Half Bad: Polozlý – Sally Greenová

Half Bad je debutom anglickej autorky Sally Greenovej. Tento debut ale nie je výnimočný len tým, že je autorkinou prvotinou ale aj spôsobom, akým je dielo napísané. A je už len na každom z vás, či vám tento štýl písania sadne alebo nie. Napriek tomu si myslím, že po knihe určite siahnete už len kvôli nádhernej obálke, ktorú budete pravdepodobne najskôr päť minút obdivovať. :)

Nathan je synom váženej bielej čarodejnice a najkrutejšieho čierneho čarodejníka. To ho stavia do nezávideniahodnej situácie – Nathan je nikým nechcený ale každým lovený. Navyše sa blíži deň jeho sedemnástych narodenín, v ktorý má Nathan dostať tri dary od svojho predka, aby sa mohol stať čarodejníkom. Ak ich nedostane… je pravda, že čarodejník, ktorý nedostane tri dary, zomrie? Situácia sa skomplikuje ešte viac, keď je Nathan unesený od starkej, unesený od svojho jediného predka, nakoľko jeho mama je dávno mŕtva. Teda, ak nerátame Nathanovho otca. Dostane nakoniec tri dary? Od koho?

Mnohí považujú Half Bad za “druhého Pottera”. Je síce pravda, že je táto téma veľmi podobná, dokonca sa tu vyskytujú aj rovnaké prvky – biele, teda dobré čarodejnice a čierne, teda zlé čarodejnice. Navyše tu máme hlavného zloducha, ktorý je úzko spätý s hlavným hrdinom. Napriek všetkému, čo som práve vymenovala, Half Bad určite nebude považovať za nového Pottera nikto, kto Pottera čítal.

Nathan je úplne odlišný hlavný hrdina, je drzý, agresívny a divoký – má svoje temné stránky, ktoré sa autorka nesnaží nijako skryť. A dokonca je aj veľmi zvláštne, akosi nenútene vtipný. Takýto humor je v knihách veľmi ojedinelý. Nathanov otec, zloduch Marcus, tiež nie je typický zloduch, keďže sa veľmi dlho nemáte možnosť dozvedieť, čo je vlastne zač. Môže sa však stať, že vám Nathanovo spievanie a básnenie o otcovi, ktorého nikdy nevidel a vôbec ho nepozná, časom začne liezť krkom. Taktiež sa tu nachádzajú veľmi príjemní vedľajší hrdinovia, či už ide o záporné alebo o kladné postavy. Dej pekne dopĺňajú a dodávajú mu na “čtivosti”.

Dej knihy je dynamický, aj keď bol dynamickejší rozhodne na začiatku a na konci, v strede akosi stagnoval a strácal na tempe, ktoré autorka nahodila, čo je trošku škoda, lebo dokonca ani pár kapitol pred koncom vás nedonúti netrpezlivo očakávať ako sa to nakoniec skončí, pokojne knihu odložíte a necháte si posledných niekoľko desiatok strán na zajtra.

Avšak, Half Bad má veľmi zvláštnu a svojskú atmosféru – miestami veľmi temnú a nepríjemnú, z ktorej vám behajú po chrbte zimomriavky a miestami úplne jednoduchú a prirodzenú, akoby ste ani nečítali fantasy. Je to tak trochu kniha plná paradoxov. Akoby z autorky “vyliezla” tak prirodzene, ako je pre nás prirodzené dýchať. Nájdete tu mnoho originálnych a nových prvkov a ak mám povedať pravdu, vždy som si čarodejnice predstavovala presne takto – stareny miešajúce odvary, ovládajúce počasie, pomstychtivé a dokazujúce hlavnú myšlienku knihy, citát z Hamleta: ,,Nič nie je dobré alebo zlé samo osebe: záleží na tom, čo vidíme my.”

Ak ste milovníkmi fantasy, určite by ste nemali váhať, knihu si prečítať a utvoriť si vlastný názor. Ale taktiež vám ju odporúčam, ak máte chuť na akési originálne neoriginálne dielo, ktoré je skvelým základom pre vystavanie naozaj zaujímavej série, ktorá možno čoskoro dobije svet. :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Recenzoval: Petra Tokárová
fantasyknihy.eu