James Dashner - Labyrint: Útek

Thomas sa preberá vo výťahu a jediné, čo si pamätá je jeho meno. Nevie, kto je, ako sa tu ocitol a ani prečo to tak je. Keď sa otvoria dvere, privíta skupina tínedžerov a ukážu mu Flek. Flek je obrovský priestor ohraničený kameňom, kde títo mladí ľudia bývajú sami, bez dozoru a snažia sa prežiť.

Ani jeden z nich nevie, ako sa tam dostal a nič okrem mena si nepamätá. Jediné, čo vedia, že každé ráno sa otvorí brána do Labyrintu, večer sa zavrie a raz mesačne príde nový člen ich skupiny. Spoločnými silami sa chcú dostať domov, no jediná cesta vedie cez Labyrint. A tak každý deň vysielajú bežcov na prieskum toho tajomného miesta, kde ich ohrozujú plačlivci, monštrá, ktoré sa ich pokúšajú zabiť. Všetko sa zmení, keď výťah príde znovu, no je priskoro a ešte k tomu privedie dievča s odkazom, že je posledná. Postupne zisťujú, že každý z nich je dôležitý a nesmú sa vzdať ak chcú prežiť.

Pred niečo vyše rokom prišiel fenomén menom Labyrint. Pripravovaná filmová verzia a český preklad vytvorili veľké haló o tejto bestsellerovej sérii. Už pred slovenským vydaním som počula veľa názorov a keď som bola v Anglicku uvažovala som nad kúpou celej trilógie. Rozhodla som si počkať na slovenské vydanie a myslím, že som spravila dobre, keď som po tejto knihe siahla. Bol to veľmi premyslený a originálny úvod do série. Spočiatku som sa nemohla začítať, vadili mi nezvyčajné názvy a slovník, ale potom som si zvykla a pochopila som, že to patrí ku knihe a je vlastne veľmi jedinečné. Dejovo sa skôr páčila druhá polovica, ktorá bola akčnejšia a napínavejšia. Vtedy som sa už nevedela odtrhnúť, lebo príbeh bol výborný a nedokázala som predvídať, čo sa stane ďalej. Záver bol perfektným vyvrcholením a musím uznať, že autor má naozaj obrovskú fantáziu.

Čo sa týka postáv, mne ako žene tam chýbali ženské hrdinky. Teresa síce bola inteligentná a odvážna, čo sa mi pozdávalo, ale takých postáv by tam pokojne mohlo byť aj viac. Thomas sa mi páčil. Nebola to stoická postava, ale neustále sa posúvala dopredu a vyvíjala. Zaujalo ma, že mu to myslelo a rozmýšľal nad Labyrintom a hádankami, čiže sa snažil prísť na šifru. Medzi postavy, ktoré sa mi páčili patrí aj Minho. Ten aj keď bol spočiatku trošku nepriateľský, postupne sa otvoril a bol príjemnejší. Tiež bol odvážny a rozumný, čiže odo mňa má plus. Chuck a Newt sa mi pozdávali tiež, boli to príjemné postavy, ktoré pridali aj trošku humoru. Gally sa mi, ale naopak vôbec nepáčil. Nepáčili sa mu zmeny a myslím, že to bolo spôsobené strachom. Takže postavy boli rôznorodé a mňa zaujali, pretože boli naozaj premyslené.

Prvý diel Labyrintu teda beriem pozitívne, bola to zaujímavá kniha plná zvratov, akcie, napätie a dôležitých rozhodnutí. Bola to odlišná dystópia ako tie, na ktoré som zvyknutá. No bolo to príjemné prekvapenie. Autor ma zaujímavý štýl, ktorý som spočiatku nechápala, ale potom sa mi to začalo páčiť. Úvod bol trošku slabší, ale následne to získalo celkom príjemný smer, ktorý sa mi pozdával. Takže aj napriek niektorým výhradám môžem povedať, že to bolo zaujímavé čítanie. Rozhodne sa teším na pokračovanie, ktoré vyjde pod názvom Zhorenisko a do kín sa dostane aj jeho filmová podoba! Prvý diel rozhodne odporúčam, a ak ste si vychutnali knihu, určite si pozrite aj film!

Recenzovala: Kristína Poloncová