Invázia do Tearlingu

Kráľovná Tearlingu vyšla zhruba pred rokom a mňa aj napriek svojim muchám naozaj očarila a veľmi som sa tešila na jej pokračovanie, pretože sa tam stali vážne zaujímavé veci a chcela som získať odpovede na moje otázky. Druhý diel nebol celkom taký, ako som očakávala.

Prvých 200 strán to bolo celé zle. Neskutočná nuda, niekedy až zbytočné omáčky a bola som v pokušení tú knihu zavrieť a nedočítať. Potom sa to však rapídne zlepšilo a už som nestíhala registrovať ten obrovský nával informácií. Obrovským plusom tejto série je, že na postavách vidíte, ako veľmi sa vyvíjajú a menia. Samotná Kelsea uvažovala úplne odlišne ako v prvej časti, bola rozumnejšia, menej riešila banality (aj keď občas ich aj tak stále riešila) a väčšinou si zachovala chladnú hlavu, miestami sa však tiež až príliš nechala ovládať emóciami, najmä hnevom. Takže áno, Kelsea je občas veľmi komplikovaná osobnosť, ale aj napriek všetkému si ju ako čitateľ obľúbite. Dievča je inteligentné, vie, ako si vybudovať rešpekt, snaží sa robiť, čo je dobré pre krajinu, nie pre ňu, celkom dobre jej to páli a najviac zo všetkého ma zaujíma, kto je jej otec. Inak sú všetky postavy rôznorodé, majú svoju osobnosť a minulosť, ktorá je v niektorých prípadoch veľmi zaujímavá. Ďalšou kľúčovou postavou bola Lily, obyčajná žena z minulosti, ešte spred Prechodu, ktorá nemala ľahký život a musela prejsť mnoho prekážok. Nakoniec sa z nej vykľula veľmi zaujímavá postava a budete zvedaví, ako skončí.

"Krivdy minulosti nie sú o nič menej dôležité, iba sa ťažšie naprávajú. Čím dlhšie ich ignorujeme pre naliehavejšie veci, tým väčšia škoda vzniká, až napokon problémy minulosti spôsobujú nové problémy."

Táto kniha je omnoho temnejšia, magickejšia a akčnejšia, ako bol prvý diel. Kelsea objavuje sama seba aj z tej magickej stránky, keďže už z prvého dielu vieme, že má nejaké schopnosti. Budete mať možnosť užiť si tej mágie viac a už to nebude len zmätená Kelsea, ale už sa ju bude učiť použiť a budete sa čudovať, ako veľmi sa zmenila a aká je brutálnejšia. A bude sa vám páčiť. Takisto budete mať možnosť nazrieť na krutý a bezcitný vojnový front, kde Morti a Tearlinci stavajú vojská a snažia sa čo najlepšie zbaviť jeden druhého. A takisto budete mať možnosť stretnúť Mortskú alebo inak Červenú kráľovnú v mnohých situáciách a úplne inom svetle. A nakoniec sa dozviete viac aj o tom slávnom Prechode. A potom je tu jeden zvrat, ktorý som síce uhádla hneď, ale možno vy ho neuhádnete a budete prekvapení. A všetko to zavŕši jedno dvanásťročné dievča s nožom, osobný strážca kráľovnej, záhadný Lazarus Palcát a epický koniec knihy, ktorý má na svedomí samotná Kelsea. A vy si Kelseu zamilujete aj pre jej extrémne uštipačný, drsný a sarkastický humor a zmysel pre epickosť. A autorkin zmysel pre humor takisto nemá chybu. Povedzme si pravdu, koho z nás by napadlo nadávať niekomu, že je "vygrcaná haluška"? Toto si proste nemôžete nechať ujsť.

Ani na chvíľu si nenahovárala, že je krásna, ale už nebola ani fádna. Vyzerala ako žena, ktorú by si niekto mohol zapamätať.

Áno, Kráľovná Tearlingu síce nie je dokonalé dielo, má dosť múch, ale aj tak stojí za to. A to sa dá povedať aj o Invázii, ktorá bola síce lepšia, ale aj tak mnohých neohúri. Pre mňa je to príjemná, ľahká fantasy, neskutočne vtipná a originálna a jednoznačne vám ju odporúčam. Jediné, čo musíte, je prehrýzť sa zdĺhavými začiatkami, ale nemusíte sa báť. Ten zvyšok knihy vám to trápenie úplne vynahradí a nebudete sa môcť odtrhnúť. A ten koniec ma fakticky dostal. Nevedela som, či sa mám smiať alebo plakať. Každopádne, veľmi ma navnadil na pokračovanie, na ktoré sa veľmi teším.

Recenzovala: Natália Chudá