David Nicholls: My

V populárnej piesni sa spomína príslovie, že ak niekoho ľúbite, musíte mu dať voľnosť. Ale to je nezmysel. Ak niekoho ľúbite, pripútate ho k sebe ťažkou železnou reťazou.

david nicholls myPamätáte sa na knihu Jedeň deň, ktorá vyšla u nás pred štyrmi rokmi a zožala pomerne veľký úspech? Minulý mesiac od jej autora vyšla ďalšia kniha, tentoraz s ešte prozaickejším názvom – My.

Trochu nezvyčajne začnem kritikou. Totiž keď na knihu narazíte v kníhkupectve, uvidíte:

1. ničnehovoriacu obálku
  2. a podnadpis „O manželstve, rodičovstve a kríze stredného veku“,

čo sú veci, ktoré zaujímajú skôr čitateľky obľubujúce Poštu pre teba a Súdnu sieň. A keďže ani obálka nesľubuje väčšiu zábavu, nechýbalo veľa, a do tejto knihy by som sa nikdy nebola začítala. Aby ste neurobili podobnú chybu, skúsim knihe dodať trochu lepší imidž.

Prvé dni každého vzťahu sú poznačené radom prvých udalostí – prvý pohľad, prvé slová, prvý smiech, prvý bozk, prvá nahota a podobne, tieto medzníky sa však vyskytujú v čoraz väčších intervaloch a ako sa dni menia na roky, sú neškodnejšie, až nakoniec môžete prežiť akurát tak prvú návštevu Fondu národného majetku.

Pred vami je príbeh jednej anglickej rodiny, ale predovšetkým dvojice, akých sú na svete isto milióny.

Douglas je vedec. Je typickým príkladom Angličana so svojím suchým humorom, schopnosťou pokaziť každú zábavu, skrátka chlapík, ktorý akoby mal kravatu uviazanú vždy o čosi tesnejšie. Napriek tomu milujúci manžel, starostlivý otec rodiny a niekde v kútiku srdca možno aj veľký dobrodruh. Nemôže za to, že ho vychovali slušne, prísne a so zmyslom pre zodpovednosť v každej situácii.

Connie je jeho presný opak. Krásavica, za ktorou sa obzrie každý chlap, umelecká duša, túžiaca po láske, nevšednosti a voľnosti.

Connie v jednu noc zobudí Douglasa a oznámi mu, že sa s ním chce rozviesť. Protikladnosť v ich vzťahu zájde až tak ďaleko, že už to s ním nedokáže vydržať. No ešte pred samotným rozchodom absolvujú cestu po Európe spolu so svojím 17-ročným synom Albiem, ktorý po prázdninách nastupuje na univerzitu. Douglas je odhodlaný urobiť všetko preto, aby manželstvo zachránil, no popritom musí zachraňovať aj vzťah so svojím synom, s ktorým si napriek snahe vôbec nerozumejú.

Samozrejme, po štvrťstoročí sme už položili všetky otázky o našej dávnej minulosti a zostali nám už len otázky typu: „Aký si mal deň?“ „Kedy prídeš domov?“ a „Vyložil si smetiaky?“ Naše životopisy sú teraz také prepletené, že obaja sme takmer na každej stránke. Poznáme odpovede, lebo sme to prežili spolu, a tak predpokladám, že zvedavosť vystriedala nostalgia.

Kniha mi pripomínala young adult, čo vôbec nie je young – nie sú to už puberťácke dobrodružstvá stredoškolákov. Je napísaná ľahkým štýlom plným zaujímavých dialógov, náhľadov do citov a vzťahov, ale dotýka sa ľudí, ktorí už majú síce niečo odžité. No napriek pokročilému veku majú v sebe stále toho istého ducha ako pred 20 rokmi, keď sa zoznámili na párty plnej džointov.

Amsterdam bol moderný otec európskych miest, možno architekt, bosý a neoholený. „Počujte, banda, hovoril som vám, aby ste ma volali Tony,“ hovorí Amsterdam svojim deťom a naleje každému pivo.

Čerešničkou na torte je samotné putovanie po Európe. Začína sa v Paríži, a cez Amsterdam, Mníchov a Benátky sa dostaneme až do Madridu. Dozviete sa preto aj rôzne kultúrne zaujímavosti, ktoré vás budú baviť o to viac, ak ste:

1. v niektorom z týchto miest boli (ako ja)
  2. alebo sa do niektorého z týchto miest chystáte (ako ja)

Cestovanie je spojené so zvláštnou špinou. Vyrazíte na cestu osprchovaní a oblečení v čistých a pohodlných šatách a dúfate, že to bude celkom ako cestovanie vo filmoch –cez okná bude prenikať slnečné svetlo, hlavu si budete navzájom opierať o plecia, budete sa usmievať, a to všetko bude podfarbené džezovou hudbou. V skutočnosti ste však špinaví ešte predtým, než prejdete cez bezpečnostnú kontrolu –máte špinavý golier aj manžety, z dychu vám cítiť kávu, po chrbte sa vám leje pot, batožina je veľmi ťažká, všetko sa vám zdá ďaleko, vo vrecku máte pomiešané rôzne meny a rozprávate sa rozpačito a stroho, nemáte pokoj, nemáte čas vydýchnuť si.

My neašpiruje na knihu bestseller roka. Nemá nič, kvôli čomu by ste z knihy padli na zadok a zapísali si ju do top kníh vášho života. U mňa sa ale ocitla v tom najlepšom čase (roku aj života) a naozaj som si ju vychutnala. Určite sa oplatí zobrať na tohtoročnú dovolenku, o to viac, ak sa v niektorej z postáv už teraz spoznávate. Alebo ste skrátka (hoci neradi) na young adult už fakt starí ;).

Recenzovala: Monika Zbínová