Dolores Redondová – Neviditeľný strážca

Krimi nie je obvykle žáner, ktorý cielene vyhľadávam no pri tejto knihe som si povedala, že si ju prečítať skrátka musím. Už podľa obálky a anotácie znela skvelo a sľubovala čosi viac ako klasickú detektívku.

Elizondom sa šíri strach. Strach z vraha, ktorý ma na svedomí už dve mladé dievčatá, ktoré ani nedostali šancu dospieť. Kto je tento vrah, ktorý najskôr dievčatá uškrtí a potom aranžuje do podoby, ktorá v jeho chorej mysli zosobňuje nevinnosť a čistotu? Tieto a mnohé ďalšie otázky si kladie inšpektorka Amaia Salazarová, ktorá je poverená vyšetrovaním tohto zvláštneho prípadu. Amaia sa však s nevôľou vracia do svojho rodného mesta, v ktorom bude čeliť nielen vrahovi ale i svojej vlastnej minulosti, ktorú chcela navždy pochovať.

Amaiu som si takmer hneď obľúbila. Je to sebavedomá, odvážna, rozhodná žena, ktorá absolvovala pobyt a kurzy na Akadémií FBI v Quanticu –tým sa aj  neskôr stala tŕňom v oku niektorých svojich kolegov, ktorí ju považovali skôr za arogantnú karieristku no nevideli to čo Amaia skrývala hlboko vo vnútri, traumu, na ktorú sa pokúšala zabudnúť, no ktorá sa po príchode do Elizonda vyplavuje postupne na povrch.  Práve návraty do jej detstva sa stali mojimi obľúbenými časťami knihy a na každý ďalší dielik do skladačky, ktorá objasňovala jej minulosť som sa tešila. Minulosť, ktorú nám totiž odhaľujú nie je najružovejšia a už vôbec nie je minulosťou, ktorú by malo prežívať malé dieťa.

Okrem Amaie ma zaujali i ďalšie postavy, ktoré boli skutočne obľúbenia hodné. Či už to bol Amain manžel James, teta Engrasi alebo jej kolegovia Jonan a inšpektor Iriarte. I keď veľa sa o nich človek nedozvedel, pretože autorka im nedala veľmi veľa priestoru. Postavou, ktorú som však od začiatku  nemohla zniesť bola Amaina sestra Flora, dávno som sa nestretla s postavou, ktorá by ma tak iritovala svojou prítomnosťou v knihe ako ona. Flora nepatrí  medzi postavy, ktoré by som nemala rada pretože sú hlúpe ale skrátka preto lebo je to obyčajná mrcha a to teda riadna. Rozčuľovala ma každým svojím slovom, ktoré boli skôr pľuvaním jedu na Amaiu a svoje okolie.

Na začiatku som nevedela, čo ma v knihe čaká alebo čo od nej mám sama očakávať. Vedela som, že je to krimi, že sa tam vyskytuje vražda alebo teda séria vrážd no tým moja vedomosť končila. No autorka ma prekvapila kniha totiž obsahovala omnoho viac.  Autorka do zdanlivo obyčajného príbehu votkala povery a mytológiu svojho kraja a tak kniha miestami získavala nádych nadprirodzena. Predstavila nám Basajauna, ktorý je akýmsi strážcom lesa alebo Mari – matku prírodu. Tieto prvky sa mi veľmi páčili až som sama začala pátrať, čo sú tieto bytosti zač.

Autorke sa úspešne darilo  ma držať v napätí počas celej knihy. Svojim pútavým štýlom ma skrátka držala v hrsti a ja som dychtivo otáčala stránky v snahe zistiť, kto je vrah, kto je ten, ktorý dokáže vykonať také zverstvá.  S pribúdajúcimi stranami a i obetami sa prípad čoraz viac zamotával a tak každý môj typ na vraha bol mylný. V druhej polovici knihy, keď bolo stále viac otázok ako odpovedí som už bola schopná za vraha považovať hádam aj súdneho lekára. Autorke sa podarilo skrývať predo mnou identitu vraha do poslednej chvíle. Odhalenie toho, kto je skutočne vrahom ma napokon šokovalo a ohromilo.

Neviditeľný strážca Dolores Redondovej nie je len tak obyčajným detektívnym príbehom, v ktorom ide len o riešenie prípadu. Skrýva v sebe čosi viac. Autorka ma touto knihou prekvapila ba dokonca ohúrila. Spočiatku som nemala prehnané očakávania no kniha mi dokázala svoje kvality a ja som bola napokon nadmieru spokojná.

Moje hodnotenie:
*****

Za poskytnutie reading copy výtlačku knihy sa chcem poďakovať vydavateľstvu IKAR. Kniha Neviditeľný strážca vychádza 21. októbra a objednať si ju môžete TU.