Jamie McGuire: Prozreteľnosť (Providence #1)

Vysokoškoláčka Nina krátko po smrti milovaného otca spoznáva sympatického, trochu tajomného mladíka. Čoskoro sa ukáže, že ich stretnutie na autobusovej zastávke nebolo náhodné. Jared Ryel ju pozná lepšie než najbližší priatelia z internátu... pretože JARED RYEL JU STALKERUJE. Ale nebojte sa. Tak romanticky.

Chalani sú to posledné, na čo Nina po otcovej smrti myslí. Ibaže Jared má priveľa predností na to, aby to Nine vydržalo: má neuveriteľne vypracované telo, úžasné oči, intenzívny pohľad, ovláda bojové umenia a zjaví sa na správnom mieste vždy, keď ho Nina potrebuje.

Chcete vedieť veľké tajomstvo? Takmer nikto nepredá svoju prvú knihu. Každej "debutovej" knihe predchádzajú minimálne tri alebo štyri veľdiela, ktorých osudom je navždy zostať v zabudnutí, pretože sú jednoducho zlé. Autor písal prvoplánovo, postavy sú ploché, celá zápletka je vykradnutím niečoho iného... väčšina autorov sebakriticky zhodnotí, že s týmto nemá šancu, a využije nadobudnuté skúsenosti pri písaní niečoho iného. Tí ostatní knihu za 2 doláre uploadnú na Amazon.

Prozreteľnosť vyšla v roku 2009 ako self-published kniha, ktorej cena úplne zodpovedá kvalite. Niekde v polovici som si uvedomila, že čítam niečo, čo vyplodí každá pätnástka s Microsoft Wordom a účtom na fanfiction.net: hromadu "fluffy" scén o vyznávaní lásky. S dejom len na to, aby sa nejako líšili situácie, ktoré ku gýčovitej romantike vedú.

Áno, chcela som Jareda znova vidieť, lenže môj pud sebazáchovy blikal na výstrahu. Celá situácia bolo jedno veľké varovanie, no naozaj som mala uveriť, že ten úžasný chlapec je nebezpečný?

Naozaj si pripadám, akoby som mala kritizovať fanfiction - a fanfiction sa nikdy, NIKDY nekritizujú, pretože nemôžete kritizovať chýbajúci dej, opakujúce sa romantické scény a ploché postavy, ktorých citový rámec začína pri "cítiť lásku" a končí pri "trpieť pre lásku", pretože fanfiction sa nečítajú pre literárny zážitok - fanfiction sa čítajú, aby sme si predĺžili dojmy z obľúbenej série.

Pokúsim sa Prozreteľnosť hodnotiť ako normálnu knihu. Dej akoby vypadol z prvých pokusov čerstvo -násťročných autoriek z blogu.cz, keď človek začne písať s víziou úvodnej (stretnutie) a záverečnej scény (dramatický boj o život) a potom zapochodu domýšľa zvyšok. Nina po otcovej smrti odhalí, že sa otec paktoval s podsvetím a dal Ninu chrániť osobným strážcom, Jaredom. Nina a Jared sa nikdy nemali spoznať, zakázaná láska, Jaredove dilemy o profesionálnom odstupe, prvé ukradnuté bozky, žiarlivosť Nininho kamaráta atď atď... a dej je nakoniec dôležitý len na to, že občas chce Ninu niekto zabiť a Jared ju musí ochrániť.

Kým Nina neodhalí, že Jared má anjelskú krv, myslela som, že som si všetky internetové zmienky o paranormálnej časti vyhalucinovala. Žiadne náznaky, žiadne pripravovanie sa na veľké odhalenie - len "Oh, Nina, môže ťa to zaskočiť, ale musím ti povedať, že som anjel. Dokážem cítiť tvoje pocity (to aby bolo jasné, aká je naša láska silná) a možno mám trochu zakázané zapliesť sa s človekom (to aby bola aj zakázaná)." Málokedy dnes nájdem v knihách niečo také neuveriteľne samoúčelné. Jednoducho, kupovať si Prozreteľnosť v roku 2014 a čakať príbeh, na aký sme v roku 2014 zvyknutí, je číra samovražda.

"Ako s ním mám byť? Veď ani neviem, kde býva! Nedal mi telefónne číslo, netuším, či je pravák alebo ľavák, kedy má narodeniny... Neviem o ňom vôbec nič," povedala som roztrpčene.
Beth sa usmiala: "Videla som vás spolu. Bude to fungovať."

Vzdávam to hodnotenie ako normálnej knihy a vraciam sa späť k teórii o vytlačenej a zviazanej fanfiction. Aj od romantiky čakám niečo viac, ako 400 strán autorkinych fantázii o dokonalom chlapovi, ktorý stihne obehnúť auto a gentlemansky otvoriť dvere na strane spolujazdca skôr, ako si Nina vôbec uvedomí, že chce z auta vystúpiť. Nina, ktorá je kráľovnou obyčajnosti a priemernosti, alias čistý kalkul na nevinnú čitateľku.

Ale je možné, že hľadáte niečo presne také. Normálne by som vás poslala na nejakú stránku s anglickou fanfiction, do úplne ľubovoľného fandomu, ktorý tesne po Súmraku vznikol, lebo postavy sú také bezcharakterné, že si ich zameníte s úplne kýmkoľvek.
Ak neviete po anglicky, ostáva vám Prozreteľnosť.

Recenzoval: Luu