Iba jeden deň

Celý život mala dokonale naplánovaný. Stačil však jeden deň na to, aby zmenila pohľad na svoj perfektný život.

Allyson je dobré dievča z dobrej rodiny. Celým svojim životom putuje na priamy príkaz svojich rodičov. Tí jej hovoria, čo si má obliecť, aké má mať koníčky, čo má študovať. A ona, ako poslušné dievča, ich vždy počúvne. Všetko však zmenil jeden muž, jeden deň, jedna nehoda.

Predtým než Allyson začala študovať medicínu na prestížnej univerzite, ktorú pred ňou navštevoval i jej otec, rodičia jej zaplatili výlet po Európe. Veľmi si ho však neužívala. Veď ako by aj mohla? Ako je možné vychutnať si kúzlo jednotlivých miest, ak na ne máte len jeden deň? Tento jej názor však zmenil pouličný herec Willem, s ktorým strávila deň v Paríži. Opantaná arómou mesta a Willemovým kúzlom, zamilovala si nielen Paríž, ale i Willema.

Ako je možné vychutnať si kúzlo jednotlivých miest, ak na ne máte len jeden deň?

„Zdvihla som hlavu, potom som pozrela na Willema a prevrátila oči. Obloha bola jasná a v tejto časti Európy už desať dní nepršalo. Paríž nad nami žil svojím typickým životom. Matky popíjali kávu a dozerali na deti jazdiace na kolobežkách po chodníkoch. Predavači v stánkoch ponúkali ovocie a zeleninu. Milenci sa objímali a nevšímali si priveľkú horúčavu. Klarinetista stál na moste a hral jednu serenádu za druhou.“

Výlet do Paríža s neznámym mužom bol pre Allyson podľa mňa až heroický výkon. Nikdy predtým nebola spontánna a dobrodružstvo jej nič nehovorilo. Zrazu sa však v nej niečo zlomilo a ona zatúžila po slobode. Neustále mala pocit, že žila medzi štyrmi stenami, zatvorená a Willem prišiel a ukázal jej svet plný možností. Vďaka nemu Allyson objavila všetky svoje skryté schopnosti, siahla za okraj svojich možností, šplhala sa po lešení, ba dokonca napadla skinheadov. Nič ju nemohlo zastaviť. Kým bola s ním, neexistoval čas ani priestor. Boli len oni dvaja. Keď sa však po jednom dni Willem z jej života za záhadných okolností vytratil, stratila sa aj jej odvaha.

Allyson objavila všetky svoje skryté schopnosti, siahla za okraj svojich možností, šplhala sa po lešení, ba dokonca napadla skinheadov. Nič ju nemohlo zastaviť.

„Behala som hore-dolu po schodoch a volala jeho meno, ale počula som len ozvenu – Willem, Willem! -, akoby sa mi steny posmievali. Moja panika rástla. Pokúsila som sa ju zahnať logikou. Išiel von, aby nám zohnal niečo pod zub a našiel miesto, kde by sme mohli prenocovať. Postavila som sa k oknu a čakala. Paríž sa začal prebúdzať.“

Iba jeden deň je prvým dielom z dvoch, ktorý Formanová vydala ako sériu. Musím sa priznať, že som túto prvú časť čítala v poradí ako druhú. Dopredu som tak vedela, ako kniha skončí. Neubralo jej to však ani trochu na čare. Rovnako ako Willemov príbeh, aj príbeh Allyson je plný dobrodružného hľadania. Allyson však dobrodruha v sebe musela objavovať o čosi dlhšie. Aj keď sa na Willema pokúšala dlho zabudnúť, on jej život poznačil tak, že bola kvôli nemu ochotná preletieť polovicu sveta. A to nie preto, že ho tak veľmi milovala, chcela len poznať pravdu. Nevkladala doňho svoje ilúzie. Vydala sa na cestu a medzi mnohými odpoveďami, ktoré počas nej našla, objavila aj samú seba.

Rovnako ako Willemov príbeh, aj príbeh Allyson je plný dobrodružného hľadania. Allyson však dobrodruha v sebe musela objavovať o čosi dlhšie.

Formanová napísala dokonalý romantický príbeh o dvoch veľmi odlišných ľuďoch. No nakoniec ich práve tá odlišnosť spojila a pomohla im objaviť skutočnú vášeň i pravá lásku. Vďaka jednoduchému autorkinmu štýlu písania sa kniha číta veľmi ľahko. Jej postavy pôsobili veľmi reálne a aj prostredie, v ktorom sa nachádzali bolo vykreslené uveriteľne. A i napriek tomu, že príbehy o skutočnej láske, ktorá prekoná úplne všetko, často na nás pôsobia otrepane, Iba jeden deň je svieži a príjemný román.

Recenzoval: Jana Solánská