Cilla & Rolf Börjlindovci – Temný úsvit

Motiváciou na vraždu môže byť čokoľvek… Väčšinou sú však spoločným menovateľom daného činu hnev, nenávisť a následne pomsta. Pestujeme v sebe hnev, zlobu a kujeme plány ako vykonať voči človeku, ktorý ublížil, pomstu. Takmer vždy to je o pomste. Čistej a neochvejnej, prahnúcej po zadosťučinení.

* Pomstychtivá nenávisť voči otcovi, ktorý znásilňuje vlastnú dcéru…

* Pomstychtivá nenávisť voči ľuďom, ktorí sú zodpovední za samovraždu chlapcovej matky…

* Pomstychtivá nenávisť voči babke, ktorá nepovedala celú pravdu a fanatickým učením o pravidlách života sa dopúšťa fatálnych chýb na výchove mladého muža…

* Pomstychtivá nenávisť voči bielej spoločnosti, pretože vpustila medzi seba žiť farebných ľudí…

Úspešná švédska dvojica, ktorá patrí medzi úspešných scenáristov. Temný úsvit je treťou časťou bestsellerovej série.

Pomstou vrcholia nenávistné skutočnosti. Človek cíti krivdu a riešenie hľadá v konaní naplnenom hnevom. Majú ľudia právo rozhodovať o živote? O svojom živote? O živote ostatných? Môžu vziať spravodlivosť do vlastných rúk a konať len v prospech vlastného ega? Pestovať si tak v sebe presvedčenie, že sám zmôžem najviac? Klam. Pomstou sa zadosťučinenie nedostaví, len vyprovokuje ďalšie reakcie, či už okolia alebo vlastného nenásytného ega.

“Vyvolenci, ktorí sa budú rozrastať a mocnieť, aby odolali temným silám. Tým silám, ktoré za súmraku zasievajú do ľudských sŕdc zrnko nepokoja, aby ho potom, pod rúškom noci, spojili s nenávisťou, a kým brieždenie vystrieda úsvit, zrnko sa zakorení a svojimi výhonkami otrávi dušu. Toto brieždenie prináša temný úsvit, v ktorom každá otrávená duša uverí klamstvu, že cudzinci sú nepriatelia a jediným skutočným bohom je Mamona.”

V príbehu autorov Börjlindovcov sa čitateľ stretáva s fanatizmom, fašizmom, posadnutosťou a sexuálnou sektou. Je naozaj zaujímavé, ako sú ľudia ochotní nasledovať niekoho, kto o sebe vyhlasuje, že je pozemským božstvom a len prostredníctvom neho, a teda sexuálnym aktom, sa obyčajný človek môže s božstvom spojiť. Tak vzniká tzv. sekta či spoločenstvo pod vedením Stellana Eklinda, ktorý si v modernom storočí vytvára vlastný hárem žien a mužov, s ktorými nenútene vykonáva akt božského spojenia prostredníctvom telesnej schránky. Nepochopiteľné. Zvrátené. Choré. Tak Stellan aj skončí. S prerazenou lebkou na dne jazera. Kto mu zranenie spôsobil a ako to súvisí s vraždami dvoch farebných detí?

S touto zdanlivo komplikovanou otázkou sa pasujú protagonisti Tom Stilton, Mette Olsäterová a Olivia Rönningová, s ktorými sa čitateľ mohol stretnúť už v predchádzajúcich dvoch dieloch – Skočný príliv a Tretí hlas. Čitateľský zážitok v žiadnom prípade nenaruší fakt, ak ste predchádzajúce diely nečítali. Plnohodnotnou dejovou líniou sa postupne objasňujú situácie, aj tie z minulosti. Siahnuť po tomto titule znamená, ponoriť sa do ríše posadnutosti a fanatizmu. Úmrtie dvoch malých detí, únos gravidnej ženy sa miesia s fašistickými narážkami na pôvod a farbu pleti. Profiluje sa švédska skupina, tzv. bunky, ktoré si ako svoj hlavný zámer zaumienili eliminovať osoby, ktoré poškvrňujú švédsku rasu – konkrétne tých, ktorí nie sú bieli, sú prisťahovalci a nie sú Švédi. Títo nenásytní a nezastaviteľní nacisti túžia len po jedinom, zbaviť sa buriny, aj keby mali preto vraždiť.

Viacero zdanlivo nesúvisiacich prípadov sa zlúči do jedného celku, kde figurujú aj udalosti z minulosti – vražda farebnej prostitútky.

“V posteli ležala holá negrica. Pochopiteľne, že som utrpel šok. Hrozne ma to rozhodilo, takéto fľandry nenávidím. Keď začala vyvádzať, pošmykla sa mi ruka. Zaškrtil som ju. Veď bola čierna!”

Prípad v tom čase viedol Tom Stilton, teraz už nefigurujúca postava v policajných radoch, nové skutočnosti ho však natoľko zasiahnu, že neváha konať. Olivia, naopak nová posila v policajných radoch, prikladá ruku k vyriešeniu prípadov. Svojou dobre vyvinutou intuíciou a zvláštnym prístupom k spoločnosti získa cenné informácie, vedúce k vyriešeniu prípadov.

Autori sa tentoraz opäť vyšperkovali a protagonistov postavili do zvláštnych úloh, a preto sú ich detektívne prípady tak zaujímavé. Správne stavili na postup dosadenia do príbehu tie isté postavy, ktorých život sa vyvíja pred očami čitateľa. Tieto postupy nie sú severským autorom cudzie a vytvárajú tak v čitateľovi očakávania, ako budú osudy protagonistov pokračovať.

“Na náprotivnú stenu ktosi nasprejoval číslo 1488 v čiernom kruhu. Vedel čo to znamená. Štrnástka predstavuje štrnásť slov: We must secure the existence of our people and a future for white children. Osmička poukazuje na ôsme písmeno v abetted – H. Dve osmičky zodpovedajú slovám Heil Hitler.”

Recenzovala: Martina Javorková