Čierna schránka / Nina Protušová

Nina Protušová je mladá autorka a Čierna schránka je jej prvou vydanou knihou. Na svoj vek sa jej podarilo dobre napísané dielo. Mala odvahu a načrtla do žánru, ktorého sa slovenskí spisovatelia boja ako čert kríža. Napísala knihu v žánre fantasy.

Priznávam, že z knihy som mala obavy, pretože po 1. Je od Slovenskej autorky, po 2. negatívne recenzie. Nakoniec som tieto obavy nejako potlačila a s chuťou som sa začítala do knihy, ktorá vôbec nebola taká zlá...

"...Je to ako chytanie motýľov. Sú krásne, keď poletujú voľne po lúke, no keď jedného z nich chytiš, zlomíš mu krídla a vyhlásiš ho za svoj úlovok, pochopíš, že jeho krása je prchavá."

Knihu som si vybrala najmä kvôli téme. Už pár rokov sa zaujímam o lucídne snívanie. Študujem si o nich čo to vlastne je a ako ich docieliť a samozrejme sa o ne aj pokúšam. Keď viete o lucídnom snívaní, tak veľa ako ja pomôže vám to aj pri čítaní knihy. Lucídne snívanie je stav, keď spíte a niečo sa vám sníva (ja viem vyzerá to normálne, no je to neobyčajné, veď uvidíte..). Sníva sa vám sen a vy si zrazu uvedomíte, že spíte a že je to len sen. Vtedy dostanete priebeh svojho sna pod kontrolu a môžte v ňom lietať, skákať, robiť čo sa vám zachce. Spíte a zároveň premýšľate. Takéto sny sú veľmi živé a reálne a nikdy, naozaj nikdy ! Na ne nezabudnete..

Páčil sa mi štýl písania autorky. Prekvapilo ma, keď som si čítala obsah knihy a zistila som aká je autorka mladučká. Nečakala som, že aj v takomto veku sa dá písať, tak dobre a profesionálne. Celý príbeh mala od základu premyslený a len márne by ste v ňom hľadali slabiny. Potešilo ma, že za celý čas čo som čítala, tak ani raz by mi nenapadlo, že je to od Slovenskej autorky. Naozaj to bolo úplne iné a už len to, že sa odvážila na fantasy.. (cením si to !). Myslím si, vlastne som presvedčená, že o Nine nepočujeme naposledy.

Hlavnú hrdinku Marisu som mala celkom rada. Bola to dobrá postava, ale moc som sa na ňu nenaviazala. Ako sa vraví, nedostala sa mi pod kožu. Páčilo sa mi na nej, že všetko brala pomerne s chladnou hlavou. Nezúfala, keď ju vyhodili a dokázala sa postaviť na vlastné nohy. Neliezla mi na nervy, ale pri konci by som ju uškrtila aj keď viem, že to nebola jej chyba..  Pozorovať príbeh z jej pohľadu bolo zaujímavé.. Avšak najviac sa mi na nej páčila tvrdohlavosť. Jediné čo sa mi nepáčila bola jej naivnosť.

Stephen sa tam ukázal až pri posledných stránkach, no aj tak som si ho veľmi obľúbila. Takisto bol tvrdohlavý a bolo mi ho ľúto, pretože bol predovšetkým zúfalý. Byť nesmrteľným.. je to naozaj až také úžasné ? Celý čas sa po svete predieral sám a nemal nikoho pre koho by žil. Bol milý a starostlivý, no keď ho niekto naštval, vedel mu to odplatiť. Zrejme som si ho obľúbila viac ako Marisu.

Žili si svoj sen a nikdy sa nezobudili.

Príbeh bol vlastne písaný z viacerých pohľadov postáv. Ani ich nejdem vymenovávať.. Ale rada by som spomenula Marisinho brata, ktorého som si po pár stránkach nesmierne obľúbila. Najprv bol tak trocha bad boy, ale potom sa zmenil od základov. Či k lepšiemu, alebo horšiemu to netuším, no teraz je to aj tak jedno.. Páčila sa mi na ňom jeho pohodovosť. Dozvedel sa niečo čo by mu malo zmeniť život a on to bral ako keby počul o počasí. Bol skvelý ! Takisto mám aj cez všetko čo sa stalo rada Gregoryho. Láska robí z ľudí bláznov..

Kniha ma naozaj príjemne prekvapila. Možno to nebolo dokonalé dielo, no určite stálo za prečítanie. Jediné čo môžem vytknúť je to, že sa kniha čítala trochu pomalšie, ale to môže byť aj moja chyba.. Na to, že je to autorkina prvá kniha, že je mladá a že sa odvážila napísať fantasy, je to dielo fakt dobré ! Cením si jej odvahu a verím, že sme o nej nepočuli prvý krát.

Hodnotenie: *** a pol

Recenzoval: Kristy Drážovská