Erika Johansen | Kráľovná Tearlingu

Kelsea už odmalička nosila nálepku „budúca kráľovná“. Devätnásť rokov sa skrývala pred všetkými ľuďmi, ktorí nechceli, aby vládla, a tieto roky zasvätila svedomitej príprave a učeniu. Nevie, aké je to mať priateľov alebo aké je to zamilovať sa.

Môže sa spoľahnúť akurát na Bartyho a Carlinu – na vychovávateľov, ktorí pre ňu znamenajú toľko, čo rodičia.
Svet sa pred ňou otvorí, až keď po ňu prídu kráľovskí strážcovia. Kelsea musí nastúpiť na trón a má pred sebou takmer nemožnú úlohu – pokúsiť sa o nastolenie poriadku v rozvrátenej krajine a získať si priazeň ľudu.

Príbeh je mix high fantasy a dystópie. Prekvapilo ma, keď sa v knihe spomínala Amerika, Harry Potter alebo Pán prsteňov... vlastne sa celý svet sa tak nejako vrátil späť do stredoveku. O telke, lietadlách či telefónoch môže každý iba snívať, možno si v duchu zaspomínať na staré zlaté časy. Dokonca ani knihy tu nemajú veľkú hodnotu. Ľudia žijú pod krutovládou bezcitných panovníkov a tolerujú im všetky zvrátenosti. Opisy Nového Londýna vo mne vyvolávali drsné a kruté obrazy. Autorka sa bez problémov rozpísala o predaji otrokov, o prostitúcii alebo pedofílii, čo ma šokovalo najviac. Neviem prečo, ale vždy som mala z knihy dojem, že ide o young adult. No po prečítaní by som ju asi odporučila skôr starším čitateľom

Priznám sa, zo začiatku si ma príbeh nezískal. Nešlo ani o to, že by som bola zmätená z nového prostredia a z pojmov, ako to spomínali niektorí čitatelia, ale viac som mala problém vytvoriť si vzťah k postavám. Správali sa tak... mechanicky. Necítila som z nich žiadne emócie. Dlho mi splývali dokopy a nevedela som si ich rýchlo zaradiť. Autorka sa tak zamerala na to, aby nedokafrala vývoj zápletky, že na postavy celkom zabudla a v tomto prípade predstavovali len prázdne figúrky, ktoré moje čítanie o nič neobohatili.
Postupne sa však situácia zlepšovala a príbeh nabral grády hlavne od polovice. Viac akcie a lepšie sa mi podarilo stotožniť s charaktermi. Stále to však nebolo úplne ono. Zo samotnej Kelsey som mala dlho zmiešané pocity. Na začiatku ma nezaujala, potom sa mi zdala panovačná a namyslená a napokon sa trochu dala dokopy a správala sa viac ako normálna osoba. Celé to „zrazu je zo mňa kráľovná“ jej príliš liezlo na mozog a asi ani sama nevedela, ako by sa mala správať. Vládnutie krajine a  rozhodovanie o životoch ostatných zrejme nejednému spôsobí v hlave guláš.

Z postáv som si okrem Fantóma nijako obzvlášť neobľúbila ani jednu a aj keď kapitoly z iných uhlov pohľadov plnili svoju funkciu, nebavili ma a neublížilo by knihe, keby boli kratšie. Nikto nebol vyslovene dobrý alebo zlý. Postavy mali svoje slabé aj silné stránky a tí prefíkanejší vedeli tieto slabé stránky využiť na to, aby napáchali poriadne škody. Väčšinou šlo o vplyvných manipulátorov bojujúcich o moc. A práve medzi tieto supy prišla Kelsea a musela zapadnúť. Vlastne nie... musela sa tam prebojovať, čo si často vyžiadalo nemalé obete.

Chválim pekné, nie dlhé opisy prírody, kráľovstva a jeho fungovania a tiež výborný koniec, čiastočne kvôli dobre spracovanému záveru dávam knihy o hviezdičku vyššie hodnotenie. Verím, že v tomto duchu bude autorka pokračovať aj v dvojke. V tejto časti úplne nevyužila potenciál, bol to skôr taký prvotný výlev fakt skvelého nápadu, ktorý musela vytlačiť z hlavy. Dúfam, že v dvojke dostanú hlavné postavy viac priestoru na rozvíjanie a nenahnevala by som sa, keby sa častejšie objavil Fantóm. Napokon asi už len poviem, že sa veľmi teším na film, ktorý bude určite epický, a hádam sa ho naozaj raz dočkáme. Nie ako napríklad takého Artemisa Fowla.

Zhrnutie: Zo začiatku si ma príbeh nezískal hlavne kvôli nemastným-neslaným postavám a suchým dialógom. Postupne sa ale situácia zlepšovala a podarilo sa mi do knihy lepšie zahĺbiť. Príbehy o kráľovstvách zbožňujem a zrejme by sa mi Kráľovná Tearlingu páčila, aj keby bola iba celá o opisoch. Som náramne zvedavá, čo nám prinesie pokračovanie.

Recenzoval: Majka Danihelová