, na ktoré si ona už roky nespomenula? Okrem všetkých týchto spomenutých faktov, najprekvapivejšie je, že sa objaví zakaždým, keď sa Nina ocitne v nepríjemnej situácii. Všetko sa však v tejto knihe deje príliš rýchlo a dobrý nápad vďaka prevedeniu, dokáže uspokojiť menej náročných čitateľov, resp. mladšie vekové skupiny, ktoré obľubujú štipku nekomplexného mysticizmu s veľkou dávky závislosti na láske.

Štýl jazyka aj slovnej zásoby by som prirovnala k slohovým prácam na základnej škole. Slovná zásoba na úrovni pätnásťročného dospievajúceho, zaužívané slovné zvraty, spojenia, dialógy, monológy. Kniha je písaná ja rozprávaním a jeho hlavnou aktérkou je ústredná postava Nina.

Preboha, veď mám byť vedúca výkonná riaditeľka najväčšej lodnej spoločnosti v Providence. Prečo sa mením na cvoka? Pre jedného chalana? Neuveriteľne príťažlivého, inteligentného, galantného, dobre oblečeného a nádherne voňajúceho mladého muža?

Na budúcu výkonnú riaditeľku je takáto voľba slov sama o sebe výpovednou hodnotou. Ak si však pomyslím na vek hlavnej hrdinky (vysokoškoláčka), začínam pochybovať o vyspelej osobe a jej životných skúsenostiach.

Prekáža mi, že príťažlivosť, inteligentnosť, galantnosť , dobré oblečenie a vôňa je také podstatné a dokáže byť pilierom výstavby literárneho textu. Nemôžem však zabudnúť ani na mužnosť, úžasnú postavu, večného strážcu, ktorý z neznámych príčin lipne na dievčati bez chrbtovej kosti, ktorej hlavnou činnosťou je: žialiť na desiatich stranách za otcom, zamilovať sa, dôjsť niekedy aj na vyučovanie, doučovať tiež neznámeho chlapca z chémie a iných predmetov (ktorý sa ,samozrejme, do nej hneď na začiatku zamiluje) prespávať u pomerne novej známosti kvôli rane na ruke, ktorá začala hnisať, komplikovať si život rozchodmi,  prebývať naďalej u neznámeho muža (spoločný prvok s Krásnou katastrofou?) a podobne.

Jared je skutočný gentleman. Počas celého deja nikdy neurobí nič, čo sa prieči ideálu princa na bielom koni aj s palácom na chrbte.  Zdá sa, že hlavný hrdina je dokonalý z každej strany. Ak by som si mala spomenúť na jedinú negatívnu vlastnosť, uviedla by som bezchybnosť.

Výhodou tejto knihy pre väčšinu fanúšikov  môže byť, že dej neviazne. Nikde. Nikdy. Na nič sa okrem zamilovanosti zásadne neupína a ubieha nadčasovou rýchlosťou. Nesleduje skoro žiadny cieľ okrem snahy urovnať vzťah dvoch hlavných hrdinov a na margo sa zbaviť „zloduchov. Dej málokedy nadobúda na dramatickosti, pretože je radostne predvídateľný a prináša zväčša iba také informácie, ktoré už boli spomenuté v úvodnej časti.

HODNOTENIE

Knihu odporúčam predovšetkým tým, ktorí si  nepotrpia na komplexnosť príbehu, obľubujú rýchly spád deja, nie sú nároční na jazykové prepracovanie a milujú romantické zápletky s dávkou fantázie, ktorej nie je priveľa. Nepotrebujú realitu, reálne reakcie, ale sa chcú úplne odviazať od sveta, a to v priveľkej dávke vatového cukru, ktorým je príbeh presýtený.

Obálka a jej grafické prepracovanie: 3/5
Štylistika, gramatika, preklad: 5/5
Pestrosť slovnej zásoby: 1,5/5 (slovná zásoba je obmedzená, veľa klišé)