Hugh Howey - Silo

Nachádzame sa v ďalekej budúcnosti, vo svete, kde sa na Zemi nedá žiť. Vzduch je toxický, všetko živé vymrelo a prežívajú len ľudia v sile - v obrovskom mrakodrape pod zemou.

Na každom poschodí ( je ich 140) sa ľudia venujú inej činnosti - výroba elektrickej energie, čistenie vody, produkcia kyslíka, pestovanie rastlín a pod. Navonok žijú obyvatelia sila harmonicky, no z času na čas sa nájde medzi nimi výtržník a rojko, ktorý zatúži po tom, aby sa mohol pozrieť na povrch. V tom prípade je mu to umožnené, no zároveň je tým podpísaný aj jeho rozsudok smrti. Tej však stále predchádza čistenie kamier, ktoré monitorujú povrch. Je záhadou, že zatiaľ ani jeden odsúdenec na smrť neodmietol vyčistenie kamier. Pravda a iné šokujúce odhalenia však už čakajú za dverami, kedy si ľudia v sile začnú klásť otázky a hľadať na ne odpovede...

Silo je sci-fi odohrávajúce sa v budúcnosti a základom tohto žánru je prvotný nápad a hlavná myšlienka. Vízia o veľkom mrakodrape pod zemou predstavuje originálny základ, na ktorom sa dá vystavať dynamický a pútavý príbeh. Hugh Howey to aj urobil a v tejto knihe nám predkladá fascinujúci pohľad na svet z budúcnosti. Tak, ako ľudia žijú a pracujú na rôznych poschodiach sila, tak je rozdelená aj spoločenská hierarchia a desivé tajomstvá poznajú len tí povolaní z IT oddelenia. No čoraz viac ľudí z iných oddelení začína pochybovať o sile, pátrajú na vlastnú päsť a mnoho z nich skončí ako mŕtvola na povrchu.

Kniha sleduje osudy viacerých postáv, ktoré boli zvolené veľmi dômyselne. Stretnete sa tu s obyvateľmi najvyšších, stredných i najspodnejších poschodí sila, a tak si čitateľ vytvorí kompletný obraz nielen o samotnej konštrukcii sila, ale aj o živote v ňom. Zoznámite sa s najvyššie postavenými členmi - šerifom a starostkou - aj s najnižšie postavenými mechanikmi, z ktorých dostane najviac priestoru Juliette. Je to silná mladá žena s hlbokým zmyslom pre spravodlivosť. Je dôvtipná, bystrá, odhodlaná a je ochotná bojovať za svojich blízkych aj za odhalenie pravdy.

Ľudská spoločnosť v sile zahŕňa tri typy ľudí: tých, ktorí poznajú väčšinu špinavých tajomstiev a potichu riadia silo; tých, ktorí sú zmierení so životom v sile a slepo poslúchajú svojich vodcov; a tých, ktorí sa postavia proti klamstvám aj za cenu svojho vlastného života. Práve ľudia a ich povaha je jednou z hlavných a najsilnejších tém tejto knihy. Silo nie je len skvele napísané sci-fi s úžasnými výdobytkami techniky, silo predstavuje nový svet, avšak ľudia sú takí istí - konfliktní, lživí, krvilační. Aj v takejto uzavretej komunite si rýchlo vytvorili predsudky, platy vo forme kupónov nie sú rovnaké a všetko podlieha kontrole - od počatia dieťaťa až po počet poslaných znakov v emailovej pošte. Z filozofického hľadiska som si z tejto knihy zobrala to, že podmienky a prostredie sa môžu miliónkrát zmeniť, ale ľudia sa preto ešte nezmenia a aby vôbec k nejakej zmene došlo, musí sa tak stať v ich srdci a v hlave.

Z dejového hľadiska vidím jediný nedostatok v niektorých príliš detailne a zdĺhavo opisovaných pasážach hlavne technických a mechanických opráv a záležitostí. Myslím, že to bolo zbytočné a bolo citeľné, že tieto časti slúžia len oddialenie nejakého väčšieho odhalenia. Odhliadnuc od toho však príbeh plynul veľmi rýchlo a plynulo, k čomu prispelo hlavne striedanie uhlov pohľadu. Čakala som síce trochu viac šokujúcich a prekvapivých zistení, ale nakoniec som zistila, že tu nejde o to, čo sa vlastne deje, ale prečo sa to deje - to znamená, že vysvetlenia sú dôležitejšie, ako samotné zistenia. Páči sa mi aj pomerná uzavretosť tohto prvého dielu. Autor dokázal to, že na jednej strane som spokojná so záverom príbehu, no na druhej strane veľmi napäto očakávam ďalší diel. Ak teda chcete čítať skutočne dobre napísané a originálne sci-fi pre dospelých, tak vám Silo vrelo odporúčam.

Hodnotenie: ****

Recenzoval: Catty