Ernest Cline - Flotila

Vidíte správne - autor Ready Player One skutočne napísal ďalšiu knihu. Ostal síce i naďalej verný sci-fi a tematike počítačových hier, no tentoraz všetko ešte komplikujú mimozemšťania.

Veľa ľudí vo voľnom čase hrá videohry a Zack Lightman nie je výnimka. Najviac času trávi pri Flotile, kde ako pilot bojuje proti nepriateľským mimozemským lodiam. A potom jedného dňa jednu z nich uvidí za oknom školy. V tej chvíli je mu to jasné – zbláznil sa ako jeho mŕtvy otec.

Postupne však zisťuje, že Flotila je v skutočnosti akýsi nenápadný výcvikový program, pretože ľudstvo skutočne čelí mimozemskej invázii. Schopnosti Zacka i ostatných hráčov sú zrazu veľmi cenné.

Ibaže Zackovi na celej historke niečo nesedí – prečo by sa skutoční mimozemšťania správali presne ako vo videohre? Prečo by dali ľudstvu dostatok času dohnať ich technológiu namiesto rýchleho vyhladenia? A záleží na tom vôbec v čase smrteľného nebezpečenstva?

Menšie varovanie na začiatok: ak sa pustíte do Flotily, pripravte sa na pozvoľný začiatok. Hlavný hrdina Zack netuší, čo sa deje (a vy ste mierne zmätení spolu s ním) a každú chvíľu sa na vás sypú rôzne fakty z oblasti sci-fi hier, filmov a seriálov zameraných na mimozemšťanov. Autor svoj príbeh skutočne dobre premyslel a chápem, že ho potreboval poriadne ukotviť v našej realite, ibaže dej miestami plynul až príliš pomaly a čítanie bolo trochu nezáživné.

Keď som sa však šťastlivo preplazila cez prvých asi 25% (obohatená o veľa nových informácií, ktoré šli jedným uchom okom dnu a druhým von), zrazu sa to zmenilo. Dej sa konečne pohol vpred a nabral na obrátkach natoľko, že zvyšok knihy by som bola schopná zhltnúť na jeden raz. Obsahoval totiž všetko, v čo som dúfala: správnu dávku akcie, drámy, prekvapení a do toho niekoľko pálčivých nezodpovedaných otázok. Nechýbalo samozrejme ani množstvo tentoraz nenásilne podaných popkultúrnych narážok.

Hoci vzťahy a charaktery postáv rozhodne nie sú ťažiskom Flotily, postavy pôsobili dostatočne prepracovane a hlavný hrdina Zack bol ľudský. Svoje miesto si v príbehu našli rodinné vzťahy, priateľstvá... A áno, i trocha svojskej romantiky. Tá bola podaná štýlom "sme v krízovej situácii, nemusíme sa dožiť zajtrajška a ty sa mi fakt páčiš...", čiže vhodne.

Ernest Cline jednoducho, čitateľne píše a má fascinujúce nápady. V tomto prípade by mali zbystriť pozornosť obzvlášť nadšenci konšpiračných teórií (medzi ktorých nepatrím, ale i tak som sa bavila). Flotilu považujem za vydarené, pútavé jednodielne sci-fi pre mladých. Určite dávam palec hore, hoci si vďaka rozťahanému úvodu a nedostatku vyvolaných emócií z mojej strany kniha vyslúžila "len" slabšie 4 hviezdičky.

Recenzovala: Kristína Smolková