Dominus (Recenzia)

Mám rada autorov, ktorí sa neboja púšťať do konšpiračných teórií, hlavne tých, ktoré sa bezprostredne týkajú náboženstva, cirkvi, pápeža a Vatikánu. Je to podľa môjho názoru dosť veľká odvaha, pretože v tejto sfére sa nachádzajú buď veľkí náboženskí fanatici, alebo veľkí odporcovia.

Ja sa pri čítaní takýchto kníh nazývam pozorovateľ a nechám si vyložiť najskôr fakty a argumenty, a až potom si spravím názor, či niečomu z toho verím, alebo je to čistý výmysel.

Autor musí mať nazhromaždených veľmi veľa faktov, musí poznať prostredie, zvyky, umenie, históriu a v neposlednom rade isté organizácie alebo spolky, ktoré existujú (alebo sa to aspoň tvrdí), ale pre laikov sú neznáme. Pridá sa k tomu lákavé, na umenie a históriu bohaté prostredie a je tu záruka, že kniha neujde mojej pozornosti. Vyšla pred pár dňami a ku mne sa dostala tesne pred veľkonočnými sviatkami, ktoré sa na čítanie knihy s kresťanskou konšpiračnou teóriou skvele hodili.

Na knihu som sa tešila veľmi, ale pristupovala som k nej trochu s rezervou, že možno nebude taká dobrá, ako dúfam. Už z mnohých predchádzajúcich skúseností viem, že aj keď znie kniha lákavo, prevedenie je nudné, príliš opisné a vedecké. Mnohí autori takéhoto žánru sa do deja tak zamotajú a prekombinujú ho, že potom nevedia ako to normálne ukončiť a vymyslia „fantazmagóriu“, ktorú by ste nenašli ani v najlepších sci-fi filmoch. S uspokojením však môžem povedať, že to nebol prípad knihy Dominus. Boli tam možno nereálne prvky a tak trochu zvláštny záver, ale celé to bolo podané takým milým, nevinným, možno až naivným spôsobom, že mi to v konečnom dôsledku vôbec neprekážalo. Ale nechcem veľa prezrádzať, aby si každý knihu mohol užiť tak ako ja, lebo som skutočne až do konca netušila, čo sa tam udeje. Bolo tam pár prekvapivých zvratov, dosť veľa nevyhnutných, napriek tomu prekvapivých úmrtí a mnoho veľmi sympatických postáv.

Hlavné postavy boli dve – prípad vyšetrujúci novinár a policajtka, ale v takmer rovnakej miere sa tu vyskytovalo množstvo iných postáv. Napriek tomu, že ich bolo veľa, mala som dobrý prehľad, vedela som kto je kto, kto je s kým a kto proti komu. Pravdepodobne to bolo vďaka pomalšiemu rozbehu, kde sa autor venoval opisom každej postavy a priblížil nám jej život a minulosť. Potom sa to však rozbehlo a dej nabral na obrátkach. Všetko sa začalo zamotávať a opäť som začínala mať pocit, že toto sa nedá nijako rozumne ukončiť. Ale autor ma veľmi príjemne prekvapil.

Kniha ako celok bola super. Bola zaujímavá, napínavá a akčná, skrátka sa tam stále niečo dialo. Z tohto žánru určite jedna z tých vydarenejších. Na 100 %-tné hodnotenie to nevidím, pretože ak by som ju mala rozobrať na drobné, tak tam bolo pár vecí, ktoré by som si predstavovala inak alebo nedávali úplne zmysel. Ale to sú maličkosti, ktorým sa netreba venovať, lebo by som zbytočne prezradila veľa z deja. Určite ju odporúčam všetkým milovníkom tohto žánru a všetkým, ktorí majú radi "Brownovky". :)

Recenzovala: Alena Kováčová