Dvanástka (Priechod #2)

Justin Cronin píše detailne. Neexistuje šanca, že by ste si prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, nedokázali dostatočne predstaviť. Všetko je jasné, všetko funguje tak ako má. Avšak práve tá občas priam nad mierna detailnosť môže čitateľa unudiť až k smrti.

Justin Cronin nenechá nič na náhodu. Píše tak, aby ste si presne, ako keby podľa osnovy, mali v hlave usporiadať jednotlivé myšlienky. Vidíte len to, čo autor chce, aby ste videli. Máločo nechá len na vašu predstavivosť, všetko je dopredu premyslené a neexistuje výnimka.

Čo sa týka hlavnej dejovej línie, opäť sa stretávame – tak ako pri prvej časti – s väčším počtom postáv, pri čom sledujeme ich osudy. Osudy, ktoré v určitý moment vedú do toho istého bodu a všetko začína dávať zmysel. Na prvý pohľad je to celé až zbytočne rozťahané, ale autorovi sa musí uznať komplexnosť príbehu, ktorú je veľmi ťažké udržať, hlavne keď sa venujete toľkým postavám a ich vlastné dejové línie sa môžu v nevhodnú dobu spliesť s inými. Justin Cronin však dokazuje, že je majster slova a vie, čo si pre ktorého protagonistu pripravil. No celkovo je povaha pokračovania Priechodu iná. Zatiaľ čo v prvej časti sa venoval vládnym konšpiráciám či vzniku a formovaní vírusu, v Dvanástke sa zameriava skôr na mestečko a osudy obyvateľov v ňom. Na cestu za nesmrteľnosťou a využívaní zdrojov pre vlastný prospech. Dvanástke, podľa ktorej kniha nesie i názov, sa venuje žalostne málo, čo je len a len na škodu.

No autora netreba podceňovať. Nie nadarmo sa hovorí, že Dvanástka bola jedným z najočakávanejších hororových pokračovaní. Dočkáte sa krvavých i desivých scén a neraz sa vám rozbúši srdce strachom, ak si zvolíte čítať knihu večer v posteli, keď všetok nábytok okolo vás vrhá tiene. Ďalším veľkým plusom je, že si nikdy nebudete istý, kto to vlastne prežije. Komu sa vlastne podarí dostať sa až na koniec a nezomrieť. Autor nemá problém stavať postavám do cesty prekážky a veľakrát môžete mať pocit, že sa v tom priam vyžíva.

Celkovo je Dvanástka veľmi slušné pokračovanie zaujímavo načrtnutého sci-fi. Určite však nejde o knihu, ku ktorej si sadnete a prečítate ju jedným dychom od prvej strany až po poslednú. Jednotlivé myšlienky musíte medzi riadkami hľadať a vychutnávať si ich, nie len bezhlavo pásť po dejovej línii vašich obľúbených postáv. Avšak pokiaľ ste čakali, že sa kniha bude niesť v podobnom duchu ako Priechod, mohli by ste sa popáliť. Napriek tomu, že ide o dve knihy tej istej série, sú diametrálne odlišné. A nie vždy je ľahké vystavať príbeh tak, ako to zvládol Justin Cronin. Jednoznačne sa vás však bude držať zvedavosť, ako sa to celé vyrieši a stále vás bude nahlodávať myšlienka, či vôbec dokážu hlavní hrdinovia nejaké riešenie nájsť.

Rada by som poďakovala vydavateľstvu IKAR za poskytnutie recenzného výtlačku.

Recenzoval: Stormy
stormy-whisper.blogspot.sk