Boj proti rasovej kriminalite vo Švédsku

Svetovo úspešná séria manželov Börjlindovcov sa dočkala tretieho (a podľa všetkého záverečného) dielu. Nezvyčajný vyšetrovateľský tím opäť spojí sily v snahe dolapiť nebezpečných zločincov. Zároveň však musia vyriešiť aj vlastné problémy, ktoré rozhodne nezaostávajú za tými kriminálnymi. Olivia Rönningová sa vysporadúva s neskrývanými vyhrážkami, Tom Stilton konečne nájde stopu v starom prípade vraždy prostitútky a Mette Olsäterová čelí po dlhých rokoch plného domu tichu a samote. Severská literatúra sa stala v posledných rokoch jednotkou v žánri krimi a romány Cilly a Rolfa Börjlindovcov to v plnej miere potvrdzujú. Sú originálne, napínavé, premyslené a neboja sa ani miernej drastickej morbídnosti. Zároveň poukazujú na problémy spoločnosti, ktoré môžu prerásť do nekontrolovaného násilia. Nedávno som natrafil na viacero kníh zo Švédska venujúcich sa téme silnejúcich nacionalistických hnutí. Inak to nie je ani v Temnom úsvite, kde ide o jeden z hlavných motívov.

"Pri bráničke všetci zaváhali, nikomu sa nežiadalo vojsť prvému, ale potom pomaly prešli k pieskovisku, kde sedel Sebastian a v náručí kolísal svoju mŕtvu dcérku... Scéna Olivii pripomínala nehybný obraz z akejsi tragédie, z ktorého sálala ľadová hrôza. Nikto z policajtov sa neopovážil narušiť ticho, kým Sebastian s pohľadom na oblohu zúfalo a desivo nevykríkol."

Olivia Rönningová nastúpila k polícii v malom meste, kde ju čakajú ešte štyri mesiace povinnej služby. Obyvateľmi otrasie správa o príšernom zabití trojročného dievčatka. V Štokholme krátko nato dôjde k vražde sedemročného chlapca. Obe deti boli pôvodom z cudzích krajín, preto vyšetrovatelia pracujú s rasistickým motívom zločinov. Švédskom sa rozmáha vlna nenávisti voči prisťahovalcom, ktorí podľa neonacistov špinia čistú krv a musia byť zničení ako škodlivá burina. Ich chápadlá siahajú až do politických kruhov a v pláne majú širiť svoju ideológiu v masovom meradle. Tom Stilton, bývalý detektív, stále nezabudol na nevyriešený prípad vraždy prostitútky, no ako sa zdá, súvisí priamo s vraždami detí. Polícii sa za pomoci matky zabitého chlapca podarí odhaliť skupinku šíriteľov internetovej nenávisti. Očividne majú v hľadáčiku aj samotnú Oliviu, ktorá sa tak ocitne v permanentnom nebezpečenstve. Napokon sa ukáže, že celá pravda je omnoho zložitejšia a jej pôvod siaha až do sedemdesiatych rokov, kedy sa na jednom z ostrovov vytvorila atypická komunita pripomínajúca sektu. Čo sa tam udialo a ako to súvisí so súčasnými vraždami?

"Vybrala bábiku a vtedy uvidela oči. Presnejšie - prázdne očné jamky. Zamrazilo ju, preto bábiku rýchlo položila naspäť do škatule. Čo to má znamenať? Rýchlo sa obliekla, zlých a nepríjemných pocitov sa však nezbavila. Odkiaľ je tá bábika? Prečo jej ju položili pred dvere? Prečo nemá oči? O pol hodiny neskôr vyšla z bytu. Privolala si výťah a stlačila gombík s označením Prízemie. Keď sa výťah zastavil, chcela otvoriť dvere. Nepodarilo sa jej to. Skúsila znova. Boli zaseknuté. Znepokojene hľadela na chodbu úzkym okienkom na dverách. Vtom sa výťah opäť pohol. Dolu. Do garáže."

Temný úsvit je skvelým zavŕšením série. Správa o poslednej časti ma zamrzela, preto verím, že manželia Börjlindovci prídu čoskoro s nejakými novými príbehmi. Pretože málokedy sa vyskytne tak dôsledne vystavaný a prekvapivý dej. Keď už sa zdá, že sa všetko vyjasnilo, autori vás presvedčia, že ešte majú niekoľko es v rukáve. A to do poslednej strany. Román je ľahké predstaviť si ako súvislý film - nečudo, Börjlindovci sú známi scenáristi. Striedajú sa uhly osôb, miesta deja, a to má za následok lepšiu dynamiku. Vnútorný svet postáv vyplýva priamo zo zobrazených udalostí, pričom sa autori vyhýbajú zbytočným omáčkam. Tematika imigrantov a ich začleňovania do spoločnosti je navyše veľmi aktuálna, preto Temný úsvit ešte viac naberá na intenzite. Ide o špičku škandinávskej literatúry, ale pozor - pre väčší zážitok odporúčam čítať knihu s aspoň malou znalosťou predošlých dielov.