Dievča, ktoré si tu zanechal (Recenzia)

Kniha Dievča, ktoré si tu zanechal je príbehom dvoch žien, ktorých životy delí takmer jedno storočie, ale ktoré spája sila a odvaha bojovať, za to, čo milujú a čo si zaslúžia.

Prvá z nich, Sophie, je mladá, vydatá Francúzka, ktorá sa po tom, čo jej milovaný muž odíde bojovať proti Nemcom v prvej svetovej vojne, presťahuje z Paríža späť do malého mestečka k svojej rodine. Mesto je okupované tyranskými nemeckými vojakmi a tak, ako to za vojny v okupovaných mestách naozaj bolo, všetci trpia hrozným hladom, zimou a každé malé (veľakrát vymyslené) previnenie sa kruto trestá. Často aj najvyšším trestom. Jedinou spomienkou na šťastné obdobie, ktoré Sophie prežila s Edouardom, je jej nádherný portrét, ktorý namaľoval. Sophie však napriek všetkému v sebe nachádza odhodlanie vzdorovať a za každú cenu sa snaží vymyslieť spôsob, ako sa postarať o rodinu a ako dostať manžela naspäť domov.

Druhá, Liv, žije v Londýne a neprežíva práve ľahké obdobie. Okrem toho, že sa stále nevyrovnala so stratou manžela, má obrovské finančné problémy. Má síce nádherný, supermoderný dom, ale ten je tak zaťažený hypotékou, že Liv nezvláda platiť všetky účty. A práve teraz vyjde na povrch, že obraz, ktorý dostala od manžela a ktorý má pre ňu nesmiernu citovú hodnotu, má v skutočnosti obrovskú cenu a rodina, ktorej patril v minulosti, ho žiada naspäť. Liv sa ho však nechce vzdať a rozhodne sa spraviť všetko pre to, aby si ho mohla ponechať.

Kniha  je rozdelená na dve časti. Jedna časť sa venuje Sophie, druhá Liv a ku koncu sa začnú oba príbehy prelínať. Milujem knihy, ktoré sú napísané buď z viacerých pohľadov, alebo sú to viaceré príbehy odohrávajúce sa v rôznych časových obdobiach, ktoré sa na konci nejako spoja a prepletú. Práve preto som rozhodla siahnuť po tejto knihe a bola to skvelá voľba.

Keby mám hodnotiť príbeh každej ženy zvlášť, príbeh Sophie ma úplne dostal a rozhodne má u mňa päť hviezdičiek z piatich. Vojna, o ktorej vieme, že sa naozaj odohrala, má extrémne silný účinok aj po takmer sto rokoch. O to viac, keď sa o nej nebavíme len v číslach, rokoch a najdôležitejších bitkách, ale pozeráme sa na ňu cez konkrétne osoby, ktoré všetky tieto hrôzy skutočne zažívali. Neviem si predstaviť nič horšie, čo môže ľudstvo stretnúť.

Príbeh Liv rozhodne nebol zlý. Páčila sa mi zápletka s obrazom a celkové spojenie so Sophie, ale Liv sa podľa mňa nesprávala veľmi rozumne. Riskovať všetko, všetky svoje úspory a strechu nad hlavou, len preto, aby presadila svoju pravdu, je pre mňa dosť nepochopiteľný čin. Práve toto Livino správanie ovplyvnilo moje rozhodnutie, ako  nakoniec  knihu ohodnotím.

V každom prípade je to skvelá, pôsobivá kniha, ktorá rozhodne stojí za prečítanie. Autorka má veľmi pútavý štýl písania a rozhodne má schopnosť prinútiť vás pri knihe ostať, až pokým ju nedočítate a zamyslieť sa nad ňou. Od tejto knihy som mala pomerne veľké očakávania, ktoré sa mi ale splnili a dokonca ich možno aj predčili. Určite v budúcnosti siahnem aj po ďalších autorkiných knihách. Myslím, že sú rovnako dobré ako Dievča, ktoré si tu zanechal.

Recenzoval: Ellie Smith