Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti David Lagercrantz

Manifestácia skutočnosti, že kniha je odrazom autora.

Kráčať v cudzích stopách nikdy nie je jednoduché. Ešte obtiažnejšie však je, ak sa rozhodneme pokračovať v ceste, ktorú pred nami prešiel niekto iný. David Lagercrantz sa odhodlal vziať žezlo po niekom, kto už v literárnych vodách panovať nemôže. Ako sa tento pokus skončil?

Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti
, nám sprostredkuje kontakt s postavami, ktoré sa v oblasti krimi žánru stali priam literárnym pojmom. Mikael Blomkvist prežíva vnútornú krízu ohľadom svojej kariéry novinára a Lisbeth Salanderová opäť využíva svoje výnimočné schopnosti v oblasti informatiky. Na začiatku príbehu je však centre čitateľovej pozornosti postava Fransa Baldera, špičkového odborníka na výskum umelej inteligencie. Okrem toho, že sa momentálne snaží získať do trvalej opatery svojho malého syna, ktorý je dôsledkom autizmu uväznený vo vlastnom svete, zdá sa, že Fransovi niekto ide po krku. Práve preto sa skontaktuje s Blomkvistom, no ich osobné stretnutie sa už, žiaľ, neuskutoční a množstvo otázok tak zostáva nezodpovedaných. Čitateľ sa tak dostáva do víru nových informácií, jedna situácia strieda druhú a vzťahové väzby medzi postavami sa pomaly ale isto začínajú prepletať.

„,Mal na to zrejme viac dôvodov. Ukradli mu jeho výskum, možno zistil, kto to bol. Ocitol sa vo vážnom konflikte so svojím zamestnávateľom. Myslím si, že mu išlo aj o syna. Psychologička, ktorú som spomínala, mimochodom, volá sa Hilda Melinová, sa spočiatku vyjadrovala veľmi optimisticky o chlapcovom ďalšom vývoji. Jej nádeje sa však nenaplnili.‘“

Začiatok príbehu je pútavý, hoci mi chvíľu trvalo, kým som sa zorientovala v deji či postavách a zvykla si na nové technické pojmy. Svoju pozornosť som najviac upla na syna Fransa Baldera, ktorý síce aj neskôr zohrával podstatnú úlohu, no autor sa na neho postupom času zameriaval čoraz menej. Prvá polovica knihy sa mi dôsledkom toho čítala trochu ťažšie a občas ma prepadol pocit, že dej začína stagnovať. Neskôr sa však ukázalo, že všetky stagnujúce pasáže mali svoje opodstatnenie.

„Ukázalo sa, že ruka a rozopnutá košeľa patrí mocnému chlapovi s veľkým bruchom. Krčil sa ako vreckový nôž a bil nejakú drobnú osobu na dlážke, malého človeka, čo nebol v zábere z jednoduchého dôvodu – bol to autor kresby, ktorý sledoval celú scénu a prijímal údery. Bola to jednoznačne odporná kresba.“

Kniha si vyžaduje neustálu pozornosť čitateľa. Či už je to kvôli téme, na ktorú bežný čitateľ krimirománu nie je zvyknutý, alebo kvôli autorovmu štýlu písania, na ktorý si treba zvyknúť. Hackerstvo, virtuálne zločiny, utajované služby či počítačová inteligencia dodávajú krimi zápletke väčšiu vážnosť, a preto sa človek nezainteresovaný do tejto témy, môže občas v istých pojmoch strácať. Rovnako je to aj s autorovou záľubou pomerne rýchlo preskakovať z miesta na miesto a z postavy na postavu. V momente, keď som sa adaptovala v prostredí danej čiastkovej kapitoly, autor zrazu obrátil pozornosť na novú postavu, čím ma prostredníctvom deja preniesol i na nové miesto. Dĺžka týchto podkapitol je rôzna, niekedy čitateľ môže pobudnúť na jednom mieste i niekoľko strán, inokedy zasa pár odsekov.

Hoci sa hovorí, že by sme mali radšej ľutovať to, čo sme nikdy neurobili ako prípadné zlyhania vyplývajúce z našich činov, v tomto prípade to nie veľmi platí. Ak ste pridlho odkladali prelúskanie trilógie od Larssona a zrazu vás prekvapil štvrtý diel, ste tak trochu vo výhode. Nemáte totiž vytvorené ilúzie a predstavy o tom, ako by malo vyzerať voľné pokračovanie, tým pádom sa s takmer stopercentnou úspešnosťou vyhnete sklamaniu. Ak príbeh nebudete porovnávať s predchádzajúcimi časťami, čaká na vás krimiromán plný napätia, informácií a postáv, o ktorých ste sa už v literárnych kruhoch určite dopočuli. V prípade, že ste fanúšikmi trilógie Millennium a viete z rukáva odsypať všetky jej charakteristické črty, zoberte pred čítaním do úvahy, že každý autor je jedinečný a do knihy zaseje i kúsok zo seba.

Recenzovala: Martina Melišková