Dan Brown – Stratený symbol

Prvé myšlienky bezprostredne po dočítaní: dala som to

Dana Browna vám ako autora určite nemusím predstavovať. Keďže som od neho prečítala nejednu knihu, na Stratený symbol som sa veľmi tešila. Záhady, mystika, napätie – to všetko som čakala od tohto príbehu, pretože mi to autor ponúkol v jeho predchádzajúcich knihách. No už po pár kapitolách som vedela, že to nie je to pravé orechové. Niečo tomu jednoducho chýbalo a ja som takmer do poslednej chvíle nevedela čo. Príliš veľa faktov a záhady, ktoré so mnou nič nerobili. Oproti svojim predchodkyniam príbeh nemá také svižné tempo. Anjelov a démonov a Da Vinciho kód som hltala. Knihy sú opradené tajomnom, človek nevie, čo od ďalšej stránky čakať. No Stratený symbol ma nevtiahol. Chýbalo mi tam to povestné napätie. Kde pri prvých dvoch príbehoch som mala chuť riešiť záhady s postavami, no tu to tak nebolo. Akoby si autor všetko zaujímavé vyčerpal v predchádzajúcich príbehoch.

Langdon sa usmial. „Prepáčte, ale slovo okultný napriek čarovným obrazom uctievania diabla znamená ˒ukrytýʾ alebo ˒tajnýʾ. V časoch náboženského útlaku poznatky, ktoré boli v rozpore s doktrínou, sa museli držať ukryté alebo ˒okultnéʾ, a pretože cirkev sa nimi cítila ohrozená, predefinovali všetko ˒okultnéʾ na zlé a tento predsudok prežil.“

Úvod je naozaj skvelý. Roberta Langdona pozvú prednášať do washingtonského Kapitolu. Rád pozvanie prijíma, pretože ho má na svedomí jeho dlhoročný priateľ. Avšak po príchode ho čaká nemilé prekvapenie. Odťatá ruka so zlatým prsteňom a záhadnými tetovaniami. Robert hneď spoznáva ruku svojho priateľa. Vtedy sa rozpúta boj s časom. Dokáže zachrániť Petra Solomona a popritom vyriešiť najväčšiu záhadu dejín?

Slobodomurárstvo nič z toho neponúka. Slobodomurári nesľubujú spasenie. Nemajú špecifickú teológiu a nesnažia sa vás konvertovať. Diskusie o náboženstve sú v skutočnosti v slobodomurárskych lóžach zakázané.

Znie to dobre, všakže? Po prečítaní knihy si to už nemyslím. Dej sa neskutočne vliekol. Mala som pocit, ako by sa príbeh, s pribúdajúcimi stranami nikam neposúval. Áno, sú tam záhady, tajomstvá a podobne, no mňa to nejako nezaujalo. Predpokladám, že je to autorovým štýlom písania. Oproti predchádzajúcim knihám, akoby poľavil. Dej stratil na intenzite. Obrovské množstvo faktov a žiadna akcia. Tej som sa dočkala až v samom závere, no bola taká krátka, že ma to doslova rozčúlilo. Bola to jedna z častí príbehu, kedy som si mohla povedať, že je to Brown, na akého som zvyknutá.

Živé vedomie je nejakým spôsobom vplyv, ktorý mení možnosť niečoho na čosi reálne. Najpodstatnejšou ingredienciou v utváraní nášho vesmíru je vedomie, ktoré ho pozoruje.

Hoci sú v príbehu rôznorodé postavy, ani jednu som si extra neobľúbila. Robert je odborník vo svojom fachu, avšak ako človek je nevýrazný. Aj keď je hlavným hrdinom, jeho kapitoly strácali na intenzite. Pri všetkých odhaleniach mu robila spoločnosť Petrova sestra, Katherine. Spolu sa snažili prísť na kĺb najväčšej záhade ľudstva. Katherine sama o sebe je silnou hrdinkou. Pokúša sa pomôcť bratovi. Na ceste k jeho záchrane by spravila čokoľvek. Zo začiatku je pre mňa veľkou neznámou, až postupne autor odhaľuje jej charakter. Najzaujímavejšou postavou je Mal’akh. Snová plány, ktoré sú obrovskou záhadou. Všetko má neskutočne dobre premyslené, až nechápem, kde na to autor prišiel. Práve táto dejová línia si ma získala najviac. Na začiatku je Mal’akh len osoba bez mena. Nevedela som, čo si mám myslieť, a či bude pre príbeh dôležitý. Je. Tajomstvo, ktoré sa odhalilo na konci, mi vyrazilo dych. Autor nedáva žiadne indície, že by to mohlo takto skončiť.

Čas je rieka… A knihy sú člny. Mnohé zväzky začínajú po prúde, len aby stroskotali a navždy sa stratili v jeho pieskoch. Len málo z nich, veľmi málo, prestojí skúšky času a prežijú, aby požehnali nasledujúce veky.

Stratený symbol je príbeh o záchrane priateľa a o hľadaní tajomstva, ktoré by, možno, bolo lepšie, ak by zostalo ukryté. Je o tom, ako strach dokáže človeku zviazať ruky, aj napriek snahe pomôcť. Je taktiež o súrodeneckej láske, ktorá spája ľudí.

Nič totiž nie je také tajné, aby sa neprejavilo, ani také skryté, aby sa neprezvedelo a nevyšlo najavo.

Kniha celkovo nie je zlá, ale radím ju medzi slabšie z autorovho pera. Ak máte radi záhady, tajomno a príbehy o Robertovi Langdonovi, nenechajte si tento príbeh ujsť.

Recenzovala: Zuzana Fabiánová