Dievča, ktoré si tu zanechal / Jojo Moyesová

Nádherný príbeh dvoch žien, ktoré sa rozhodli nikdy nevzdať. Píše sa rok 1916. Francúzsky maliar Edouard Lefevre zanecháva svoju mladú manželku Sophie a odchádza bojovať na front.

Mladej žene po ňom zostáva na pamiatku len jej portrét, na tie časy trochu zvláštny. Keď ich mestečko padne do rúk Nemcom, obyvatelia sa ocitnú na hranici absolútnej biedy. Pre kúsok chleba niekedy riskujú holý život. Vtedy portrét upúta pozornosť nového kommandanta. Dôstojník je obrazom takmer posadnutý a Sophie je odhodlaná riskovať všetko – rodinu, povesť, život –, len aby sa znova stretla so svojím manželom.
Takmer o sto rokov neskôr sa Sophiin portrét dostane do rúk Liv Halstonovej, ako dar od manžela. Ten ho kúpil na ulici od neznámej Američanky. Úplnou náhodou vysvitne, že obraz má obrovskú hodnotu, a tak sa začne boj o to, kto je jeho skutočným vlastníkom. Livina viera v to, čo je správne, tak podstúpi náročnú skúšku.
Nový román úspešnej spisovateľky Jojo Moyesovej je očarujúcim príbehom dvoch žien, ktoré delí takmer storočie, ale spája odhodlanie bojovať za to, čo majú na svete najradšej.

Jojo Moyesová je známa po celom svete. Svojimi románmi si získala takmer každého čitateľa. Aj mne sa dostala tá česť prečítať si jedno jej dielo. Počula som o jej tvorbe a už dlhšie ma lákala predstava niečo si od nej prečítať, takže, keď som zistila, že Ikar vydáva jej novú knihu bolo to ako znamenie, že konečne je ten správny čas. Poprosila som ich a oni mi ochotne poslali recenzný výtlačok za čo im nesmierne ďakujem. Ani som nejak nemala čas sužovať sa obavami či sa mi to bude páčiť a sadne mi autorkyn štýl písania. Zrejme som cítila, že sa mi to bude páčiť, aj keď "páčiť sa" je v tomto prípade slabé slovo. Už z tohto zrejme vyplýva, že moja recenzia bude pozitívna, takže pripravte sa na chválospev.

Do knihy som sa pustila najskôr ako sa dalo. Tešila som sa na príbeh čo mi ponúkne. Ako som už spomínala, nepremýšľala som nad možnosťou, že sa mi to nebude páčiť, takže som sa do toho púšťala s nadšením. Úsmev mi z tváre nezmizol, skôr by som povedala, že sa rozšíril po celej tvári. Od prvej stránky ma to chytilo a dychtivo som čítala ďalej aby mi neunikol jediný detail. Pamätám si, že som bola strašne unavená a oči  mi padali, ale nedokázala som sa od toho odtrhnúť, pretože ma to neskutočne zaujalo. Už od začiatku sa tam niečo deje, takže vy sa do toho ihneď začítate bez najmenších problémov. Čo sa týka štýlu písania autorky tak ten  mi sadol. Písala pútavo a bez zbytočných omáčok. Dej sa nenaťahoval, ale šiel plynulo. Nešiel ani rýchlo, ani pomaly a čitateľovi poskytol maximálny zážitok.

Hlavnou hrdinkou knihy, alebo skôr hlavnými hrdinkami sú Sophie (tá je z minulosti) a Liv (z prítomnosti). Najskôr by som chcela spomenúť Sophie. Tú som si obľúbila už od začiatku. Získala si ma svojou odvahou, miernou drzosťou a neutíchajúcim optimizmom. V tej dobe sa diali strašné veci a nevravím, že si nikdy nepoplakala, ide o to, že všetko zvládala so zdvihnutou hlavou do hora. Bola nebojácna a vedela si povedať svoje. Myslím si, že Sophie si nezíska len mňa, ale aj vás, inak sa to skrátka nedá. Bože a koľko si toho prežila ! Keď som čítala, tak mi až behal mráz po chrbte. Ona však všetko zvládla, ale jej osud bol naozaj neistý...

Liv som si tiež celkom obľúbila, aj keď Sophie asi o niečo viac. Tiež bola odvážna, takisto sa s ňou osud nemaznal a všetko zvládala. Páčilo sa mi na nej, že si tiež vedela povedať svoje a keď ju niekto urazil, zdvihla hlavu a nedala sa. To sa mi na nej naozaj páčilo.. Ale Liv v sebe dusila pocity. Vnútri bola zničená a užialená. Aj keď sa niekedy nezdržala a poplakala si, tak mi to absolútne neliezlo na nervy. Chápala som ju.. Liv so Sophie sú tak trocha podobné ženy. Obe sú výnimočné.

Mne sa páčila aj odlišnosť tejto knihy. Totižto bola písaná zvláštne.. Najprv sme čítali príbeh z roku 1917. A neskôr z roku 2006. Minulosť s prítomnosťou sa vzájomne prelínali a to sa mi páčilo. Mám rada knihy v ktorých je staršie obdobie. Preto ma veľmi bavilo čítať príbeh očami Sophie. Keď sa to zmenilo na pohľad Liv myslela som, že ma naozaj vyrúti, pretože to skončilo v tom najzaujímavejšom okamihu a bola som si istá, že ak sa nedozviem ako Sophie skončila, tak tú knihu asi spálim (áno preháňam). Chvíľu mi trvalo než som si zvykla na pohľad Liv a kým som sa s tým zmierila, no nakoniec som sa začítala aj do súčastnosti a čítanie som si náramne užila. Teraz plánujem zohnať od Jojo Moyesovej aj ostatné knihy a samozrejme si ich prečítať, pretože svojim dielom ma skrátka dostala. Knihu vrelo odporúčam !

Recenzoval: Kristy Drážovská